Snahy žen o prostoupení do rapového hudebního průmyslu upadají i v zámoří. Jména jako Queen Latifah nebo Lauryn Hill jsou dávno za zenitem, což může působit jako nedostatek inspirace a motivace pro mladou krev. Vše podporuje i fakt, že ojedinělé snahy bývají málokdy kvalitní a interpretky nezakládají svou kariéru na potřebných „skills“, ale na voyeursko-exhibicionistickém charakteru dnešní společnosti.
Události posledních dnů jsou však možným ukazatelem renesance ženského rapu v našich končinách. Spolu s projektem Podzemgang Michala „Ega“ Straky se vynořila náctiletá Aless, která v současnosti urputně bojuje o své místo v moři velkých ryb. Její věk určuje, jaké posluchačstvo ji bude následovat. Toto omezení má však snahu překonat. Nakolik se jí to podaří a zda potvrdí své kvality je jen otázkou času.
Ze stáje Blakkwood records vychází hvězdička Sharlota, která si více než na hudebním progresu zakládá na provokativní sebeprezentaci. Pokud ale zpívá, není to pro uši až taková tortura jako její frázovaný projev. Vlna odporu vůči Aless a Sharlotě se zvedla po jejich vzájemné spolupráci v písni Stejně jiná.
Pro fanoušky vyznávající původní hodnoty je potěšením návrat slovenské formace Predstava ve složení Nycol a Beri, konkrétně na tracku Sme späť. Tyto dvě umělkyně, které si v předchozích letech vybudovaly slušné postavení a záhy se ho pasivitou zřekly, se vrací s jasným cílem - ukázat, jak má female rap vypadat. V písni zaslechneme narážku na Aless z úst Nycol: „Berte jej korunu, hoďte ju do ludu, ludia si zvolia královnu sami.“
„Berte si korunku, není moj ciel ju držať v rukách.“ zněla odpověď Aless v tracku Bez argumentov. Reakce byla obrovským překvapením, neboť zpěvačce hostuje skupina DMS, jejíž členové dříve intenzivně spolupracovali s Predstavou. S DMS přišla další postava s pseudonymem MiniMo, což není nikdo jiný než známá zpěvačka a manželka člena DMS Separa Tina. Objevila se na albu skupiny s názvem MMXV v tracku Prepáč a následně nahrála striktní cover na písně interpretů jako jsou Busta Rhymes či Big Pun, čímž dala najevo, že s ženami za mikrofonem se musí do budoucna počítat.
Čerstvou novinkou je píseň Našla jsem, kde se o slovo hlásí Melody Mell, zástupkyně labelu BackInTimes. Produkčně jí vypomohl DJ Funkdat a zahostoval kanadský Mr. Erbie. Pro Melody je hudba srdcovou záležitostí, její tvorba se nese v duchu oldschoolu a s klidem tedy můžeme konstatovat, že ženský rap v kruzích podzemí ještě nevyhasl.
Fanouškovská základna se tak dělí na nepřátelské tábory. Je předem jasné, který styl osloví větší masu. Podaří se však undergroundu vyvážit popularitu kvalitou?