Kryt na mobil, krycí sklo, čepice nebo louskáček na ořechy. Zboží, které už dlouho sháníte, ale ještě bez něj několik týdnů vydržíte. Tak by se dala popsat většina produktů, které z Číny putují do zemí celého světa. Dají se snadno objednat na některém z e-shopů čínských společností, které zboží nabízejí velice levně a často ještě s dopravou zdarma. V Evropské unii se dokonce většina objednávek vyhýbá DPH i celním poplatkům, a to v případě, že cenou nepřekročí hodnotu dvaadvaceti eur. To se má ale změnit od poloviny příštího roku.
Rada EU zruší osvobození od DPH na základě schválení návrhu z prosince 2017 a listopadu 2019. To bude mít zásadní vliv na cenu všech zásilek pocházejících z jiných zemí než ze zemí EU. Dosavadní hranice, která nastolovala rozdílné zdanění pro zboží nad a pod 22 euro, úplně zmizí. Evropská unie tak všechny přijaté zásilky vystaví naprosto stejným podmínkám. Na každou z nich se bude vztahovat daň z přidané hodnoty, která povede k navýšení ceny o 21 %. Další nárůst způsobí cena celního prohlášení, které stojí v přepočtu asi 200 Kč. Nová opatření nebudou mít vliv pouze na cenu produktů, ale nejspíš ovlivní i celkovou dobu trvání cesty od prodejce k zákazníkovi. Odbavení na celnici nyní vyžaduje pouze jedno hromadné celní prohlášení pro stovky drobných zásilek. Můžeme proto dedukovat ohromné časové ztráty, pokud každá z těchto drobných zásilek bude nutně vyžadovat vlastní celní prohlášení.
Nová opatření jsou podle Rady Evropské unie klíčová pro narovnání konkurenčního prostředí na trhu a podpoření místní výroby. Můžeme tak očekávat navýšení poptávky o zboží výrobců z Evropské unie, kteří se soustředí na produkci módních doplňků, dekorací a drobných praktických nástrojů. Rada zároveň předpokládá příliv kapitálu z nových zdanění ve výši až sedmi miliard eur.
Podle názorů některých ekonomů by se ale celá snaha o vyrovnání možností na trhu mohla minout účinkem. Společnosti, které by byli novými výplody unijní legislativy nejvíce poškozené, se snaží aktivně předejít ztrátám. Investují do infrastruktury v zemích Evropské unie, kde zakládají výdejní sklady a distributorská centra. Touto formou by mohli ušetřit své zákazníky od placení daní a celních poplatků. Velkou iniciativu vykazuje například společnost Alibaba Group, která provozuje například i notoricky známé internetové tržiště AliExpress.