st., 23. říjen 2019 10:58

RECENZE: Pokračování Nikdynoci překonalo veškerá očekávání

...Ti, kteří se nebojí hrobu...si mohou dělat, co chtějí... ...Ti, kteří se nebojí hrobu...si mohou dělat, co chtějí... Zdroj: databazeknih.cz
Na začátku října tohoto roku vyšla dlouho očekávaná kniha Jaye Kristoffa, a to pokračování série Nikdynoci. Druhý díl této série nese název Boží hrob a to že má v názvu slovo „boží" není vůbec náhoda.

Je pravda, že znalí fantasy knihomolové na tuto novinku netrpělivě čekali, ale jakmile byla kniha vydaná, nastalo ticho po pěšině. Sem tam se sice její fotografie na pár stánkách mihla, ale rozhodně kolem ní nebyl takový poprask jako u její předchůdkyně. Za mě je to obrovská škoda, neboť druhý díl předčil ten první snad ve všech směrech.

Kniha má stejnou vnitřní grafickou úpravu jako první díl. Tudíž se tu setkáte s prolínáním minulosti (v knize označena kurzívou) a současnosti. Opět tu jsou poznámky pod čarou, které mě v Nikdynoci trochu rušily, ale v Božím hrobě jsem na ně byla už tak zvyklá, že nakonec dokonale okořenily celou knihu. Na samotném ději bylo nejlepší to, že nás autor naprosto vyrval z prostředí, které bylo popsáno v první knize. V Božím hrobě se hlavní hrdinka totiž vypraví na trochu jinou cestu, než kam ji autor ze začátku směřoval. Nakonec musím pochválit autora za nečekané zvraty, které se objevovaly na každé otočené stránce. A právě nepředvídatelnost příběhu vytváří jeho dokonalost.

V tomto díle se objeví i LGBT tématika. Mně osobně LGBT v knihách obecně nevadí, ale v dnešní době se s ní roztrhl pytel a trochu mi přijde, že se téměř každý autor snaží do svého příběhu dát homosexuální pár, aby nevypadal jako homofob. Samozřejmě, když je toto téma v příběhu knihy přirozené, nic proti tomu nemám. Naštěstí to se povedlo i Jayovi v Božím hrobě.

Co je na knize skutečné krásné? Je přesně taková, jakou by čtenář od autora očekával. Krev se v ní prolévá v litrech, je brutální, vtipná, ironická, temná a prostě svá. Zbožňuji, když každá stránka v knize ve mně vyvolá silné pocity a přesně tohle vám Boží hrob od Jaye Kristoffa dá.

V knize se objeví spoustu nových postav a jak každý knihomol ví, bez dobře vykreslené postavy může být děj chytlavý, jak chce, ale kniha stejně bude stát za starou belu. Děkuji všem svatým, že i postavy byly v tomto dílu velmi povedené, protože kdyby ne, mé srdce by nejspíše krvácelo. Vlastnosti hlavní hrdinky autor neustále rozvíjí, a proto má čtenář pocit, že se před ním rýsuje osoba mu velice blízká. Vedlejší postavy ale také neměly žádnou chybu. Některé byly laskavé a milující. Mnoho postav se ale velmi těžko vyrovnávalo se svojí děsivou minulostí, kterou skrývaly za krutost a pevnou vůli. Za každou cenu se chtěly dostat k danému cíli i kdyby cesta k němu měla být dlážděná krví. Autor ale také klade důraz na protiklady jako loajalitu a zradu, kdy čtenář do poslední chvíle neví, jestli je daná postava lhář anebo má v sobě kousek cti.

Koho musím ale určitě pochválit, je nakladatelství CooBoo. Pokud jste četli moji recenzi na první díl série, tak víte, že jsem byla kritická vůči častým pravopisným chybám v překladu. Na druhém díle bylo skutečně znát, že si překladatelé a korektura dala skutečně záležet, aby bylo vše, tak jak pravidla českého jazyka vyžadují.

Nakonec bych chtěla říci, že kniha Boží hrob je dokonalá. Nemůžu posoudit celou sérii, neboť na nás čeká ještě její poslední díl, jehož anglický název je Darkdawn. Nicméně doufám a věřím, že tahle série bude božská.

Název: Boží hrob (Godsgrave)

Autor: Jay Kristoff

Žánr: Fantasy/Young adult