čt., 20. duben 2017 19:58

Zabezpečování dveří u vlaků pokračuje

Ilustrační fotografie Ilustrační fotografie Zdroj: Marek Ruboš
Česká republika - Po problémech s otevírajícími se dveřmi zavádí České dráhy (ČD) u vozů starších typů světelnou signalizaci správného dovření dveří. U vozů staršího typu při nedostatečném dovření dveří může dojít k jejich samovolnému otevření při vyšších rychlostech. Aby se zamezilo podobným nehodám budou nyní na starší vagony umístěny kontrolky a to jak zvenku, tak zevnitř. Aktuálně ČD disponují asi sedmi stovkami podobných vagónů, z nichž většina ovšem slouží pouze při výlukách a posíleních.

Starší typy vozů jsou postupně nahrazovány novými s dveřmi posuvnými. U těchto nebezpečí nedovření nehrozí, protože jsou ovládány tlačítkem.„České dráhy systematicky omezují počty starších vozů s otočnými skládacími dveřmi v provozu. Jen loni jsme vyřadili přibližně 200 takových vagónů. Přestože probíhá významná obnova vozového parku národního dopravce, bude tento starší typ vozů ještě po dobu několika let sloužit v provozu," říká Michal Štěpán, člen představenstva ČD zodpovědný za osobní dopravu. Z tohoto důvodu se největší český železniční dopravce rozhodl uvést do provozu signalizaci pro větší bezpečnost cestujících ve starších typech vozů. 

„Řešení signalizace a její prototypy byly za účelem schválení instalovány již v loňském roce. Nyní probíhá vybavování signalizací na ověřovací sérii 100 vozů, jež bude dokončeno v květnu," Uvedl Miroslav Kupec, člen představenstva ČD odpovědný za úsek techniky, servisu a majetku. Jejich provoz budeme průběžně vyhodnocovat, abychom měli skutečně jistotu, že systém představuje skutečné zvýšení bezpečnosti. Získané zkušenosti pak promítneme do sériové instalace, která se bude týkat dalších až 630 vagónů. 

Signalizace bude mít podobu celkem osmi světel u každého vagónu. U každých dveří se tak budou nacházet dvě kontrolky, jedna uvnitř a jedna vně vozu. V případě, že by jedny dveře byly nedovřené, rozsvítí se všechny čtyři venkovní a příslušná vnitřní kontrolka. Vlaková četa tak bude mít mnohem jednodušší práci při kontrole jejich uzavření. 

Přispět k větší bezpečnosti mohou ovšem i sami cestující. Pokud si někdo není jist svou schopností důkladně uzavřít dveře u vlaku, je lepší ponechat tento úkon vlakovému personálu. Velkým nebezpečím je i naskakování po rozjezdu vlaku, které ohrožuje na životě nejen opozdilce, ale navíc může vést ke špatnému zablokování a následnému otevření dveří za jízdy. V případě, že cestující nalezne během jízdy vlaku otevřené dveře, měl by o tom neprodleně informovat vlakový personál, který následně provede jejich uzavření, nebo v případě nouze u nich zůstane hlídat až do zastavení vlaku. 

Zobrazeno 2402 krát
Naposledy upraveno: pá., 21. duben 2017 22:44
Pro psaní komentářů se přihlaste