út., 21. prosinec 2021 14:52

Formule 1 v roce 2021: Pohled na jednu z nejbláznivějších sezón historie sportu

Lewis Hamilton a Max Verstappen - tato dvojice dojela společně na prvních dvou místech čtrnáctkrát Lewis Hamilton a Max Verstappen - tato dvojice dojela společně na prvních dvou místech čtrnáctkrát Zdroj: www.twitter.com/F1
Letošní sezóna Mistrovství světa vozů Formule 1 přinesla titánskou bitvu, o které se bude hovořit ještě mnoho dalších let. Nechyběly jak přímé souboje na trati kolo na kolo či skrze zastávky v boxech, tak spektakulární nehody a překvapiví vítězové. Až do posledního kola poslední velké ceny soupeřili Nizozemec Max Verstappen, který mířil za svým premiérovým titulem mistra světa a Brit Lewis Hamilton, jenž by se ziskem celkového osmého triumfu osamostatnil na čele tabulky jezdců s největším počtem mistrovských titulů. Nakonec se šampionem pro rok 2021 stal 24letý Verstappen, přestože události posledních několika kol nedělní Velké ceny Abú Zabí ještě teď nedávají spát mnohým skalním fanouškům Mercedesu a Hamiltona. Co však předcházelo souboji Verstappena se sedminásobným mistrem světa až do závěrečné velké ceny? Jak je možné, že ačkoliv po čtyřech závodech spousta lidí považovala tuto sezónu jako další dominantní rok Mercedesu, se přesto rozhodovalo až v posledních sekundách ročníku?

Všechno to začalo již v předsezónních testech na okruhu Sakhir v Bahrajnu 12. - 14. března, kde tým Mercedes najezdil nejmenší počet kol ze všech desíti stájí – pouhých 304. Jezdci týmu z Brackley od začátku hybridní éry, tedy od roku 2014, vždy najezdili největší počet kol a poté na konci sezóny zvítězili jak v poháru jezdců, tak v poháru konstruktérů. Letos tomu ale bylo jinak. Mercedes se ve všech třech dnech výrazně trápil, Hamilton k tomu navíc zůstal v kačírku a ztratili s týmem drahocenné hodiny. Místo toho, aby se proháněli po trati bez větších problémů jako tomu bylo každým rokem, řešil Mercedes jeden průšvih s autem za druhým. Přesto všechno byl všemi favorizován na další triumf v obou šampionátech a nikdo si ani nechtěl připustit, že by se mohla stáj, jež naprosto dominovala celé turboéře, výrazněji trápit.

Nebylo však příliš mnoho času polemizovat. Hned o dva víkendy později přišel první závod sezóny 2021, konaný na té samé trati. A lepší úvodní velkou cenu si fanoušci nedokázali ani představit! Verstappen z Red Bullu a Hamilton z Mercedesu si to rozdali v posledních kolech závodu o vítězství. Verstappen se sice v 51. kole dostal před svého rivala, ale neprávem vyjetím z tratě za bílou čáru, a tak jej musel Verstappen pustit před sebe. Hamilton si první pozici udržel a slavil své páté kariérní vítězství v Bahrajnu.      

Druhý závod sezóny se konal v Itálii na trati Imola. Verstappen se po startu z třetí pozice dostal před Hamiltona, jenž startoval z pole position. Brit se dostal do komplikací, když při předjíždění jezdců o kolo chytl lehký smyk a doklouzal přes štěrk do bariéry z pneumatik. Než zacouval zpátky na trať, dostal od Verstappena celé jedno kolo. V této velké ceně si však vybral Hamilton první velkou dávku štěstěny. Jeho týmový kolega u Mercedesu Fin Valtteri Bottas kolidoval s Georgem Russellem z Williamsu, což nejprve vyslalo na trať safety car, a poté byla vyvěšena červená vlajka kvůli množství úlomků rozprostřených po celé šířce okruhu v místě nehody. Hamilton dostal nejen šanci přezout na nové pneu, ale také se mohl vrátit do stejného kola jako lídr závodu. Hamilton se v poslední třetině Velké ceny Emilia Romagna prodral skrz několik jezdců, a nakonec dojel druhý za Verstappenem. Bodový rozdíl mezi těmto dvěma závodníky byl nyní jeden bod. Vedl Hamilton, protože měl na svém kontě jeden extra bod za nejrychlejší kolo v závodě.

Další dvě Velké ceny se odehrály v Portugalsku a Španělsku. Oba závody opanoval Mercedes a Hamilton. Náskok Brita se v čele průběžného pořadí zvýšil na čtrnáct bodů a mnozí pesimističtěji smýšlející experti a fanoušci už téměř prohlásili Hamiltona za jasného mistra světa. Jelikož se technická pravidla mezi minulým a letošním rokem příliš nezměnila, vůbec se neočekávala jakákoliv konkurence Mercedesu a vyhlížel se spíše rok 2022 a kompletně přepracované regule.

Monako, pátý závod, byl ale prvním velkým zvratem celé sezóny. Hamilton dojel pouze sedmý a Bottas ani nedojel do cíle. Naopak Verstappen Velkou cenou v ulicích Monte-Carla dominoval a poprvé od roku 2018 vedl šampionát jiný jezdec než ze stáje Mercedes. 

Obrovské drama příznivcům královny motorsportu obstarala Velká cena Ázerbájdžánu v Baku. Jak Verstappen po defektu pravé zadní pneumatiky, tak Hamilton po obrovské chybě při restartu závodu nebodovali. Zvítězil stájový parťák Verstappena z Red Bullu Mexičan Sergio Pérez, jenž si dojel pro druhé vítězství v kariéře. Pérez tímto triumfem dokázal, že je natolik schopných jezdcem, že dokáže pomoct svému týmu a hlavně Verstappenovi v boji o titul mistra světa.

Po Baku byli na řadě tři Velké ceny. První z nich se konala ve Francii na okruhu Paul Ricard, kde opanoval Verstappen, když dvě kola před koncem brilantní strategií objel Hamiltona na zadní rovince okruhu. Osmý a devátý závod sezóny se uskutečnil na Red Bull Ringu v Rakousku, pojmenované Velká cena Štýrska a Velká cena Rakouska. Absolutně nezáleželo na tom, jak se oficiálně jmenovaly závody na Red Bull Ringu, Verstappen byl k nezastavení. Zaznamenal vítězství číslo čtyři a pět a po devíti odjetých podnicích měl Nizozemec náskok na Brita vcelku propastných 32 bodů. Najednou se názory odborníků obrátily a všichni téměř zázrakem naopak favorizovali Red Bull a Maxe Verstappena. Mercedes byl ale stále velmi blízko a šéf týmu Toto Wolff prohlásil, že stačí Verstappenovi jednou nedojet a Hamilton je zase ve hře. 

Co se nestalo, nadešel čas na Velkou cenu Velké Británie, kterou poznamenala kolize mezi Hamiltonem a Verstappenem. Tehdy 23letý Nizozemec skončil po nárazu do bariér z pneumatik v rychlosti 200 km/h v nemocnici. Hamilton dostal od ředitelství závodu časovou penalizaci deseti sekund. Ani ta ale nezastavila Brita, aby před domácím publikem zvítězil již po osmé a stáhl ještě před startem závodu téměř nesmazatelný 32bodový náskok na pouhých sedm bodů.

Bottas se po startu dalšího závodu v Maďarsku rozhodl, že je čas na bowling, a vrazil do zádi McLarenu a Landa Norrise. Ten nemohl nic dělat proti tomu, aby sestřelil jak Verstappena, tak Peréze hluboko do únikové zóny. Pérez byl okamžitě ven ze hry, Verstappen se pokusil dojet do cíle s těžce poškozenou formulí. Podařilo se mu umístit na devátém místě. Špatnou zprávou bylo však pro něj druhé místo Hamiltona. Brit se dostal se ziskem 43 bodů z posledních dvou Velkých cen celkově před Verstappena, který naopak zaznamenal všehovšudy dva body z posledních dvou velkých cen. Karta se opět obrátila.

Po letní přestávce následovaly Velké ceny Belgie a Nizozemí. V obou zvítězil Verstappen a po triumfu před domácím publikem se opět vrátil do čela mistrovství světa. Italská Grand Prix přinesla další dechberoucí souboj rivalů, který však skončil velice rychle, když Verstappenovo auto nadskočilo po průjezdu vyvýšeným obrubníkem a přistálo přímo na monopostu Mercedes Hamiltona. Ani jeden neviděl šachovnicový prapor, a tak si Nizozemec uhájil pětibodový polštář na celkovém první místě.

Kdo by čekal drama v Rusku, které je věhlasné v motorsportové komunitě každoročně nudnými závody, musel si asi připadat, že se nachází v alternativním vesmíru, když získal překvapivě pole position Lando Norris z McLarenu. Verstappen po výměně motoru nad povolený limit pro jednu sezónu musel startovat až z poslední pozice. Norris se držel zuby nehty ve vedení, když v tu ránu jen pár kol před koncem začaly padat kapky deště, jehož intenzita každou minutou stoupala. Norris odmítal přezout na přechodné pneumatiky a chtěl dojet závod na suchých, přestože na trati bylo čím dál více stojaté vody. Bohužel pro fandy McLarenu Norris přecenil své síly a zkušenosti a roztočil se pouhá tři kola před koncem. Hamilton využil chyby svého krajana a dojel pro své celkové sté vítězství kariéry. Verstappen limitoval škody, když se umístil těsně za Hamiltona na druhé místo. Vedení v šampionátu ale převzal Hamilton, leč jen o dva bodíky.

Podobná situace jako v Rusku, se odehrála hned v následujícím závodě v Turecku. Déšť ovlivnil celý průběh závodu. Hamilton taktéž měnil komponenty své pohonné jednotky, namísto Verstappena v Rusku spadl Hamilton jen o deset míst a vystartoval jako jedenáctý. Brit však nedokázal napodobit svého rivala. Bottas vyhrál, Verstappen dojel druhý, Hamilton až jako pátý a o páté v sezóně se měnilo vedení v průběžných tabulkách.

Šlo do tuhého. Velké ceny Spojených států a Mexika opanoval Verstappen a vytvářel svým příznivcům větší a větší naděje na zisk prvního titulu mistra světa. Verstappen vedl po Mexiku šampionát jezdců s rozdílem dvaceti bodů. Hamilton v obou případech dojel za Verstappenem. 

Závody v Brazílii jsou téměř každoročně napínavé, ať už z hlediska předjíždění, kontroverzí či nehod. Letošní Velká cena Brazílie na okruhu Interlagos nebyla výjimkou. Měl to ale být pohodový závod pro Red Bull a Verstappena. To mělo být umocněno faktem, že Hamilton byl diskvalifikován z kvalifikace kvůli neregulérnímu zadnímu křídlu. Štěstí v neštěstí měl Hamilton v tom, že se právě na Interlagosu jede novinka pro tuto sezónu Formule 1 - kvalifikační sprinty. Závody na sto kilometrů, které rozhodují o pořadí na startu pro nedělní velkou cenu. Hamiltonovi se podařilo prokousat se polem až na páté místo. Přestože dostal Brit ještě navíc další penalizaci pěti míst za opětovnou výměnu spalovacího motoru a tím pádem v neděli startoval z desáté pozice, famózní jízdou předjel i Verstappena a zvítězil. Jezdec Red Bullu mu sice nic nedaroval, dokonce Hamiltona vyvezl mimo trať při bránění první pozice. Tento incident nebyl ani vyšetřován sportovními komisaři, což rozhořčilo všechny fanoušky Mercedesu a Lewise Hamiltona. Nicméně, mohli se radovat z triumfálního vítězství Hamiltona a Mercedes nepřímo vzkázal Red Bullu, že díky novému motoru za zády Hamiltona budou teď mnohem, mnohem rychlejší a také nebezpečnější.

Dvacátý a jedenadvacátý podnik sezóny 2021 se konal v nových destinacích – Kataru a Saudské Arábie. Katarskou Grand Prix ovládl Hamilton, stejně tak jako v Saudské Arábii. Tam se to však hemžilo jednou kontroverzí za druhou. Vyvěšené červené vlajky po nehodě Micka Schumachera darovaly pit stop Verstappen zdarma a mohl zaútočit na Hamiltona s měkčími pneumatikami. Verstappen dělal co mohl, aby prostě nepustil svého soka před sebe. Zašel tak moc za čáru, že byl penalizován pěti sekundami za vyjetí z tratě a získání přetrvávající výhody při předjíždění Hamiltona. V dalším incidentu do sebe oba uchazeči o mistrovský titul vrazili, když chtěl Verstappen pustit Hamiltona před sebe po nevydařeném pokusu o předjetí. Div Hamilton nepřišel o své přední křídlo, které sice měl na pravé straně lehce ulomené, i tak byl jeho mercedes natolik silný, že dokázal odolat Verstappenovi. A co čert nechtěl, před posledním závodem v Abú Zabí měli Hamilton i Verstappen naprosto shodný počet 369,5 bodů. Bylo naprosto jasné, že poslední Velká cena bude třešničkou na dortu vyhrocené bitvy o titul a oba jezdci udělají pro to vše, aby se jeden z nich stal letošním šampionem.

Kvalifikaci pro Velkou cenu Abú Zabí vyhrál Verstappen, měl ale velmi špatný start a Hamilton, který startoval vedle něj z druhé pozice, převzal vedení závodu. Okolo patnáctého kola oba zajeli pro čerstvé pneumatiky, k smůle Mercedesu měl Red Bull oba monoposty těsně za Hamiltonem. Bottas se trápil ve středu pole, a tak strategicky nemohl Mercedesu a Hamiltonovi pomoci. Pérez zůstal na trati a dvě kola držel Hamiltona, co to šlo na extrémně ojetém měkkém obutí. Díky této týmové práci Red Bullu se Verstappen, který v první třetině závodu nestačil na Hamiltona, dotáhl na Brita na rozdíl 1,5 sekundy. Bylo však jasné, že Red Bull nemá silnější vůz než Mercedes. Hamilton si vyjel postupně náskok přes deset sekund. Pět kol před koncem to vypadalo, že je konec mistrovství světa a Hamilton se stane jeho osminásobným mistrem.

Rup ty boty, po nehodě Kanaďana Latifiho musel vyjet na trať safety car. Verstappen toho využil a dojel si do boxů pro měkké pneu. Red Bull doufal, že se bude závodit alespoň v posledním kole a Verstappen dostane šanci zabojovat o mistrovský titul. Problémem pro Verstappena nicméně byl fakt, že mezi ním a Hamiltonem se nacházela pětice aut o kolo zpátky. Podle pravidel safety caru se první musí celé závodní pole sjet, poté předjedou jezdci o kolo zpět zpomalovací vůz a napojí se na konec vláčku. Až poté se může znovu naplno závodit. Největší kontroverze sezóny nastala v momentě, kdy ředitel závodu Michael Masi pustil zmíněnou pětici závodníků, aby se uklidili z cesty a okamžitě poté povolal safety car zpět do boxů, aby se mohlo o titulu mistra světa rozhodnout na trati tvrdým závoděním na jedno jediné kolo. Mercedes zuřil, Verstappen ale vycítil šanci a po restartu si vyšlápl na Hamilton, předjel ho a udržel si pozici až do konce. Verstappen proťal cílovou pásku a stal se mistrem světa Formule 1 v roce 2021!

Mercedes se okamžitě rozhodl podat protest, ten byl však zamítnutý. Stáj poté měla 96 hodin na odvolání se k Mezinárodnímu odvolacímu soudu, ale neučinila tak. Max Verstappen se tedy oficiálně stal prvním šampionem, nejezdící za Mercedes, v hybridní éře. Ačkoliv mohl konec Velké ceny Abú Zabí vypadat jako totální fraška ze strany ředitelství závodu, jedno je jasné. Formule 1 takto dramatický konec šampionátu nepamatuje dlouhá léta a je naprosto jasné, že o této sezóně se bude mluvit desetiletí. A jako tomu bylo s ročníkem 1976 a filmem Rivalové, inspirovaný právě touto sezónou, v budoucnu se také můžeme dočkat filmu, pojednávající o letošní sezóně, která rozhodně patří mezi ty nejbláznivější v celé historii tohoto sportu!

 

Zobrazeno 1195 krát
Naposledy upraveno: út., 21. prosinec 2021 21:28
Lukáš Jungmann

Zajímám se o motorsport.

...bo v ničem jiném nejsem dobrý. :-D

Související články

Pro psaní komentářů se přihlaste