st., 6. prosinec 2023 13:06

Elektrická loď se bude bez emisí vznášet nad hladinou Stockholmských vod

Candela P-12 Shuttle Candela P-12 Shuttle Zdroj: Candela.com
Stockholm – Bez výstupů plynů a bez nárazů vln. Elektrická plavidlo, které se má vznášet nad vodou, plánuje uvést do provozu příští rok na běžné lince s cestujícími společnost Candela.
Ukázka nového modelu P-12 Shuttle https://www.youtube.com/@CandelaSpeedBoat

Pouze třicetimístný, ale zato mnohem svižnější než současné dieselové trajekty, model Candela P-12 Shuttle dosahuje rychlosti až 46 kilometrů za hodinu a má za cíl výrazně zkrátit cestu obyvatel stockholmského souostroví do zaměstnání a zpět o polovinu.

Plavidlo je na rozdíl od normálních lodí vybaveno hydrofoily, což jsou plovoucí plochy, které zvedají samotný trup lodi nad hladinu při zvyšující se rychlosti. Tím dochází ke snížení odporu vody, což umožňuje plavidlu dosáhnout vyšších rychlostí při nižším energetickém výdeji. Tato technologie navíc zajišťuje pohodlnou plavbu, kvůli tomu, že vlny, které nezasahují přímo do trupu lodi, jsou minimální a téměř neznatelné, takže plavby lodí budou moct využívat i ti, kterým houpání lodi dělá nevolno. Model P-12 by měl být schopen překonat vlny o výšce dvou metrů.

Nové elektrické lodě by měly být taky efektivnější, co se týče využívání energie. Na ujetí jednoho kilometru s jedním pasažérem by měly spotřebovávat pouze 0,1 kilowatthodiny elektřiny. Baterii lze pak na plno znovu nabít za necelou hodinu.

„Je to první křídlový elektrický trajekt na světě. Je velmi úsporný kvůli svému designu. To mu umožňuje velký dojezd i při vysoké rychlosti, což není u tradičních lodních trupů možné,“ říká Erik Eklund na webu Candely, který ve společnosti řídí sekci komerčních plavidel.

Elektrická loď s cestujícími začne provozovat spojení mezi předměstím Ekerö a centrální částí Stockholmu, které má délku 1,5 km. Tato nová dopravní možnost zkrátí téměř hodinovou cestu do práce na pouhou půlhodinu. Plány společnosti zahrnují rozšíření této linky i do dalších oblastí.

Do Stockholmu by se plavidlo mělo dostat už příští rok, kde bude fungovat ve zkušební době po dobu několika měsíců. Pokud naplní očekávání, společnost Candela by chtěla postupně nahradit všechny Stockholmské dieselové trajekty.

Zobrazeno 478 krát
Naposledy upraveno: ne., 10. prosinec 2023 11:39
Pro psaní komentářů se přihlaste