po., 16. prosinec 2024 22:48

Následující sezóna Formule 1 nabídne mnoho zajímavých zápletek

Nová sezóna může být jedna z nejlepších v historii Nová sezóna může být jedna z nejlepších v historii Zdroj: Pexels/Maksym Harbar
Poslední sezóna Formule 1 je sotva za námi a týmy se už opět připravují na tu následující. A fanoušci se budou mít na co těšit. Nejen na příběhy nových tváří v nových týmech, ale většina letošní sezóny slibuje vzrušující souboje na trati i mimo ni. Pojďme se tedy podívat, co nás všechno čeká.

Nové sestavy jezdců
Pouze dva týmy počítají pro příští sezonu se stejnou jezdeckou dvojicí jako loni. Prvním jsou letošní vítězové poháru konstruktérů, McLaren, za který budou jezdit několikanásobní vítězové, Brit Lando Norris a Australan Oscar Piastri. Tím druhým je pak Aston Martin, jehož barvy budou hájit španělský matador a dvojnásobný mistr světa, Fernando Alonso, a syn majitele Astonu, šestadvacetiletý, Lance Stroll. Zbytek pole bude mít alespoň jednoho nového jezdce.

Největší změna nastala u Mercedesu a Ferrari. Z německého týmu odešel sedminásobný mistr světa, Lewis Hamilton, právě do legendární italské stáje, kde nahradil Carlose Sainze. Ve Ferrari se tak připojil k Monačanovi, Charlesu Leclercovi. V Mercedesu jej nahradí teprve 18letý megatalent Ital Andrea Kimi Antonelli. Ten zde doplní George Russella, který se musí ukázat jako jasný leader týmu. Když už jsme zmínili Sainze, tak ten zamíří podstatně níže. Španělovi zbylo málo možností, kam po svém angažmá ve Ferrari zamířit. I proto si, víceméně z nutnosti, vybral legendární britskou stáj Williams, kde utvoří nové duo s Alexem Albonem. Další tým, který mění pouze jednoho jezdce je Alpine. Francouzská stáj si prochází velkou obměnou, a to se týká i jejich jezdců. Vedle Francouze Gaslyho se na rošt postaví Australan a syn legendárního motorkáře Micka Doohana, Jack Doohan. Ten v roce 2024 plnil roli rezervního jezdce a na konci roku zasáhl do Velké ceny Abu Dhabi.

Další dva týmy mají oba jezdce úplně nové. Americký tým Haas si vybral juniora z akademie Ferrari a velký talent do budoucna, 19letého Brita Ollieho Bearmana, který za ně jako rezervní jezdec už odjel dvě velké ceny, a francouzského vítěze jedné Velké ceny, Estebana Ocona. A švýcarská stáj Sauber má taky nové tváře. A sázejí na mix zkušeností a mladické dravosti. Zkušenost bude zastupovat Němec Nico Hülkenberg a mládí pro změnu Brazilec a vítěz letošního ročníku Formule 2, Gabriel Bortoleto. Ten se okamžitě pokusí ukázat, že patří do stejné škatulky mladíků, jako právě Antonelli nebo Bearman.

Co s Red Bullem a RB?
Ve dvou týmech, které vlastní značka Red Bull, má jisté místo pouze čtyřnásobný mistr světa, Max Verstappen. Kdo ho ale u Red Bullu doplní, a kdo zaujme zbylá dvě místa v týmu RB je dosud ve hvězdách. Současná dvojka, Mexičan Sergio Pérez, bude zřejmě vyhozen o jeho místo se perou hlavně dva jezdci. Japonec Yuki Tsunoda a Novozélanďan Liam Lawson. Japonský jezdec má za sebou svojí zdaleka nejúspěšnější sezónu, kdy naprosto porazil oba týmové kolegy, které letos měl a k tomu mnohokrát překonal právě Péreze, i přesto, že jel v podstatně horším autě. Ale z nějakého důvodu ho majitelé přehlížejí a do Red Bullu ho dosadit nechtějí. Proto je ve hře právě Lawson, který zaujal již během sezóny 2023, kdy na pár závodů nahradil zraněného Daniela Ricciarda. Ukázal, že s ním Red Bull musí počítat. A právě Ricciarda nahradil i letos po Velké ceně Singapuru Ale to již zřejmě cíleně a natrvalo. A právě Lawson se zdá jako hlavní kandidát na místo po boku Verstappena. Ale jak tahle telenovela dopadne je zatím ve hvězdách. Poslední místo v RB zaujme nejspíš Isack Hadjar. Francouzská naděje v akademii Red Bullu a jezdec, který skončil na druhém místě v letošní F2, je nejlogičtější kandidát.

Souboje na celém roštu
Letošní sezóna se, po pomalejším rozjezdu, stala jednou z nejzajímavějších za poslední dekádu. Našlo se sedm různých vítězů ze čtyř různých týmů a McLaren ukončil 26leté čekání na titul v poháru konstruktérů. Tohle všechno nám dává velké naděje pro rok 2025. Jestli vše bude pokračovat v zavedeném trendu, tak se můžeme těšit na spoustu zajímavých závodů a na jednu z nejlepších sezón historie. McLaren, Ferrari a Red Bull jdou do nového roku jako týmy, od kterých se očekává nejvíc. Red Bull proto, že vyhráli nejvíce závodů (tedy Max Verstappen vyhrál nejvíce závodů, Sergio Pérez nevyhrál ani jeden), McLaren proto, že vyhráli pohár konstruktérů a poslední rok a půl jsou na astronomickém vzestupu. A Ferrari proto, že s McLarenem bojovali o titul do posledního závodu a budou mít jednu z nejlepších jezdeckých sestav v poli. Mercedes má stále problém pochopit současná pravidla, ale i přesto občas, když jim sedne charakteristika trati a další podmínky, mohou ohrozit zmíněné tři týmy.

Ale i mimo tu top čtyřku to bude napínavé. Celé pole je nejtěsnější v historii sportu, takže o to, kdo bude nejlepší ze středu pole rozhodnou detaily. Nejlépe mají nakročeno Aston Martin a Alpine. Oba týmy mají násobně větší rozpočty a lepší zázemí, než ostatní. Ale jak se ukázalo, to nic moc nemusí znamenat, protože věčný outsider, Haas, byl většinu roku rychlejší než Alpine a ve druhé polovině sezóny i než Aston Martin. Dále pak Williams, který si prochází velkou obměnou, ale je všeobecně vzato na vzestupu. Navíc budou mít zřejmě nejlepší duo, tedy Sainz - Albon. RB může také vždy překvapit, což za zhruba dvě dekády své existence mnohokrát dokázalo. Jediný tým, od kterého se nic moc neočekává, je Sauber. Švýcarská stáj letos získala pouhé čtyři body, které po výborné jízdě, vyjel Zhou Guanyu ve Velké ceně Kataru. To byla ale spíše náhoda, protože po zbytek roku byl jak Zhou, tak i Valtteri Bottas spíš na chvostu pole jako jasně nejpomalejší tým. A příští rok to bude zřejmě velmi podobné.

Náznaky toho, jak se tohle všechno vyvine se dozvíme 26.-28. února, během předsezónních testů v Bahrajnu, a pak 14.-16. března vypukne v Australském Melbourne nový ročník jako takový.

Zobrazeno 26 krát
Naposledy upraveno: so., 21. prosinec 2024 19:53
Pro psaní komentářů se přihlaste