út., 12. březen 2019 10:38

Recenze: Captain Marvel vletěla do kin s energií sobě vlastní

Brie Larsson už týden válcuje kina v kostýmu Captain Marvel Brie Larsson už týden válcuje kina v kostýmu Captain Marvel Zdroj: Fandimefilmu.cz
Poslední samostatný příběh, který do kin vtrhl v pátek 8. března, tedy necelé dva měsíce před premiérou Avengers: Endgame, představuje dosud nejmocnější hrdinku celého Marvel vesmíru. Carol Danvers byla dříve vojenskou pilotkou, nyní ji však leží na bedrech nejen osud planety Země, ale také očekávání fanoušků, kteří se na první ženskou sólovku od začátku propagace tváří velmi kriticky.

Film začíná pro takzvaný „origin“, jehož úkolem je představit původ hrdiny a cestu k nadlidským schopnostem, vcelku netypicky. Od samotného úvodu už Carol ukazuje mocnou sílu v podobě energetických výbojů šlehajících z dlaní, zároveň však díky flashbackům do minulosti na zemi sledujeme její život v době, kdy procházela vojenským výcvikem. Celá zápletka se pak točí kolem války mezi dvěma vesmírnými národy ras Skrull a Kree. Carol se jako členka jedné z bojových jednotek rasy Kree dostane v úvodu filmu na Zemi, a to přímo do divokých 90. let minulého století. Změna atmosféry je v tomto momentě přímo neuvěřitelná. Z divoké sci-fi připomínající úvod nejedné epizody hvězdných válek se v okamžiku stává vtipem a neonovým zářením prošpikovaná body movie.

Casting hereckého obsazení opět proběhl na výbornou

K držitelce Oscara za nejlepší herecký výkon v hlavní roli z roku 2015 se ve druhém dějství filmu přidává také popkulturní bůh Samuel L. Jackson. Ten již po několikáté přivádí k životu otce celého projektu Avengers, Nicka Furyho. Co se této mladší Furyho verze týče, šlape téměř každý aspekt, který ho ke snímku spojuje. Výborný scénář vyobrazuje jeho mladické nadšení a elán, které doplňují četné vtipné hlášky, narážky a mazlení s intergalaktickým kocourem. To nejlepší je ale právě vzájemná chemie mezi oběma nejdůležitějšími postavami. V některých momentech dokáže pozvednout úroveň jinak vcelku klasicky vyprávěného superhrdinského příběhu ještě o level výš.

Brie Larsson předvedla své nesmírné herecké kvality už ve filmu Room z roku 2015, za který získala již zmíněného Oscara. Mnoho fanoušků se na základě trailerů a vyjádření herečky na sociálních sítích báli o nadměrné narážky na téma feministické nevyrovnanosti, film a samotná výprava naštěstí reaguje tak, že některé repliky o nepotřebě pomoci ze strany mužů zapadnou za neuvěřitelnou moc, kterou Carol oplývá. Za zmínku stojí také známé tváře Juda Law a Bena Mendelhsona, kteří se rolí velitelů dvou znepřátelených národů zhostili s jistotou sobě vlastní.

Efekty provází občasné zaškobrtnutí

Technické zpracování lze klasicky rozdělit na dvě základní části. Vizuální efekty neměly na starost pouze omlazení některých hrdinů, ale i samotné velké bitevní a vesmírné scenérie. Veškeré vzezření planet z jiných galaxií, nebo honiček vesmírných lodí působí tak dobře, jak jsme u Marvel filmu za celé roky technického posunu zvyklí. Některé bojové scény by ovšem zasloužily trochu více péče. Díky jasně zářícím schopnostem hlavní hrdinky nejsou vždy zcela přehledné. Hudební doprovod na druhou stranu zasáhl přímý střed terče, když dokonale mixuje elektronické tóny moderního pojetí vážné hudby s hity typickými pro ony slavné devadesátky, zmínit mohu třeba skupiny Nirvana a No Doubt.

Provázanost celého vesmíru je pro Marvel typická a na rozdíl od přímé konkurence v podobě DC Comics po celé roky také funguje. I tentokrát se věrní fanoušci dočkali. Z celého snímku vypíchnu dva momenty vypovídající za všechny ostatní. Na začátku celého promítání sál ztichl, když místo výčtu hrdinů obsahovalo logo záběry ze života legendárního tvůrce komiksů Stana Lee, který loni v listopadu bohužel zemřel. Další ukázkou dokonalé producentské práce Kevina Feigeho jsou pak obě potitulkové scény. První láká na velkou bitvu s vesmírným titánem Thanosem, zatímco ta druhá využívá jeden z nejvtipnějších elementů celého snímku kočičáka Goose.

Vyplatí se do kina vyrazit i na 21. film celého vesmíru?

Je to už skoro týden od uvedení filmu do českých i světových kin. Za tak krátkou dobu dokázal snímek podle prvních výsledků utržit neuvěřitelných 153 milionu dolarů a je vidět, že diváci se jen hrnou. Vtipem prolezlý scénář, výborné herecké výkony a atmosféra obou světů, na kterých se příběh odehrává, dělá z Captain Marvel nadprůměrný přírůstek do rodiny MCU a ideální akční jednohubku před emocemi napěchovaným Endgame. Nezkušená režijní dvojice Anna Boden a Ryan Fleck zvládla práci na výbornou a návštěva kina je tak pro nadšené diváky celého vesmíru povinností. Pobaví však i Marvel nováčky.

8,5/10

Zobrazeno 1238 krát
Naposledy upraveno: út., 12. březen 2019 12:15