út., 21. březen 2023 16:59

Recenze: Sleep Token – This Place Will Become Your Tomb. Mrazivé objetí nekonečného oceánu

Sleep Token - This Place Will Become Your Tomb Sleep Token - This Place Will Become Your Tomb Zdroj: Sleep Token, Spinefarm
This Place Will Become Your Tomb je druhé album britské alternativní metalové skupiny Sleep Token. Následovalo po vydání dvou EP skupiny nesoucích názvy One a Two a jejich prvního plnohodnotného alba s názvem Sundowning. Diskografie Sleep Token zatím rozhodně není nijak obsáhlá, ale již teď se dá s jistotou říci, že si skupina pomalu, ale jistě buduje svůj ikonický zvukový projev, který působí velmi vzácně a specificky.

Oproti prvnímu albu skupiny je This Place Will Become Your Tomb o něco pomalejší, experimentálnější a skupina se nebojí častěji sklouzávat k výrazně popovým částem, které se objevovaly již u jejich předchozí tvorby. V jejich hudbě se běžně střídá pomalá melodie tvořená klavírem a tichými vokály zpěváka s rychlými a hlasitými kytarovými pasážemi. Souhra klidu a hlasitosti vytváří velmi křehkou zvukovou rovnováhu celé desky.

Hlavním tématem alba je oceán, jeho nekonečnost a hloubka, což zpěvák v textu mistrně přirovnává ke svým vlastním pocitům, ve kterých se doslova topí. Text doplňuje nezvyklá práce s kytarami, jejichž zvuk jakoby chvílemi imitoval právě podmořské zvuky. Na desce se také často objevují různé ambientní zvuky, které dotvářejí pocit kolosálnosti a rozlehlosti pomyslného oceánu. Posluchač má dojem, že se nachází uprostřed pusté nicoty.

Z tracklistu alba bych rád vypíchnul pomalejší úvodní skladbu Atlantic, která posluchači navozuje atmosféru podobnou potopení Titanicu. Mine je se svým výrazným a melodickým refrénem další velmi podařenou písní. Zhruba uprostřed alba přichází čarokrásné Fall For Me, které je z velké části bez jakéhokoli instrumentálního doprovodu a skládá se výhradně jen ze zpěvákových vokálů. V druhé půlce desky se objevuje příjemně vystavěná píseň High Water, která jako by neustále gradovala. Album nakonec uzavírá skladba Missing Limbs, která působí jako velmi intimní a emocionální zpověď členů skupiny.

Když jsem si This Place Will Become Your Tomb pustil poprvé, ještě jsem Sleep Token neznal. Díky označení skupiny jako alternativní metal jsem však čekal velmi tvrdou hudbu. Opak byl ale pravdou. Ve výsledku jsem byl velmi mile překvapen, že se skupina odhodlala zabruslit až do popových vod, které však sem tam protnou pomyslné ledoborce hlasitých, podladěných kytar.

Zpočátku pro mě bylo těžké se do alba dostat a naposlouchat si jej. Skladby mají mnoho rozličných vrstev a částmi je jejich stavba poměrně složitá. This Place Will Become Your Tomb není deska, kterou by si člověk mohl jen tak pustit do pozadí při vykonávání nějaké činnosti. Aby se posluchači dostalo toho pravého hlubokého zážitku, vyžaduje si jeho plnou pozornost po celou dobu svého trvání.

Po několika pozorných posleších, kdy jsem si album opravdu vychutnal, mohu říci, že je za mě velmi kvalitní a mou pozornost si plně zasloužilo. Tvorbu Sleep Token budu určitě sledovat i nadále a už teď se těším na jejich třetí album nesoucí název Take Me Back To Eden, jehož vydání bylo oznámeno na květen tohoto roku.

Zobrazeno 566 krát
Naposledy upraveno: út., 28. březen 2023 11:39