út., 16. březen 2021 22:07

Formule1 v roce 2021: Je Mercedes konečně na ústupu?

Dokáže se Ferrari vyšvihnout zpátky na vrchol? Dokáže se Ferrari vyšvihnout zpátky na vrchol? Zdroj: wikimedia commons
Fanoušci královny motorsportu se konečně dočkali. Po čtyřměsíční, avšak pocitově nekonečné, přestávce se znovu roztočí kola nejrychlejších monopostů světa při úvodním podniku letošní sezóny v Bahrajnu. Korunu obhájců titulu už posedmé za sebou drží Mercedes společně se sedminásobným mistrem světa Lewisem Hamiltonem. Dokáže je konečně někdo v letošní sezóně přemoci?

Minulý rok byl pro Formuli1 obzvláště náročný. Pandemie koronaviru odložila původní start mistrovství světa v australském Melbourne v polovině března a následné odkládání a rušení jednotlivých velkých cen dokonce naznačovalo až úplné zrušení sezóny. Majitelé seriálu Liberty Media se však vysoce vyznamenali a podařilo se jim sestavit náhradní kalendář čítající 17 závodů. Na začátku července se odjel první závod na rakouském Red Bull Ringu a rekordní čekání fanoušků na start nového ročníku F1 bylo patřičně odměněno dramatickou Velkou cenou, kterou vyhrál Valtteri Bottas na Mercedesu. Finovi se povedlo vyhrát už jenom jednou, a to na jeho oblíbené trati v Soči, kdežto jeho týmový kolega Hamilton posbíral celkem 11 vítězství a tři závody před koncem sezony ve Velké ceně Turecka získal svůj sedmý titul mistra světa, kterým dorovnal legendárního Michaela Schumachera.

Mercedes tedy znovu nekompromisně ovládl oba šampionáty, a jelikož je tato sezóna pouze přechodná, než vstoupí v platnost nová revoluční pravidla F1 pro rok 2022, lze říct, že letošní ročník bude velmi podobný ročníku minulému a výkonnostní rozdíly mezi jednotlivými týmy se příliš měnit nebudou. Avšak testy, které proběhly v Bahrajnu od 12. do 14. března, zanechaly dojem, že se během nich Mercedes spíše trápil. Vždyť také odjezdil nejméně kol ze všech 10 týmů – pouhých 304 – zatímco jejich rivalové z Alpha Tauri a Alfy Romeo stihli shodně celkem 422 kol. Hamilton v druhém dni testů skončil po neobvyklé chybě se svým autem v kačírku a v posledních minutách třetího dne dokonce v poslední zatáčce okruhu dostal hodiny, když se připravoval na rychlé kolo.

Testy obecně nevypovídají o pravé síle jednotlivých týmů, co si je ale potřeba uvědomit, je fakt, že Mercedes vždy od roku 2014, tj. od začátku turboéry, v testech každoročně obkroužil nejvíce kol ze všech ostatních, a nakonec vždy slavil tituly jak v Poháru jezdců, tak v Poháru konstruktérů. Nejblíže se jim přiblížilo Ferrari a Sebastian Vettel v letech 2017 a 2018, v obou případech však vyšel vítězné tým ze Stuttgartu. Části fanoušků se ale po zkušenosti z minulých let nechce věřit, že by se opravdu Mercedes trápil. Přiklání se spíše k teorii „sandbaggingu“ (zakrývání pravého potenciálu auta), očekává pokračující dominanci německých mistrů a spíše vyhlížejí rok 2022.

Rekordně dlouhá sezóna, čítající 23 závodů, začne 28. března v Bahrajnu na okruhu v Sakhiru. Až tam vyloží všechny týmy své karty a přesvědčíme se, jestli Mercedes pouze blafoval, nebo bylo jejich trápení v předsezónních testech skutečné. Bude také nesmírně vzrušující sledovat, jak se například čtyřnásobný šampion Sebastian Vettel popere s monopostem Aston Martin či jestli byl tah Carlose Sainze vyměnit McLaren za Ferrari správný. Nezapomeňme také na nováčky v čele s Mickem Schumacherem, synem slavného Michaela, který nastoupí za americký tým Haas.

Mercedes je tedy sice obhájcem titulu, za nimi jsou však týmy hladové po úspěchu. Povede se to po několikaletém snažení Red Bullu v čele s dravým Maxem Verstappenem nebo se do popředí vyšvihne v testech solidní McLaren nově poháněný motory Mercedesu? Dokáže se Ferrari po katastrofální sezóně 2020 vrátit na vítěznou vlnu? Letošní sezóna bude určitě nezapomenutelná!

Zobrazeno 811 krát
Naposledy upraveno: ne., 21. březen 2021 11:56
Lukáš Jungmann

Zajímám se o motorsport.

...bo v ničem jiném nejsem dobrý. :-D

Související články

Pro psaní komentářů se přihlaste