út., 19. duben 2016 10:54

Louis C.K. - Cesta vzhůru a zase zpátky ke svobodám nezávislosti

Amerického komika Louise C.K. by bylo v současné době již přímo drzé označovat přídomkem stand-up. Sice za svou popularitu vděčí především svým začátkům na klubových a divadelních pódiích, kde vystupoval se svou one-man show, ale od té doby ušel obrovský kus cesty a zanechal za sebou řadu nadstandardně kvalitních televizních počinů.   

 

Do povědomí diváků se coby scénarista a režisér zapsal v roce 2006 svým prvním seriálem určeným pro HBO – Lucky Louie. Louis C.K. je ze svých stand-up počinů známý úderným humorem, jehož náměty čerpá ze svého života jakožto bílého američana, který žije víceméně poklidným životem v New Yorku. V sitkomu Lucky Louie převedl svůj tradiční humor na televizní obrazovky. Tehdy ještě jako ženatý, plešatící muž se dvěma dětma, co doma naráží na problémy a na baru s ostatníma souputníkama začíná objevovat krizi středního věku. Lucky Louie vydržel 13 epizod a celou dobu si uchovával konstatní kvalitu, což je u tvorby Louise C.K. touto dobou již zvykem. 

Po dalším řetězu stand-up vystoupení se v roce 2010 C. K. Louis pustil do natáčení ambicióznějšího projektu, tentokrát pojmenovaném čistě jen Louie – v češtině „Rozvedený se závazky“. Motivy, z nějž komično vychází, zůstávají stále stejné, tentokrát jsou již ale mnohem subtilnější. Louis C.K. se rozvedl, děti má ve střídavé péči a v krizi středního věku se zmítá totálně. Absurdnost, jíž jsou provázány životy nás všech, a ze které tak rád čerpá, tentokrát vytěžuje, jak jen to jde. Experimentuje a pokouší, co divák ještě zvládne pojmout. Humor se tu prakticky dostává až na druhou kolej a v pěti sériích mezi pasážemi o smrti, znovunalézání lásky, světovém dění protknutém metafyzickou nití, je více místa na přemýšlení a úvahy než pro smích. I přesto pořád dokáže rozesmát k slzám.

 Louis C.K. zůstává věrný své filosofii, sic jeho humor zhořknul a ve svém nejnovějším počinu Horace  and Pete dává z většiny prostor svým názorům a životním zkušenostem. Opustil televizní scénu a své  zatím poslední dílo vypustil před pár týdny bez jakéhokoliv upozornění na své internetové stránky. O  vzniku  seriálu věděl pouze on (opět v pozici scénáristy, režiséra a hlavní hvězdy), herci a produkční  tým.  Nejnezávislejšímu kousku produkce za poslední dobu nechtěl Louie C.K. dělat marketing, a tak  v souvislosti s vydáním nevisel nikde ani plakát, ani nebylo k vidění žádné promo. Projekt vstoupil na  světlo světa jako blesk z čistého nebe, dozvěděli se o něm jen ti, kteří odebírali newsletter  z autorových stránek. V mailu stálo: „Natočil jsem nový seriál, můžeš si ho koupit tady.“.

 Deset různě dlouhých epizod konverzačního seriálu, každá za jinou částku. Od filmového stylu Louieho   zcela obrátil, vyprázdnil stylovou formu a vrátil se zpátky na dřeň k hrubé estetice sitkomu. Vizuálně  přitažlivou podívanou nahradil dlouhými statickými záběry v kulisách hospody, která je po generace  svěřovaná dědicům, vždy dvěma mužům pojmenovaných Horace a Pete. Dění v baru je situováno do dnešní doby, kdy hospodu vlastní Louis C.K. jakožto Horace, a Steve Buscemi – Pete. Od výčepu se zároveň nechce odpoutat starý Pete, vlastník baru předchozí generace.

V útrobách hospody, ze které se kamera dostane jen příležitostně, zkoncentroval všechny skvělé nápady do vybroušených dialogů a příběhy jako v divadelním představení nevypráví obrazem, naopak nechává je pouze plynout z úst protagonistů. Louis C.K. zdokonalil své scénáristické schopnosti natolik, že i přesto že padesát minut je vyplněno jen mluvenou řečí, předloha je napsána tak dokonale, že nikdy nezačne nudit. Postavám visíte doslova na koutku úst a necháváte se unášet hereckou brilancí všech zúčastněných včetně veteránů Jessicy Lange a Alana Aldy. V zatuchlé hospodě, která zůstává stejná už více než století se střetávají staré generace s novými, řeší se současné problémy jako uprchlická krize v Evropě, americké prezidentské volby a současně rodinné a vztahové situace.

Kritici i diváci sérii opěvovali, ta bohužel za nepříjemných následků po deseti epizodách bez vyhlídek na pokračování končí. Absolutní nezávislost se vyplatila jen z části. Naprostá volnost pro autorskou tvorbu se stala katalyzátorem svrabu, v podobě dluhu v řádu několika milionů dolarů, v němž se momentálně tvůrce nachází. Dluhovou epizodu ale zdá se přechází stejně jako další absurdní situaci z jeho seriálů a nijak zbytečně se jí nenechává znepokojovat. Při rozhovoru s Howardem Sternem mu tento americký moderátor poradil, aby sérii prodal televizi, Louis mu opáčil že o tom přemýšlel už dlouho, ale že nejprve prodá ještě pár epizod a až pak se rozhodne pro smlouvu.

Zobrazeno 2494 krát
Naposledy upraveno: so., 23. březen 2024 13:45
Pro psaní komentářů se přihlaste