Ilustrační fotografie
Zdroj: Marek Ruboš
Středočeský kraj - Správa železniční dopravní cesty podepsala smlouvu s vítězem soutěže o zakázku modernizace tratě spojující Prahu s Letištěm Václava Havla a Kladnem. Cílem je umožnění výrazně rychlejšího spojení mezi českou metropolí a jejím letištěm. V dnešní době je na místě pouze nevyhovující jednokolejná trať, která se letišti vyhýbá. Nově vznikne stanice Praha-Letiště Václava Havla, která bude atypicky umístěná v podzemí. Celkové náklady by se měly vyšplhat na necelých 20 miliard korun. Tento projekt je aktuálně jednou z priorit Ministerstva dopravy ČR a SŽDC.
„Jedná se o významný krok pro vybudování klíčového úseku železničního spojení hlavního města s mezinárodním letištěm. Modernizovaná trať z Masarykova nádraží do Kladna, s odbočkou na ruzyňské letiště, bude v celém úseku dvoukolejná a elektrifikovaná, ve špičce tak na ni bude možné vypravit až 6 párů osobních a spěšných vlaků za hodinu,“ prohlásilgenerální ředitel SŽDC Pavel Surý.
Stavba zahrnující vznik dvou nových stanic a obnovení několika zrušených by měla začít nejdříve v roce 2020. Vítězem soutěže se staly firmy Sudop a Metroprojekt. Jejich úkolem bude modernizace úseku mezi stanicemi Praha-Veleslavín a Praha-Ruzyně a vybudování nového úseku mezi stanicí Praha-Ruzyně a samotným letištěm.
Železniční doprava byla zvolena kvůli své ekonomické výhodnosti a rychlosti. Mezi další plány patřilo prodloužení tramvajových kolejí k letišti, popřípadě nový úsek metra. První z variant se ukázala být příliš pomalá, metro by nemělo dostatečnou kapacitu. Zastánci všech tří možností se však shodli, že současná autobusová doprava je silně nedostačující. Teoreticky se sice svou rychlostí téměř vyrovná budoucímu vlakovému spojení, její spolehlivost ovšem silně zaostává. Na jaře chce SŽDC vyhlásit druhou soutěž o modernizaci zbylých úseků trati. O plánovém dokončení zatím nikde nepadla zmínka, avšak vzhledem ke složitosti plánu rozhodně nepůjde o jednoroční projekt.