Kompletní přebudování třídy 1. Máje citelně zasáhlo obyvatele v centru Olomouce, hlavně kvůli výlukám tramvajových spojů. Některé linky totiž až do podzimu vůbec nevyjedou, zbylé jsou odkloněny mimo centrum. Koleje na třídě 1. máje jsou z padesátých let minulého století, a proto je nezbytně nutná jejich výměna. Spoje, které jezdívaly pravidelně přes centrum města, jsou vedeny po výlukových trasách a změnily se i jízdní řády. Nahradily je výlukové autobusy s označením X, které jezdí ze zastávky Hlavní nádraží před zastávky U Bystřičky, Žižkovo náměstí a U Dómu, kde linka končí. Zastávka je přesunuta na nábřeží Přemyslovců k přenosnému označníku. Dále je linka vedena zpět na hlavní nádraží. Trasa mezi zastávkami U Dómu, Nám. Republiky, U sv. Mořice, Náměstí Hrdinů a zpět nejsou při výluce obsluhovány. Právě tato výluka v centru města způsobuje lidem velké problémy. „Normálně mi cesta do školy trvá tramvají zhruba pět minut. Z Náměstí hrdinů je to na Žižkovo náměstí kousek. Jenže teď musím kvůli výluce chodit pěšky. Cesta se mi tedy prodlouží až na dvacet minut,“ uvedla studentka Pedagogické fakulty Lucie.
Na klíčové spojnici mezi hlavním nádražím a centrem města se kromě rekonstrukce kolejí budou opravovat i tramvajové troleje. Dále také samotná silnice, chodníky, veřejné osvětlení a v neposlední řadě také kanalizace či vodovod. Pokud půjde vše podle plánu, tak stavební práce skončí začátkem listopadu.
Po své obvyklé trase jezdí pouze linky s číslem 1,5,7. Linky č. 2 a 6 až do listopadu vůbec nevyjedou. Tramvaj s číslem 3 je nahrazena linkou s označením X3 a je vedena po výlukové trase ze zastávky Nová ulice, přes Tržnici, na zastávku Trnkova a zpět. Tramvaj č. 4 je nahrazena linkou X4. Začíná na zastávce Pavlovičky, vedena je přes Tržnici a konečnou má na zastávce Nová ulice. „Výluka tramvají mi na jedné straně život komplikuje, protože obchody, které lemují tramvajovou trať od sv. Mořice směrem k Žižkovu náměstí, jsou teď pro mě dostupné pouze pěšky, a tak musím počítat s větší časovou rezervou na další spoje, které mi odjíždí z Hlavního nádraží. Na druhou stranu, při pěkném počasí, pokud člověk nespěchá a vydá se pěšky, tak to pro něj může být příjemná procházka,“ komentovala situaci kolemjdoucí. Modernizace třídy 1. máje je odložena už z roku 2016. Začátek prací posunulo dlouhé výběrové řízení stavební firmy. Celkově se cena opravy vyšplhá na 80 milionů korun.