Minulý ročník měl původně začít v Kataru na začátku března. Zde se však odjely pouze kategorie Moto2 a Moto3, kdežto MotoGP odstartovalo sezónu až v polovině července ve španělském Jerezu. Před tímto závodem byly karty rozdány celkem jasně. Osminásobný šampion Marc Márquez na Hondě byl jasným favoritem, Ducati a Andrea Dovizioso chtěli konečně na čtvrtý pokus pokořit Španěla a Fabio Quartararo na satelitní Yamaze chtěl za každou cenu získat svou první výhru na velké ceně, která mu několikrát unikla v sezóně 2019. Obrovský šok však nastal, když v pátém kole vedoucí Márquez vyletěl z trati do kačírku, dokázal však zázračně ukočírovat svůj stroj a mohl začít stíhací jízdu po propadu na 18. místo. Čtyři kola před koncem závodu už Márquez útočil na druhou pozici, jenže udělal druhou chybu v závodě, když po výjezdu z třetí zatáčky dostal highside a při pádů ho trefila do pravé ruky vlastní motorka. Závod nakonec vyhrál Quartararo a konečně se dočkal svého prvního triumfu v MotoGP. Márquez původně nevylučoval návrat ještě během sezóny, zranění bylo ale tak vážného charakteru, že nakonec sedmadvacetiletý rodák z Cervery nenastoupil do žádného dalšího podniku a dal přednost pořádnému vyléčení pažní kosti.
Přestože Quartararo vyhrál i druhý závod ročníku 2020 na stejné trati, do konce sezóny si připsal už jen jedno vítězství, a nakonec obsadil až 8. místo v celkovém pořadí šampionátu. Jeho týmový kolega Franco Morbidelli měl mnohem vyrovnanější rok a stal se druhým mužem celkového pořadí. Na mistra světa Mira ztratil pouhých 13 bodů.
Rok 2021 je již 73. ročníkem mistrovství světa silničních motocyklů a na jezdce čekaly v Kataru oficiální předsezónní testy. Za pouhých 5 dní se muselo 11 týmů v seriálu seznámit se svými stroji a jezdci znovu po několikaměsíční pauze osedlali nejrychlejší motocykly na světě, dosahující rychlostí přes 350 km/h. Francouz Johann Zarco za tým Pramac Racing pokořil absolutní rekord MotoGP, když mu byla naměřena rychlost 357,6 km/h. Nejrychlejší čas testů zajel Jack Miller na tovární Ducati. Za Australanem skončili obě tovární Yamahy Mavericka Viñalese a Fabia Quartarara. Všichni tito tři jezdci se vešli do desetiny a půl.
Testy mohou sice napovědět sílu jednotlivých týmů, budeme si však muset počkat až do 28. března, kdy odstartuje nová sezóna MotoGP. V provizorní listině účastníků závodu je i Marc Márquez, který se nedávno projel na mini-motorce, a je jen otázkou několika dní, jestli šestinásobný šampion královské třídy přijme risk a objeví se na roštu úvodního podniku. Nelze však jednoznačně říct, kdo je favoritem. Šanci na vítězství v jednotlivých velkých cenách mají téměř všechny týmy. Dokáže Suzuki obhájit korunu šampionů mezi týmy? Je tovární Yamaha po blamáži s nelegálními motory připravena bojovat o titul společně s jejich satelitním týmem Petronas, který získal nejvíce vítězství v roce 2020? Nebo se dočkáme dalších překvapení, např. v podobě nových tváří na nejvyšších stupních? Letošní sezóna bude rozhodně tou nejvyrovnanější v historii tohoto sportu.