čt., 16. březen 2017 06:48

Oblíbenost autovlaků meziročně stoupla

Ilustrační fotografie. Ilustrační fotografie. Zdroj: Marek Ruboš
Česká republika, Slovensko - Autovlaky, neboli osobní vlaky s přepravou automobilů a motocyklů, jsou čím dal oblíbenější. Meziročně vzrostl počet přepravených automobilů o deset procent.

Projekt si vychvalují i České dráhy (ČD) a Železničná spoločnost Slovensko (ZSSK), které tyto vlaky ve spolupráci provozují. „Více zákazníků jsme zaznamenali jak u trojice nočních autovlaků, které jezdí prakticky každý den, tak u denního autovlaku, který jedenkrát týdně spojuje Prahu a Košice,“ uvedl podrobnosti Michal Štěpán, člen představenstva Českých drah odpovědný za osobní dopravu. „Produkt, který je určen široké veřejnosti, podle našich průzkumů využívají zejména cestující za prací v zahraničí a ti, kteří využívají autovlak na soukromé cesty, například z Prahy nebo z Košic pokračují dále do zahraničí za rodinami," konstatuje Karol Martinček, člen představenstva a ředitel úseku obchodu ZSSK. "Další velkou skupinou jsou zákazníci, kteří cestují z Čech do Vysokých Tater na dovolené. Autovlak už vícekrát využili i různé ucelené skupiny, například fanouškové veteránů či velké skupiny motorkářů," uvedl dále Martinček. ZSSK navíc provozuje i dva vnitrostátní autovlaky mezi Bratislavou a Humenným.

Autovlaky jezdí každý den třikrát a to výhradně v noci. Jednou týdně vyjíždí i denní autovlak. Obvykle jezdí mezi Prahou a Košicemi, některé pokračují až do Humenného. Autovlak se skládá obvykle ze spacích osobních vozů a nákladních vozů určených pro přepravu automobilů. Součástí jsou i obyčejné osobní vozy pro cestující. Noční vlaky spadají pod kategorii EuroNight, ten denní jezdí jako vlak EuroCity.

Dražší, ale pohodlnější

Cestující si tuto možnost víceméně pochvalují. Umožňuje jim totiž spojit výhody cestování vlakem a automobilem. Cestou na Slovensko mohou odpočívat a po příjezdu do cílové stanice nejsou omezení absencí automobilu. Taková cesta sice není nejlevnější záležitostí, jízdenky se pohybují od přibližně dvou do tří tisíc korun za automobil a řidiče, doplatek za další osoby se pohybuje okolo necelé tisícikoruny. Autovlak tedy vyjde o něco dráž, než cesta samotným automobilem, obzvláště pak u většího počtu spolucestujících. V ceně jízdenky je ovšem zahrnuta i snídaně u nočních vlaků. Platí zde i omezení výšky automobilu, a to do maximální výšky dvou metrů a maximální hmotnosti dvě a půl tuny. Po naplnění poloviny kapacity vozů se parametry sníží na pouhý metr a půl výšky a maximálně jeden a půl tuny.

zdroje: ČD, ZSSK

Zobrazeno 2254 krát
Naposledy upraveno: čt., 16. březen 2017 12:21
Pro psaní komentářů se přihlaste