st., 6. březen 2024 21:16

Komentář: Velká cena Bahrajnu aneb Verstappenovo galapředstavení

Max Verstappen si vychutnal první Velkou cenu roku 2024 Max Verstappen si vychutnal první Velkou cenu roku 2024 Zdroj: Zdroj: Twitter: @vladimirrys
První závodní víkend nové sezóny Formule 1 je za námi a s ním se vyjasnila i většina otazníků a nejasností, které stále zůstávaly po konci předsezónních testů. Ukázalo se, o kolik je Red Bull před zbytkem pole, ale také se vybarvily týmy, které mají co dohánět.

Red Bull je stále nejrychlejší
Po předsezónních testech se hodně spekulovalo o tom, o kolik je Red Bull vlastně vepředu. Padala čísla jako půl sekundy až sekunda před nejbližším soupeřem. Během prvního víkendu se tyto otazníky víceméně vyjasnily. V kvalifikaci byl Max Verstappen ve svém Red Bullu o přibližně dvě desetiny před Charlesem Leclercem ve Ferrari. Ale nastala docela kuriózní situace, kdy Leclerc zajel rychlejší čas, než se kterým Verstappen získal pole position, ale zajel jej ve druhé časti kvalifikace, ze které se časy nepřenášejí do té třetí, rozhodující. Takže se zdá, že tým z Milton Keynes nemá v kvalifikaci až takový náskok před italskou stájí. V závodě se pak náskok zdál o něco znatelnější. Během padesáti sedmi kol stihl Verstappen najet na nejbližšího soupeře mimo Red Bull, kterým byl třetí Carlos Sainz, dvacet pět sekund. To vychází v průměru na téměř půl sekundový náskok na kolo proti zbytku pole. Takže nikdo jiný nemá šanci. Nebo ano? Je důležité poznamenat, že rychlejší ze dvou jezdců Ferrari, Charles Leclerc, měl celý závod problémy s brzdami, jedna z jeho předních brzd byla od začátku až o sto stupňů více zahřátá než ta druhá, což znamenalo, že se kolo často blokovalo a Leclerc nemohl zabrzdit tak, jak by on sám chtěl a potřeboval. A Sainz byl první polovinu závodu zaseknutý za pomalejšími vozy, což způsobilo větší přehřívání pneumatik. Na konci závodu začal ale dokonce stahovat Red Bull Sergia Pereze na druhém místě. Verstappen byl stejně o zhruba tři destiny rychlejší než Sainz, ale Leclerc po závodě poznamenal, že kdyby neměl problémy s brzdami, pravděpodobně by skončil dokonce až před Perezem a byl by podstatně blíže Verstappenovi. Takže tu je naděje, že náskok Red Bullu není až tak masivní, jak by se mohlo zdát.

Těsný souboj o druhé místo
Již během testů si týmy kladly otázku, který tým je vlastně druhý nejlepší. Nikdo si reálně nemyslel, že může, za běžných podmínek, soupeřit s Red Bullem. Týmy, které budou Red Bull trápit nejvíc jsou, Ferrari, McLaren, Mercedes a Aston Martin. První náznaky toho, jak se seřadí, proběhly v kvalifikaci. Zde bylo Ferrari v rukou Charlese Leclerca nejrychlejší. To není nic moc překvapivého, Leclerc je všeobecně brán za jednoho z nejrychlejších jezdců na jedno kolo. Carlos Sainz s druhým Ferrari byl pak čtvrtý za Mercedesem George Russella a před Red Bullem Sergia Pereze. Šesté místo získal Fernando Alonso v Aston Martinu, jeho týmový kolega Lance Stroll byl pak dvanáctý. Čtvrtou řadu obsadily McLareny Landa Norrise a Oscara Piastriho. Lewis Hamilton byl s druhým Mercedesem až na devátém místě. Pořadí za Red Bullem, alespoň co se týká kvalifikace, se zdá být následující: Ferrari je těsně před Mercedesem, McLaren a Aston Martin jsou vcelku vyrovnaní. V samotném závodě je pak rozdělení pole o něco zjevnější. Ferrari obsadilo třetí (Carlos Sainz) a čtvrté (Charles Leclerc) místo a opět je důležité zmínit problémy s brzdami na autě Monačana. Zhruba o sedm sekund dále dojela v těsném rozestupu trojice Britů Russell-Norris-Hamilton a daleko nebyl ani druhý McLaren v rukou Piastriho. Aston Martin pak obsadil poslední dvě bodované pozice v pořadí Alonso-Stroll. Z této rovnice se dá vyčíst, že je Ferrari vedoucí tým tohoto balíku, poté Mercedes, McLaren těsně za nimi a pak o kousíček dál je Aston Martin. Je to ale teprve první víkend a protože jsou rozestupy mezi těmito čtyřmi stájemi malé, je pravděpodobné, že uvidíme během roku pořadí jiné. Nicméně se zdá, že nás čeká velice zajímavý souboj alespoň o druhé místo v poháru konstruktérů.

Alpine aneb francouzská tragédie
Již v předsezónních testech se zdálo, že je francouzská stáj v pořádných problémech. Auta vypadala nekonzistentní a nepředvídatelná. A obavy se bohužel potvrdily. Aerodynamicky jsou neefektivní, na rovinkách jsou pomalí, a navíc jsou zřejmě i daleko nad váhovým limitem, a to i přesto, že na svém autě nemají téměř žádnou barvu. V kvalifikaci obsadili jezdci Esteban Ocon a Pierre Gasly beznadějně poslední řadu a nastaly obavy, že je zaděláno na problémy. A obavy se ukázaly jako oprávněné. V závodě si oba Francouzi polepšili o pouhá dvě místa na sedmnácté, respektive osmnácté místo, a bylo to spíš kvůli chybám ostatních, než že by předvedli nějaké výborné výkony. Je jasné, že francouzská stáj musí začít předvádět lepší výkony, mimo jiné i proto, že její mateřská společnost je Renault, jeden z největších producentů aut na světě, tudíž se nemůže vymlouvat na nedostatek finančních prostředků, které sužují některé jiné týmy. Jestli se Alpine nezvedne, mohly by začít padat otázky ze všech stran, ale hlavně z Renaultu, jestli má vůbec smysl ve Formuli 1 pokračovat a jestli se nepokusit tým prodat. A o tom, že by se nějaký zájemce našel, není vůbec pochyb.

Haasu svítá naděje na lepší zítřky
Americká stáj byla před začátkem sezóny pesimistická. Týmový ředitel Ayao Komatsu při odhalení auta řekl, že si myslí, že budou jasně na chvostu pole. Během testů ale svitla naděje a vypadalo to, že Haas možná nebude taková tragédie. Stále převládal názor, že budou poslední, ale nemělo se jednat o nějakou obrovskou ztrátu. A pak přišla první kvalifikace a Kevin Magnussen byl na solidním patnáctém místě a Němec Nico Hulkenberg se dokonce dostal až do první desítky. Ale co, i minulý rok byl Haas solidní v kvalifikaci a pak, kvůli velké degradaci pneumatik, hrozný v závodě, takže to bude podobné i letos? No, ačkoliv v sobotním závodě ani jeden Haas nedosáhl na body, tak se zdá, že by mohlo svítat na lepší časy. Magnussen dojel na dvanáctém místě, tedy pouhé dvě pozice od bodovaných pozic a Hulkenberg dojel na solidním šestnáctém místě a téměř čtrnáct sekund před Oconem, a to i přesto, že musel hned v prvním kole do boxů kvůli rozbitému přednímu křídlu, čímž ztratil asi půl minuty. Nebýt této nehody a jejích následků, pravděpodobně by bojoval o podobné umístění, jako Magnussen. Zdá se tak, že problémy s degradací byly do velké míry omezeny a Haas se tak může víc soustředit na zvýšení samotného výkonu vozu, a ne na to, aby řešili problémy s pneumatikami. Vyšší bodované příčky budou spíše stále nedosažitelný sen, ale když se jednou za čas tým probojuje do top 10 a získá pár důležitých bodíků, tak tento rok budou moci považovat za úspěšný.

Co nás čeká?
Další závod se jede hned 9. března, nedaleko Bahrajnu v Saúdské Arábii, na městském okruhu v Jeddah. Auta zde dosahují nejvyšších průměrných rychlostí ze všech městských tratí, kolem 250 kilometrů za hodinu, a stěny jsou stejně blízko jako na každém jiném městském okruhu. Převládat tu bude hlavně to, jak jsou vozy dobré v rychlých zatáčkách a obrovskou roli bude hrát i odvaha a ochota pilotů se přiblížit o každý milimetr k bariéře. Red Bull, a hlavně Max Verstappen jdou do víkendu pochopitelně jako favorité, ale za nimi to bude neskutečně napínavé.

 

Zobrazeno 306 krát
Naposledy upraveno: pá., 8. březen 2024 21:16
Pro psaní komentářů se přihlaste