Vzorek padesáti lidí odpovídal v rámci malé ankety na dvě otázky. Zda ví o plánované rekostrukci obchodního domu, a jak se jim budova líbí. Pokud o tom dosud nevěděli a zajímalo je to, mohli se rozhodnout na základě několika obrázků s návrhy. Většinou na ně reagovali velice rychle a jednoznačně: „Ano, líbí.“
Výsledky ankety:
Víte o plánované rekonstrukci?
Nadpoloviční většina, 62,5% dotazovaných, je s rekonstukcí obeznámena. Zbytek, tedy 37,5%, neměl tušení, že se něco takového chystá.
Líbí se vám nový návrh? Podpořili byste jej?
82,5 % je pro nebo spíše pro. 17,5% respondentů by přestavbu raději odmítlo a pouhých 5% rekonstrukce nezajímá.
Osobně jsem měla za to, že výsledek nebude tak jednostranný. Že budova je dost kontroverzní na to, aby si získala zastánce, ale i odpůrce. Vzorek zkoumaných sice nebyl široký, ale přece lze z jejich odpovědí vyvodit pár závěrů. Zvláště, když spousta z dotazovaných se neomezila pouze na odpověď: „Ano, líbí/ Ne, nelíbí.“ Měli potřebu dodávat věty typu: „Tohle už je strašné. Jsem vlastně pro jakoukoliv změnu.“ A to hlavně tehdy, pokud jsem se ptala starších lidí. Ti mají budovu njespíše úzce spojenou s minulým režimem a mnohým je proto stále trnem v oku.
Mladým zase vadí z jiných důvodů. Jsou zvyklí na obchodní domy s množstvím butiků, fastfoodů, kaváren a jiného. To Prior nesplňuje.
I Jan Tlačbaba, zástupce společnosti CL Trade, která vlastní síť Priorů po České republice to takhle cítí. Nechal se slyšet, že: „Dnešní způsob prodeje už neodpovídá moderním trendům nakupování a ani vizuálně nás to neuspokojuje. Názory lidí nás usvědčují v tom, že bychom měli s budovou něco dělat.“
Ano, NĚCO by se mělo dělat, s tím snad souhlasíme všichni. Škoda jen, že nám je víceméně jedno, jak ve výsledku bude budova v historickém centru působit. Chválím samozřejmě, že přibude zeleně a míst k sezení a odpočinku. A že se v rámci rekonstrukce opraví i okolní ulice. Je mi ale opravdu líto, že stavba má v plánu „na sebe tolik upozorňovat“. Velké prosklené plochy, ostré dynamické tvary... Myšlenka toho, že okolní historické budovy budou svůj obraz odrážet v těchto plochách se mi naopak vůbec nepříčí, je to vstkutku hravý nápad. Nejsem si ale jistá, jestli nakonec stejně nezanikne. Budova se tváří natolik sebevědomě, že ty ostatní (historické) kolem, zdá se, budou muset trochu „sklonit hlavu“.
Teď ale můžeme jen čekat a od března 2010 sledovat, jak práce postupují. Možná nakonec budu muset uznat, že stavba nepůsobí tak, jak jsem předpokládala. Každopádně na výsledek si ráda počkám.
A co se týče názvu, mám také jednu připomínku. Nákupní centrum ponese jméno Galerie Moritz na počest kostela sv. Mořice, který je naproti. To, že ho zastírá už tak na počest sice není, ale budiž, dejme tomu, že je třeba šetřit místem. Co mě ale na jednu stranu mrzí a na druhou rozesmívá je, že název nemohl zůstat psaný česky. Jako jediný a poněkud směšný argument mě napadá to, že česky by to nejspíše neznělo tak vznešeně a „cool“.