Tomáš Poštulka
"Olomoucká nová vlna": Realita, nebo fabule?
Samostatný projekt psaná/kulturní žurnalistika
Je „Olomoucká nová vlna“ skutečně novou vlnou českého filmu?
Olomouc - Když se v cizině zeptáte náhodného kolemjdoucího na českou kinematografii a budete mít to štěstí, že ten náhodný kolemjdoucí má alespoň základní kulturní přehled, velice pravděpodobně se na vás vytasí s těmito jmény – Miloš Forman, Ivan Passer, Jiří Menzel a tak dále. Co mají společného? Spadají do období takzvané Československé nové filmové vlny, nejzářivějšího období naší kinematografie, které paradoxně zažívalo svůj vrchol během jednoho z nejtemnějších období naší historie.
Studentskému muzikálu Stojí hruška nechybí odvaha, realizace ale pokulhává
Dva olomoucké studentské spolky se spojily, aby společně vytvořily středometrážní film Stojí hruška. Divadelní spolek Nabalkoně vytvořil během roku 2016 stejnojmennou loutkovou divadelní hru. Po domluvě s filmově zaměřeným spolkem Absent 90’s se rozhodli příběh, který vychází z divadelní hry Milady Mašatové z roku 1985 převést do filmové podoby.
Na konci září, amatérský projekt s velkými ambicemi
Pokud mluvíme o „olomoucké nové filmové vlně“, film Na konci září by se dal označit za její vyvrcholení. Jako svůj doposud největší projekt jej režírovala dvojice Milan Cyroň a Tomáš Uher. Kameru měli na starosti další olomoučtí režiséři Lukáš Masner a Jan Haluza, na střihu se pak spolu s Cyroněm podílel Andy Fehu, režisér filmu Nenasytná Tiffany, který se prosadil i do široké distribuce. Společně se pustili do ambiciózního projektu z období druhé světové války, který jim nabobtnal na úctyhodných 80 minut. Ukousli si příliš velké sousto, nebo jejich film zaslouží pozornost i u širšího publika?
„Díky vstřícné katedře mají olomoučtí filmaři dobrou výchozí pozici,“ říká režisér Lukáš Citnar
Olomouc - S filmem Stojí hruška na konci listopadu naplnil k prasknutí kino Metropol, následně se svým spolkem Absent 90’s přešel pod jiný olomoucký studentský spolek Nabalkoně a plánuje další projekty. Lukáš Citnar je dalším z řady mladých filmařů, kteří v posledních letech vyšli z Univerzity Palackého. Navazuje tak na tvůrce, kteří si před lety vysloužili označení „Olomoucká nová vlna“. „Kluci jako Honza Haluza nebo Lukáš Masner byli jedním z důvodů, proč jsem šel do Olomouce,“ svěřil se Lukáš Citnar. Co jej přivedlo k točení filmů, jaké je jeho přemýšlení o nich a jak vnímá onu „Olomouckou novou vlnu“?
„Termín ‚nová vlna‘ je nešťastný, ale pochopitelný,“ říká specialista na český film Petr Bilík
Olomouc - Již delší dobu je jedním z předních expertů na český film. Petr Bilík tedy má široký rozhled, co se naší současné kinematografie týče. Zároveň se orientuje v univerzitním prostředí, ve kterém se objevila skupina tvůrců označovaná jako „Olomoucká nová vlna“. V rozhovoru se mimo jiné vyjádřil ke vzniku samotného termínu, jednotlivým tvůrcům a prozradil, co si o daném označení myslí.
Kde se vzala parta nadaných olomouckých filmařů?
Olomouc - Říká se, že univerzitní prostředí podporuje kreativitu. Univerzita Palackého v Olomouci budiž důkazem tohoto tvrzení. Její studenti mají spoustu možností skrze svou školu získat kontakty i zkušenosti, je zde univerzitní rádio UP Air, spousta studentských spolků, do kterých se mohou zapojit a ochotných univerzitních činovníků, kteří se rádi podělí o rady. Primární je ale samozřejmě chuť tvořit. A pokud studujete Katedru divadelních a filmových studií, je docela přirozené, že váš tvořivý duch se bude chtít uplatnit ve filmové tvorbě. Přesně tak se, částečně dílem náhody, částečně právě díky otevřenému univerzitnímu ovzduší, v Olomouci utvořila skupina filmařů, kteří si začali říkat „Olomoucká nová vlna“.
Kniha džunglí je další úspěšně oživenou disneyovkou
Studio Disney dál pokračuje v trendu, který v posledních letech započalo. Oživuje své klasické animované látky, obléká je do hávu nejmodernějších technologií a přetváří je do hraných filmů. To mu vyneslo tři čtvrtě miliardové za film Zloba – Královna černé magie, který vyprávěl příběh Šípkové Růženky z pohledu zlé královny v podání Angeliny Jolie, a půl miliardy za novou verzi Popelky, která rezignovala na příběhové inovace a divákům předložila klasický „popelkovský“ příběh v celé jeho jednoduchosti a kráse. To platí o novém zpracování Knihy džunglí.
Dvě tváře hokejové Olomouce
Olomouc – Jako den a noc vypadaly dva zápasy čtvrtfinále play-off české hokejové extraligy mezi Olomoucí a Plzní. Zatímco ten první jednoznačně ovládli plzeňští hokejisté, ve druhém zápase podala Olomouc o třídu lepší výkon než o den dříve a dokázala sérii zdramatizovat.
Polednice, Olga a Kapitán aneb naděje pro českou kinematografii
Seznam filmů, které mají v České republice březnové datum premiéry, musí potěšit každého člověka, který ještě neztratil důvěru v českou kinematografii. Jsou na něm totiž hned tři filmy, které vzbuzují pozornost. Zaslouží si jí ať už svými trailery, předlohami nebo pozitivní odezvou z festivalů. Polednice, Rudý kapitán i Já, Olga Hepnarová je trojice filmů, která by měla dát zapomenout na slabší začátek roku, kdy v našich kinech strašila například Řachanda nebo Renčova Lída Baarová.
O portálu
Zpravodajsko-publicistický portál Pres.UPmedia.cz je cvičným médiem, prostorem pro tvorbu studentů oboru Žurnalistika na Katedře mediálních a kulturálních studií a žurnalistiky Filozofické fakulty Univerzity Palackého v Olomouci.
