Jednotný tarif by se měl týkat všech vlaků všech železničních dopravců jezdících na tratích dotovaných státem nebo jednotlivými kraji. Vlaky jezdící na komerční riziko železničních dopravců, například mezi Prahou a Ostravou nebudou muset být do tarifu zahrnuty povinně, dopravci se ale mohou rozhodnout zde tento tarif uznávat. Ceny jízdenek národního tarifu by měly být počítány na základě kilometrické vzdálenosti. Nevýhodou těchto jízdenek by tedy bezpochyby mohla být cena. Dopravci jezdící v závazku veřejné služby je sice budou muset uznávat, nic jim ovšem nebrání nabízet vlastní, levnější jízdenky. Dá se očekávat, že vzhledem k vázanosti na kilometrickou trasu budou stejně drahé či dražší než aktuální ceny jízdného dopravců.
Nevýhodou přestupu mezi jednotlivými dopravci tak po odpadutí potřeby vícero jízdenek zůstane jen nejisté přestupování. Aktuálně si přestupy řeší každý dopravce odděleně, v pouze velmi výjimečných případech spolu železniční společnosti spolupracují.
Největší výhodou jednotného tarifu bude zjednodušení cestování pro cestující neorientující se v tuzemských železničních poměrech, například turisty či cestující využívající železniční dopravy minimálně. Pro zkušeného cestovatele zůstane nejspíše nejlepší variantou zůstat u klasických, na dopravce vázaných jízdenek.