Plisecká se za svou kariéru předvedla jako Odetta a Odilie v Labutím jezeře, Zarema v Bachčisarajské fontáně, tančila v Raymondě Alexandra Glazunova nebo také v Carmen. Věhlas jí přinesla především role Umírající labutě na hudbu Camilla Saint-Saense v choreografii Michaila Fokina. „Já sama jsem mnohokrát sledovala každodenní pohyby labutí, abych pochopila fyziologické zákonitosti těchto krásných ptáků. Nebylo to jednoduché - po každém představení jsem byla maximálně vyčerpaná,“ řekla dříve ke své roli.
Baletka, která byla půl století hvězdou moskevského Velkého divadla, se proslavila bezchybnou taneční technikou, temperamentem a elegancí. Přesto byl její talent trnem v oku tehdejšímu komunistickému režimu. Plisecká musela často čelit profesní šikaně kvůli svému židovskému původu.
Poslední roky svého života cestovala po světě a mimo jiné se i snažila bojovat za práva žen. Střídavě žila v USA, v Mnichově nebo v Litvě. Svůj život Plisecká detailně popsala v autobiografii Já, Maja.
Foto: Tanecnimagazin.cz