st., 27. duben 2016 17:29

Webový průvodce při cestování na evropské Grand Prix Formule 1

  Realizace projektu dostupná na adrese: https://jaknagp.wordpress.com/

ÚVOD

 

Projekt Jak na GP odráží mou specializaci v rámci studia žurnalistiky, během něhož jsem absolvoval kurzy směřující k profilování na sportovní a online žurnalistiku. Proto jsem vytvořil samostatný projekt odrážející znalosti nabyté z daných praktik a workshopů.


Cílem práce je vytvořit webového průvodce při cestování za evropskými Grand Prix, kterých se na evropské půdě pojede v sezóně 2016 celkem osm. Od samotného začátku jsem si byl vědom poměrně úzkého okruhu potenciálních zájemců o web, a proto jsem obsah přizpůsoboval jejich požadavkům. Předpokládal jsem základní znalost termínů z oblasti motorsportu a orientaci v prostředí Formule 1. Zároveň jsem se však snažil o to, aby byla webová stránka dostupná i laické veřejnosti, čemuž jsem podmínil jednoduchost a přehlednost grafického zpracování, a zároveň jsem používání termínů a sportovního žargonu omezil na míru maximálně nutnou.


Hlavním cílem samostatného projektu je tedy vytvořit web, který bude představovat průvodce pro zájemce o cestování za evropskými Velkými cenami, v rámci něhož budou u každé Grand Prix praktické informace o okruhu plus jak se na něj dopravit pomocí různých dopravních prostředků. Zároveň poradím, kolik stojí vstupenky a jak je koupit, představím různé alternativy ubytování v blízkosti okruhu a nabídnu pár návrhů na výlety po okolí. Součástí představení každé GP bude rovněž několik užitečných rad a tipů na cestu.

 

1 ZDŮVODNĚNÍ VOLBY TÉMATU


Hlavním důvodem, proč jsem sáhnul právě po tomto tématu, byla má žurnalistická specializace, která již od druhého ročníku směřovala k vytvoření online projektu se sportovní tematikou.


Příčinou vytvoření webu zaměřeného právě na Formuli 1 byl můj osobní dlouholetý zájem o „královnu motorsportu“ a zároveň fakt, že na motoristické téma píši taktéž svou bakalářskou práci a v dané problematice se proto dobře orientuji.


Dalším důvodem, proč jsem si zvolil toto téma, byla vlastní zkušenost. Jelikož jsem sám velkým fanouškem Formule 1, ocenil bych podobně zaměřený web, jenž by byl jakýmsi průvodcem pro potencionální zájemce o zájezdy na evropské Grand Prix. Web či blog podobného zaměření jsem totiž v české mutaci bohužel nenašel.


I přestože se v praxi více specializuji na lední hokej a dvě sezóny jsem působil jako redaktor HC Olomouc, zvolil jsem realizaci tohoto projektu ještě ze dvou důvodů. Tím prvním je už zmíněná absence podobného webu v českém prostředí a druhým se jeví praktičnost a užitečnost nejenom v rámci samostatného projektu. Jelikož se web snažím maximálně přizpůsobit potřebám potenciálních zájemců o zájezdy na GP, uvádím pouze relevantní informace a funkční odkazy a připojuji vlastní zkušenosti spolu s praktickými radami, troufám si tvrdit, že projekt může v budoucnu pomoci fanouškům F1.

 

2 STAV PROBLEMATIKY A ZDROJE


Jak je již zmíněno výše, web nebo blog na podobné téma v české ani slovenské mutaci neexistuje. Přiznávám, že rešerše anglických stránek nebyla tak důkladná jako stránek českých, nicméně ani tam jsem nenašel web podobného zaměření.


Stránky věnované cestování na Grand Prix sice existují, nicméně jejich zaměření je cíleno primárně na komerci, na prodej samotných lístků, ubytování v blízkosti okruhu či nabízení kompletních zájezdů.


Podobných stránek, které ve velké míře patří cestovním kancelářím prezentujícím zde portfolio svých nabídek, je poměrně hodně. Mezi sportovními fanoušky je nejrozšířenější server Czechsporttravel.cz. Vedle Formule 1 poskytuje zájezdy například na NHL, Ligu mistrů, Evropskou fotbalovou ligu, Wimbledon, lyžařské závody a množství dalších sportovních akcí světové úrovně. Nicméně Czechsporttravel.cz v první řadě cílí na prodej nabízených zájezdů a návštěvník stránek, pokud by se chtěl na Grand Prix vypravit po vlastní ose, se tam žádné praktické informace nedozví.
Podobně jsou na tom i weby cestovních kanceláří CK SLAN tour, Student Agency či server RodinnaZabava.cz. Výhradně na prodej zájezdů F1 se zaměřují servery GPFormule1.cz a GPtickets.cz. Cestování za Velkými cenami mají ve své nabídce i další cestovní kanceláře, například Monatour nebo Matylda, ty se ale primárně na prodej zájezdů za sportem nespecializují.


Z výše uvedeného vyplývá, že webové stránky věnované cestování za Formulí 1 sice existují, avšak nekladou si za prvotní cíl návštěvníka stránek informovat, nýbrž se ho snaží donutit k akci, tedy ke koupi produktu. Mnou vytvořený projekt nemá sloužit komerčním účelům, ale vytyčuje si cíl přinést zájemci o zájezdy na Formuli 1 praktické informace, které může využít při cestování za evropskými Grand Prix.


Zdroji mi posloužily oficiální stránky Formule 1, na nichž jsem našel informace o okruhu, průběh loňských závodů, mapy a fotografie, které jsem použil jako náhledové obrázky. Dále jsem čerpal z oficiálních stánek jednotlivých okruhů, které poskytovaly praktické údaje týkající se dojezdu, ceny vstupenek a možností ubytování. Informace ke kapitolám věnované turistickým cílům v blízkosti okruhu a nejrůznější rady jsem nacházel v online průvodcích pro daný region.

 

3 IDEOVÝ PLÁN


Jak jsem již uvedl v úvodu, díky mé sportovní a online specializaci je mým záměrem vytvořit webové stránky, které by měly sloužit zájemcům o zájezdy na evropské Grand Prix Formule 1. Stránky budou obsahovat profil osmi tratí s informacemi o okruhu, vstupenkách, ubytování a dojezdu. Zároveň chci pomocí dostupných průvodců po daných regionech navrhnout tipy na výlety do okolí a připsat pár praktických rad, které by mohly fanouškům pomoci.


Webové stránky by měly být v první řadě jednoduché a přehledné, aby se v nich dalo pohodlně orientovat. Rovněž si kladu za cíl, aby mohli návštěvníci webu získat doplňující informace o tématu nebo se na cokoli zeptat. Proto u přestavení každé Grand Prix bude možnost zanechat svůj komentář a současně bude projekt propojen se sociální sítí.


Jsem si vědom, že uvedené informace budou aktuální pouze pro sezónu 2016, ale i tak bych chtěl vytvořit web, který bude splňovat nejenom požadavky závěrečného projektu na katedře žurnalistiky, ale zároveň bude praktickým pomocníkem fanouškům F1.

 

4 VYPRACOVÁNÍ PROJEKTU

 

4.1 Redakční systém


Jelikož již třetím rokem pracuji s redakčním systémem WordPress, byla moje volba poměrně jasná. WordPress patří mezi nejrozšířenější nástroje pro tvorbu blogů a webových stránek, přičemž důvodů je několik. Nabízí totiž pohodlné a jednoduché redakční rozhraní, v němž se zorientují i začátečníci. Bezplatná verze obsahuje poměrně velké množství šablon, které lze částečně upravovat a přizpůsobovat vlastním požadavkům. Vytvořené stránky mají také vysoký stupeň vyhledávanosti klíčových slov díky skvělému propojení s vyhledávačem Google a jeho systémy Analytics, AdWords a dalšími.


Velké pozitivum spatřuji také v tom, že uživatelů systému WordPress je na světě obrovské množství, a tak v případě jakýchkoli potíží nebo neznalosti je velmi jednoduché dohledat řešení konkrétního problému.


4.2 Doména


Snažil jsem se o co možná nejvýstižnější název domény, který by na jedné straně upoutal pozornost potencionálního návštěvníka a současně byl dostatečně výstižný vzhledem ke zvolenému tématu. Nakonec jsem vybral doménu Jak na GP, který v sobě odráží oba moje požadavky.


4.3 Spuštění systému a porovnání placené a neplacené verze

 

Poněvadž již WordPress účet mám, jediné, co zbývalo k založení nového webu, bylo zadání požadované domény a výběr placené či neplacené verze. Pro účely závěrečného projektu dostatečně vyhovuje druhá varianta.

Díky spolupráci na několika mimoškolních projektech jsem měl možnost se obeznámit se základy programování skriptů v PHP. K tomu využívám program WinSCP pro vzdálený přístup k doméně a starší wordpressové šablony, které libovolně přepisuji a upravuji do mnou požadované podoby. Jelikož pracuji na vlastní zakoupené doméně, placeném hostingu s PHP 5.2 a MySQL 5.5 a využívám zmíněné šablony systému WordPress, dosáhnu stejné úrovně, jako kdybych si stránky přes WordPress koupil. Moje varianta je ale levnější a zároveň mám mnohem širší možnosti použití a nejsem závislý na omezeních ze strany systému. Díky této zkušenosti můžu nyní porovnávat funkčnost placené a neplacené verze.
Nevýhod bezplatné verze je hned několik. Tou první je, že za doménu automaticky přibude koncovka .wordpress.com, čímž je zaprvé jasně poukázáno, že je web tvořen pomocí systému WordPress, a zadruhé se tak doména stává delší, tedy méně atraktivní pro vyhledávače a samotného uživatele internetu.


Dále je to omezení ze strany systému, které v základní neplacené verzi nedovoluje pokročilejší úpravy šablon a publikačního systému, tedy zabraňuje plnému využívání potenciálu vytvářeného webu či blogu.

zvládají velmi pokročilé funkce a díky nim lze web posunout na mnohem vyšší úroveň. Například na blogu HledamBoha.cz, jehož jsem správce, používám v aktuální podobě dvanáct pluginů. Uvedu dva demonstrační příklady: díky All in One SEO Pack můžu nastavovat vlastní klíčová slova, vlastní nadpisy a popisky pro vyhledávače, indexování či neindexování vyhledávacími roboty a mnoho dalších pokročilých funkcí. V základní verzi nic takového nejde, vše je vyplňováno automaticky WordPressem, takže nemám například ani možnost poupravit systémově vygenerovaná klíčová slova.


Jako druhý vybírám Ultimate Social Media Icons. Jedná se o plugin, díky němuž můžu pohodlně propojit své stránky se sociálními sítěmi. To sice v základní verzi můžu taky (viz níže), nicméně ne v takovém měřítku jako zde. Mnou zvolená šablona, ačkoli maximálně vyhovuje grafickým požadavkům, nepodporuje tlačítka sociálních ikonek, které jsou pro komunikaci se zájemcem o web důležité. Díky tomuto pluginu si můžu vybrat ze sedmnácti typů ikonek pro různé sociální sítě nebo vytvořit hned několik akčních tlačítek, třeba pro pravidelné odebírání všech novinek. Absence podobných pluginů, které lze navíc v PHP podle potřeby přepisovat, se pro mne jeví jako klíčový nedostatek.


Ještě jedním, avšak již pouze drobným, negativem jsou reklamní sdělení, která si WordPress může na stránky umístit. Reklama je ale velmi malá a příliš nerozptyluje. Navíc se nemusí objevovat při každé návštěvě stránek.


4.4 Nastavení webu


Jelikož z vlastní zkušenosti s WordPressem vím, že se design nejlépe tvoří až na základě vytvořených textů, ze všeho nejdříve jsem publikoval pár příspěvků s demonstrativním výplňkovým textem Loren ipsun a připojil několik náhodně stažených obrázků. Dále jsem vytvořil falešné menu a připojil pět widgetů (miniaplikací), abych viděl, kde a jak budou v šabloně umístěny.

Vytvořil jsem si tak jakýsi pokusný náhled webu a začal jsem hledat optimální šablonu. Tato práce mi při nastavování zabrala nejvíce času. Měl jsem totiž poměrně jasnou představu o celkovém designu, a tak jsem hledal přehlednou šablonu s možností publikovat jednotlivé příspěvky ve velkých dlaždicích na úvodní straně. Dalšími požadavky bylo nenápadné menu v horní liště, které mělo plnit druhořadou funkci, stejně tak widgety, které jsem potřeboval umístit do takzvané patičky, tedy do spodní části stránky. Po delším hledání jsem zvolil šablonu Dyad, která splňovala všechny moje hlavní nároky.


Následovaly menší úpravy zvolené šablony. Vytvořil jsem popisek webu Průvodce při cestování na Grand Prix, nastavil barvu pozadí na černou, do záhlaví vložil obrázek Ferrari F150 ve vysokém rozlišení, aby bylo každému návštěvníkovi na první pohled jasné, čemu je web věnován. Dále jsem vytvořil stránky Domů, Evropské GP, Kontakt a O Projektu a zařadil je do vytvořeného menu, které jsem následně spustil a umístil do horní lišty úvodní stránky.


Poté jsem věnoval pozornost widgetům – miniaplikacím, které pomáhají v orientaci a rozšiřují možnosti používání webu. V případě šablony Dyad jsem mohl widgety umístit pouze do patičky, jež je rozdělena do čtyř sloupců. Rozhodl jsem se použít šest miniaplikací, konkrétně vyhledávací widget, který slouží pro snadné hledání slov a frází na webu, dále widget pro sledování stránky ve WordPressu, logo a odkaz na Internet Defense League, na nějž je redakční systém napojen. Ještě jsem vybral widget s výpisem nejnovějších komentářů, přidal základní informace o webu včetně RSS zdrojů a připojil poslední miniaplikaci – Facebook (o napojení na sociální sítě viz níže).


Následně jsem se musel rozhodnout, zdali nechám úvodní stránku jako statickou či jako výpis nejnovějších příspěvků. Zvolil jsem první variantu, protože se pro můj projekt hodila více. Bylo totiž jasné, že příspěvků bude celkem osm, protože se v ročníku 2016 pojede osm evropských Grand Prix, více příspěvků proto publikovat nebudu, a tak je statická varianta úvodní stránky vyhovující.


Chtěl jsem celkový design upravit o něco více, nicméně základní verze WordPressu to nedovoluje. Nastavit tak nešel například slider ani ikonky odkazující na sociální sítě, v čemž spatřuji velké mínus.


Posledním zásahem do rozhraní bylo nastavení aplikace, která informuje uživatele o používání souboru cookies mým webem. Pojem „cookies“ označuje textové soubory, které mají usnadňovat návštěvníkovi prohlížení stránek například tím, že si server bude pamatovat jeho přihlašovací údaje nebo uloží do paměti dříve vložená data (třeba při vyplňování formulářů atd.). Vlastnost pamatovat si určité údaje o návštěvníkovi stránek ale začali někteří provozovatelé zneužívat k cílené reklamě a marketingu. Kvůli obavám došlo ze strany Evropské unie k regulaci používání souborů cookies a každý provozovatel serveru musí informovat o případném používaní těchto souborů. Proto jsem i já na web zařadil upozorňovací lištu, která se nachází v dolní části obrazovky a návštěvníkům dává na výběr, zdali používání povolí či nikoli.

 

4.5 Administrace webu


Abych neuváděl pouze negativa bezplatné verze WordPressu, rád bych se zmínil rovněž o systému administrace, který je k dispozici i v základní verzi.


Jako administrátor redakčního systému totiž můžu vytvořit další účty a nastavit, které možnosti budou pro nového uživatele přístupné a které nikoli. WordPress umožňuje přiřazení několika rolí – návštěvník, spolupracovník, redaktor, šéfredaktor a administrátor. Pokud bych tedy chtěl například pomoci s psaním nových článků či rozšířením stávajících, můžu prostřednictvím emailové adresy založit účet druhému uživateli a podle míry zainteresovanosti mu nastavit požadovanou roli. Veškeré nastavení řídí ze svého profilu administrátor, který může nové členy přidávat či odebírat.


4.6 Tvorba textů


Nejvíce času mi zabralo samotné psaní textů k jednotlivým Velkým cenám. Chtěl jsem, aby u každého evropského závodu bylo co možná nejvíce praktických informací, které by mohl potenciální zájemce o cestování za Formulí 1 ocenit. Proto jsem všechny texty psal podle následujícího vzorce: vstupní odstavec obsahoval určitou zajímavost či typický prvek pro daný závod, následovaly technické parametry tratě, datum závodu v sezóně 2016, vítěz posledního ročníku a mapa tratě. Dále jsem připojil informace o vstupenkách. Porovnal jsem cenu lístků v rámci ostatních evropských Grand Prix a uvedl konkrétní ceník, počínaje nejlevnějšími vstupenkami až po ty nejdražší. Součástí této kapitoly je taktéž odkaz na tabulky dle oficiálních stránek dané Grand Prix.


Další kapitolu jsem věnoval ubytování. Návštěvníci Formule 1 můžou kromě hotelů a penzionů využít také možnost strávit noc v přilehlých kempech. Ty se v různých státech odlišují jak rozsahem poskytovaných služeb, tak velikostí. Zaměřil jsem se tedy z velké části na stav kempů v samotné blízkosti tratě a jejich ceny.


Následně jsem věnoval pozornost tomu, jak se na okruh dopravit. K tomu jsem používal hlavně službu Google Maps a oficiální stránky jednotlivých dopravců. Ve většině případů jsem se snažil uvést několik možností, aby si mohli zájemci vybrat, která z nabízených alternativ je pro ně nejvýhodnější.

V posledních dvou kapitolách jsem se zaměřil na témata, která nejsou přímo spjata s Formulí 1, nicméně v rámci cestování na Grand Prix se mně osobně jeví jako důležitá. Většina fanoušků hledá alespoň základní informace o dané závodní destinaci a současně chce zájezd na Velkou cenu spojit s návštěvou některých zajímavých turistických cílů poblíž okruhu. Jelikož se tratě Formule 1 často nacházejí v blízkosti velkých měst, nebo jsou tato velká města výchozím bodem při cestování za Grand Prix, pokusil jsem se vytvořit jakéhosi miniprůvodce a uvedl několik turistických cílů, které by mohly být pro nadšence F1 zajímavé.


Celý text posléze uzavírá několik bodů, které obsahují zajímavé rady a tipy při cestování do dané země. Konkrétně vyzvedávám charakteristické rysy (například gastronomii), upozorňuji na dálniční omezení a cla, radím ohledně koupě lístků v předstihu a možných slev, doporučuji, co si vzít s sebou, nebo jak se v daném regionu domluvit.


4.7 Komunikace a sociální sítě


Bez zpětné vazby a kontaktu se zájemci o vaše stránky se v dnešní době prakticky nejde obejít. Tuto skutečnost jsem si při tvorbě webu uvědomil hned na začátku a implementoval ji do projektu trojím způsobem.


Prvním z nich je vytvoření systému komentářů u každé Grand Prix, díky němuž mají návštěvníci možnost zanechat zpětnou vazbu či se na cokoli zeptat. K napsaní komentáře je požadováno jen jméno (přezdívka) a emailová adresa, kterou ale uvidí pouze administrátor, nikoli druzí návštěvníci. Součástí redakčního systému WordPress je možnost nastavit si manuální schvalování všech příchozích komentářů. Tuto možnost velmi oceňuji, protože z vlastní zkušenosti vím, že se často objevují automaticky generované či sprosté zprávy, které jsou na webu nežádoucí. Zajímavostí je, že ještě během práce na webu, kdy projekt byl hotov pouze z poloviny, přišel první komentář, který mne velmi potěšil a potvrdil, že stránky můžou být užitečné a můžou dobře sloužit fanouškům Formule 1.


Druhým způsobem komunikace je zařazení widgetu Facebook do patičky, čímž dám návštěvníkům jasně najevo, že je web napojen na sociální sítě. Každý příspěvek lze navíc sdílet na Facebooku, Twitteru a Google+. Ze svého profilu na síti Facebook jsem vytvořil komunitní stránku Jak na GP a propojil ji s již nakonfigurovaným widgetem. Od té chvíle už web ve spodní liště vykresloval náhledovou stránku Facebookového profilu s počtem jeho fanoušků. 

Komunikace s fanoušky pomocí sociálních sítí je v poslední době stále žádanější, a proto jsem se i já snažil od začátku udržovat kontakt s uživateli mých stránek. Čas od času jsem proto napsal nějaký příspěvek či sdílel událost ze světa Formule 1.


Poslední možnost jak zanechat zpětnou vazbu představuje kontakt v horní liště menu. Uvedl jsem své plné jméno a můj osobní email. Přemýšlel jsem o založení nové elektronické pošty sloužící speciálně pro tyto účely, nicméně došel jsem k názoru, že bezplatně stejně nedocílím varianty s vlastní emailovou koncovkou, a proto jsem nastavil posílání zpráv na můj nejpoužívanější email.


4.8 Statistiky


I základní verze WordPressu nabízí velmi slušnou možnost procházení různých statistik přímo na nástěnce redakčního systému. Lze zde získat podrobné informace o návštěvnosti včetně toho, kolik času lidé na webu strávili a ze které země stránky vyhledávali. Pokud bych chtěl získat ještě detailnější přehled, napojil bych stránky na službu Google Analytics, avšak to aktuálně nepovažuji za důležité, poněvadž mi bohatě postačí informace získané pomocí WordPressu.


Pro zjištění síly webu, upřesnění klíčových slov a vylepšení SEO optimalizace využívám stránky Seo-servis.cz. Ty mi pomáhají přizpůsobovat se požadavkům ze strany vyhledávačů Google a Seznam. Jak jsem již uvedl na začátku, WordPress velmi dobře vychází s oběma zmíněnými vyhledávači, a proto je SEO optimalizace trochu usnadněna. Jak na GP jsem podrobil analýze hned po ukončení úprav a dostal jsme hodnotu 17, tedy výsledek průsečíků různých faktorů posuzujících sílu domény.


Jelikož nemůžu v základní verzi do zdrojového adresáře příliš zasahovat, některé věci ovlivnit nelze (například vytvoření meta robotů). Na ostatních jsem se ale pokusil zapracovat a po zaindexování stránek se zvedla popularita URL adresy a zároveň se mi podařilo dostat web na vyšší pozici ve vyhledávači Google. O týden později již ukazovalo výsledné skóre pro provedení analýzy hodnotu 19, tři týdny nato již 21.


Výhledově se pokusím zajistit více zpětných odkazů, které pomůžou důvěryhodnosti webu a zvýší jeho vyhledávanost. Jsem si vědom, že doména existuje pouze krátkou dobu, a tak nemůžu očekávat, že se okamžitě zařadím mezi první tři pozice ve vyhledávání konkrétních klíčových slov, nicméně po zvýšení hodnoty Pagerank a Srank tato možnost není nereálná.

 

5 SHRNUTÍ


Cílem mého závěrečného projektu bylo prokázat znalosti a zkušenosti nabyté během studia, které se od druhého ročníku profilovalo na sportovní a online žurnalistiku. V rámci této specializace jsem vytvořil webové stránky věnované zájemcům o cestování na evropské Velké ceny Formule 1.
K realizaci tohoto projektu jsem využil základní verzi redakčního systému WordPress a šablonu Dyad, kterou jsem přizpůsobil svým požadavkům.
Vytvořil jsem osm obsáhlých článků, které představují osm evropských Grand Prix. Každý text se skládá z několika částí: základní data o trati, informace, jak se na okruh dostat, cena vstupenek a návod kde a jak je zakoupit, rady ohledně ubytování, tipy na turistické cíle v okolí a praktické informace o dané destinaci.


Vše jsem se snažil zpracovat tak, aby byl web zároveň odborný a tematicky zaměřený, avšak aby také sloužil laické veřejnosti. Nevolím proto takové množství sportovních termínů a snažím se věci srozumitelně vysvětlovat.


Web jsem dále doplnil o miniaplikace, které mají usnadňovat návštěvníkům prohlížení stránek. Konkrétně jsem zvolil vyhledávací widget, akční tlačítko pro sledování stránky ve WordPressu a logo spolu s odkazem na Internet Defence League, na který je redakční systém napojen. Jako další jsem vybral miniaplikaci, jež vypisuje nejnovější komentáře, přidal widget se základními informacemi o webu včetně RSS zdrojů a připojil poslední doplněk – Facebook, který supluje absenci sociálních ikonek.


Posléze jsem vytvořil hlavní menu a zajistil si kontakt s návštěvníky pomocí propojení widgetu Facebook se sociální sítí a nastavil podle svých požadavků systém komentářů.


V závěru vypracovávání projektu jsem se soustředil na SEO optimalizaci, hledání klíčových slov, indexování stránek a zlepšování faktorů vyhledávanosti.

 

6 SEBEHODNOCENÍ


S konečnou podobou závěrečného projektu jsem spokojen. Myslím si, že jsem vytvořením originálního webu, který plní funkci průvodce při cestování na Grand Prix, dostatečně prokázal znalosti nabyté během studia a vykreslil mou specializaci na sportovní a online žurnalistiku.
Co se týče originality projektu, nenarazil jsem při procházení internetu na podobný server. Weby věnované cestování na Velké ceny sice existují, avšak jejich zaměření je cíleno v první řadě na komerci a prodej nabízených zájezdů. Kromě nabídek cestovních kanceláří je oblíbený rovněž Czechsporttravel.cz, který zprostředkovává nejrůznější zájezdy za sportem, mimo jiné i za Formulí 1. Avšak ani on si prioritně neklade za cíl návštěvníka portálu informovat, na rozdíl od našeho webu, který má mít zejména informační hodnotu.


Jsem si vědom, že grafická podoba a intuitivnost projektu mohla být lepší, nicméně stránky jsou zpracovány v základní verzi redakčního systému WordPress, která větší zásahy do šablony neumožňuje. I přesto jsem se snažil vytvořit atraktivní a netradiční design, čehož jsem docílil pomocí šablony Dyad a pestrých obrázků získaných z oficiálních stránek Formule 1.


Práci s WordPressem hodnotím na výbornou. Stránky tvořím za pomoci tohoto systému již pár let, takže jsem věděl, co od něj očekávat. Největší dilema jsem řešil ohledně zvolené šablony, která sice nesplňovala veškerá má očekávání, ale pro realizaci projektu jsem lepší variantu nenašel. Jinak jsem byl s výběrem WordPressu spokojen.


Na odvedeném výsledku by se ale dalo co zlepšovat. Jako mínus hodnotím absenci obrázkových galerií, které by přidaly na autentičnosti a vtáhly návštěvníka stránek více do děje. Nechtěl jsem používat obrázky z jiných serverů než z oficiálních stránek F1, ale tam jsem jich pro můj projekt moc vhodných nenašel. Nejlepší ze všeho by bylo, pokud bych Velké ceny osobně navštívil a stránky vylepšil o vlastní fotografie, bezprostřední dojmy a zkušenosti, avšak tato varianta zůstává prozatím pouze v plánech do budoucna.


Projekt by se možná ještě dal doplnit o další informace a některé kapitoly by bylo možno rozšířit, ale na druhé straně by byl web méně přehledný, a pokud by návštěvník hledal pouze určitou informaci, musel by se k ní dostávat přes velké kvantum textu. Ideální by rovněž bylo napojit stránky na další sociální sítě, například na Twitter, který jezdci a celá závodní veřejnost používají častěji než Facebook.


Velkou motivací při tvorbě webu pro mne bylo to, že nemusí sloužit pouze pro účely závěrečného projektu, ale může být nápomocný všem zájemcům o Formuli 1. Stránky určitě chci udržovat v činnosti i po ukončení studia a v případě zájmu je přesunout na placenou doménu.

 

7 ZDROJE

 

2016 FORMULA 1 BRITISH GRAND PRIX. In: Silverstone.co.uk [online]. 2016 [cit. 2016-03-19]. Dostupné z: http://www.silverstone.co.uk/events/2016-formula-1-british-grand-prix/2016-british-grand-prix/

Auto & Technik MUSEUM SINSHEIM. In: Sinsheim Technik museum.de [online]. 2016 [cit. 2016-03-19]. Dostupné z: http://sinsheim.technik-museum.de/cs/

Belgie - průvodce na Orbion.cz. In: Orbion.cz [online]. 2016 [cit. 2016-03-19]. Dostupné z: http://belgie.orbion.cz/

Budapešť - Průvodce městem. In: Budapest-pruvodce.cz [online]. 2008 [cit. 2016-03-19]. Dostupné z: http://budapest-pruvodce.cz/

Buy Cheap Train Tickets & Find Train Times. In: VirginTrains.co.uk [online]. 2016 [cit. 2016-03-19]. Dostupné z: https://www.virgintrains.co.uk/

Circuit de Barcelona-Catalunya. In: Circuit de Barcelona-Catalunya [online]. 2016 [cit. 2016-03-19]. Dostupné z: http://www.circuitcat.com/en/#

Circuit of Spa Francorchamps | Circuit. In: Circuit of Spa Francorchamps.be [online]. 2016 [cit. 2016-03-19]. Dostupné z: http://www.spa-francorchamps.be/en/

City Baden-Baden - Tourist Information. In: Baden-Baden.de [online]. 2016 [cit. 2016-03-19]. Dostupné z: http://www.baden-baden.de/en/tourist-information/

EMINGEROVÁ, Dana. Štýrské Alpy: dovolená v kraji padajících vod a divokých koní. In: IDNES.cz [online]. 2009 [cit. 2016-03-19]. Dostupné z: http://cestovani.idnes.cz/styrske-alpy-dovolena-v-kraji-padajicich-vod-a-divokych-koni-plu-/kolem-sveta.aspx?c=A090804_115837_igsvet_tom F1

Grand Prix Spa Francorchamps : Official ticketing. In: Spa Grand Prix.com [online]. 2016 [cit. 2016-03-19]. Dostupné z: https://www.spagrandprix.com/en/

Formule 1. In: Monatour.cz [online]. 2016 [cit. 2016-03-19]. Dostupné z: http://monatour.cz/ Cheap bus and train travel in the UK, Europe and

Ireland. In: Megabus.com [online]. 2016 [cit. 2016-03-19]. Dostupné z: http://uk.megabus.com/Default.aspx

Informace pro turisty | Monako. In: Monakodovolena.cz [online]. 2009 [cit. 2016-03-19]. Dostupné z: http://www.monakodovolena.cz/ ITÁLIE. In: Itálie - průvodce.cz [online]. 2016 [cit. 2016-03-19]. Dostupné z: http://www.italie-pruvodce.cz/

Letenky levně online a teď. In: Letuška.cz [online]. 2016 [cit. 2016-03-19]. Dostupné z: https://www.letuska.cz/#!/

London Midland Trains. In: LondonMidland.com [online]. 2016 [cit. 2016-03-19]. Dostupné z: http://www.londonmidland.com/

Monza Gran Prix. In: Monzanet Official Site [online]. 2016 [cit. 2016-03-19]. Dostupné z: https://www.monzanet.it/en/

Motorsport auf dem traditionsreichen Hockenheimring in Baden-Württemberg. In: Hockenheimring Baden-Württemberg.de [online]. 2016 [cit. 2016-03-19]. Dostupné z: http://www.hockenheimring.de/en

O Monaku. In: Monako.poznej.com [online]. 2016 [cit. 2016-03-19]. Dostupné z: http://monako.poznej.com/

Průvodce městem Barcelona. In: Mesto-Barcelona.cz [online]. 2016 [cit. 2016-03-19]. Dostupné z: http://mesto-barcelona.cz/ Silverstone

Camping. In: Silverstone-camping.co.uk [online]. 2016 [cit. 2016-03-19]. Dostupné z: http://www.silverstone-camping.co.uk/

Spielberg | Nomen est omen. In: Project-Spielberg.com [online]. 2016 [cit. 2016-03-19]. Dostupné z: https://www.projekt-spielberg.com/en Sport | 

Premier League, Wimbledon, Formule 1. In: CK SLAN tour.cz [online]. 2016 [cit. 2016-03-19]. Dostupné z: http://sport.slantour.cz/

Tipy na rodinnou zábavu - Zábavné výlety, hry a zážitky pro děti i rodiče. In: Rodinnazabava.cz [online]. 2015 [cit. 2016-03-19]. Dostupné z: http://www.rodinnazabava.cz/

Vstupenky Formule 1. In: GPtickets.cz [online]. 2016 [cit. 2016-03-19]. Dostupné z: http://www.gptickets.cz/

Zájezdy 2016 na Dovolena.cz. In: Dovolena.cz [online]. 2016 [cit. 2016-03-19]. Dostupné z: http://www.dovolena.cz/

Zájezdy na fotbal, hokej, tenis, formule 1, dostihy. In: Czechsporttravel.cz [online]. 2016 [cit. 2016-03-19]. Dostupné z: http://www.czechsporttravel.cz/

Zobrazeno 3265 krát
Naposledy upraveno: po., 9. květen 2016 09:47
Pro psaní komentářů se přihlaste