Výzkum společnosti GfK, Consumer Life/Cunsumer Values, který proběhl ve 27 zemích, mimo jiné prokázal, že našinci méně vyhledávají novinky mezi výrobky a službami. Ovšem pokud už na takový produkt narazí, více než 38% produkt doporučí rodině či známým. Obecně však Češi nezastávají názor, že cena je měřítko kvality.
Podobně tomu je i ve věci vyhledávání si informací o výrobcích před nákupem. 62% zahraničních zákazníků si před nákupem tvoří seznamy či si vyhledává o zboží potřebná fakta. V Česku je poměr téměř poloviční – 32%. Mezi našinci informace před důležitým nákupem shromažďují více muži (38%) než ženy (33%).
Zatímco v 27 zemích světa, kde průzkum proběhl, vyhledává novinky mezi výrobky a službami vždy více jak polovina lidí (53%), Češi jsou v tomto směru méně aktivní a novinky vyhledává jen 29% z nich. Rozdíly v zájmu o novinky jsou mezi ženami a muži jen velmi malé. "Spíše než novinky Češi od výrobků očekávají originalitu a potěšení, a to i v případě běžných výrobků (36%), podíl osob se stejným postojem je ve světě opět vyšší (53%)," uvádí GfK.
Průzkum mimo jiné i ukázal, že většina respondentů preferuje jednoduchost výběru. V menší nabídce sortimentu se lépe zorientují a vyberou vyhovující zboží. 56% dotázaných souhlasí s tím, že mají-li menší počet produktů v nabídce, snadněji se pak rozhodují při výběru a nákupu. Spotřebitelé také vítají jednoduchost ovládání produktu před složitými mechanismy. Pokud je produkt uživatelsky příliš složitý, ztrácí o něj zájem 56% lidí ve světě.
Průzkum byl proveden mezi 30 000 respondenty staršími 15 let v 27 zemích.
Zdroj: ČTK