Předávání Českých lvů je už několik měsíců za námi. Snímek Hořící keř posbíral, co mohl, a dal minimální prostor pouze melodramatu Jako nikdy a komedii Klauni. Jeden snímek však na slavnostním večeru zůstal opomenut. Neprávem?
Čtyři stárnoucí rockeři, kteří se po čtyřiceti letech dají znovu dohromady, se opřou do kytar a pořádně to na jevišti rozjedou. Alice Nellis se v šestém celovečerním snímku rozhodla vydat trochu jinou cestou, než jsme u ní zvyklí.
Zatímco se ve svých dřívějších filmech (Ene Bene, Výlet, Tajnosti či Mamas & Papas) niterně zabývala především rodinnými a partnerskými vztahy, komedie Perfect Days nám cosi napověděla o tom, že se režisérka mírně vychyluje z dřívejší umělecké a osobnější tvorby a snaží se uspokojit široké publikum. Proto i Revival působí jako lákadlo do kin pro co nejvíce diváků všech generací.
Tragikomedie vypráví o kdysi slavné československé kapele Smoke, která se na počátku sedmdesátých let z nejasných důvodů rozpadne. Bývalí členové Václav (Bolek Polívka), Karel (Miroslav Krobot), Milan (Karel Heřmánek) a Ota (Marian Geišberg) se proto doslova nad hrobem pokusí o comeback. Nápad o vzkříšení dnes již téměř zapomenutých „českých Rolling Stones“ totiž vyvstane na mysl hudebnímu manažerovi Holubci (Richard Genzer) po pohřbu Václavovy manželky. Nejprve do svého plánu umluví Milana, jenž vlastní zadlužené nahrávací studio, a pomocí několika malých lží se jim postupně podaří získat na svoji stranu houslového učitele Václava a také Otu, věčného rockera tělem i duší. Nejtěžším úkolem je přesvědčit Karla, jenž trpí pod pantoflem své new age ženy Yvonne (Zuzana Bydžovská), vyznavačky etno hudby a alternativního životního stylu. Cílem znovuobjevení někdejších rockových hvězd je vyprodat klub SaSaZu, mekku všech hudebních kapel. Těžko říct, jestli si však na Smoke ještě někdo pamatuje. Nabízí se proto možnost využít Václavova syna Vojty (Vojtěch Dyk) a jeho kapely Darkwork jakožto předskokanů a nalákat na koncert víc fanoušků.
O hudební složku se postaral Jan Ponocný, který s Alicí Nellis spolupracoval na dřívějších snímcích Mamas & Papas a Perfect Days, a ve filmu se objevil v roli slepého bubeníka. Rockové písničky znějí přesvědčivě a nejeden divák začne polemizovat o možné existenci této fiktivní kapely. Název celého filmu je však v této souvislosti matoucí – revivalem se totiž označují skupiny hrající repertoár někoho jiného a Smoke sem zcela jistě nezapadá, neboť jejich písničky jsou původní. A imitace Abbey Road na plakátu taky moc nekoresponduje s označením „čeští Rolling Stones.“ Tyto malé nepřesnosti však zábavu rozhodně nepřekazí, a i přes jasně nalinkovaný děj, jenž v průběhu nepřináší nic nečekaného, si divák může naplno vychutnat vtipné scény a dialogy bezvadně sehraných hlavních protagonistů. Mezi ty nejzábavnější řadím sérii konfrontací Karla a Yvonne, jež vyvrcholí hádkou na koncertě a vyběhnutím nahé „Yoko Ono“ na pódium, zkoušky kapely v nahrávacím studiu, rozhovory pro média či fingování Milanova kolapsu. Herecké výkony se tak stávají předností celého filmu. Mladší diváky potěší Vojtěch Dyk s kapelou a Jenovéfa Boková v roli sympatické Miriam, dcery manažera Holubce. Ti starší si mohou vychutnat přítomnost všeobecně známých herců (nejen) z televizních obrazovek.
Revival je film o stáří, o hudbě a radosti ze života. Nakažlivou dobrou náladu a pohodu si divák odnáší navzdory tomu, že vyprávění začíná i končí na pohřbu. Užívat si okamžiky do poslední chvíle – jednoduché poselství, které se Alici Nellis podařilo přetavit v nadgenerační komedii, jež se stala jedním z nejoblíbenějších filmů roku 2013 a obdržela diváckou cenu na festivalu v Karlových Varech. Jen ta lví soška chybí. Neprávem.