st., 29. duben 2015 10:20

Kde se berou kachny?

Jako nadšený student žurnalistiky, procházel jsem jednoho krásného rána zpravodajské servery, abych obohatil svou mysl o novinky z domova i ze světa. A kde jinde hledat novinky, než na Novinkách, že? Po bleskovém průzkumu terénu, během něhož se mi dostalo kvalitního přísunu informací o politice a podobných nesmyslech, zabrousil jsem do vod temnějších a zlověstnějších. Do rubriky Koktejl.

 

Protože je jaro a můj organismus začal vysílat podivné signály, úplně náhodou jsem otevřel článek o tom, kterak v Číně hodlají zakázat striptýz na pohřbech. Nešlo přímo o článek, který běžný konzument mého věku a pohlaví vyhledává, ale žádné rady na zvětšení penisu nebo bicepsu nebyly zrovna po ruce.

Navíc, přiznejme si, že článek s takovým titulkem si přímo žádá o přečtení, neboť nabízí obohacení o cizí kulturní zvyky, pohled do totalitní čínské společnosti a nejspíše i prsa. Vrhl jsem se na něj lačně, leč kriticky, což se po chvilce ukázalo jako závažná chyba. Pět krátkých odstavců referovalo o údajné participaci prostitutek na pohřbu a snaze vlády o omezení podobných praktik. Číňané si prý zvou lehké slečny na pohřeb proto, že potřebují přilákat co největší množství návštěvníků na samotný obřad. Čím více truchlících se sejde, tím lépe se bude nebožtíkovi dařit na onom světě. Jenže v době moderních technologií a všech možných internetů, se fotky z takových pohřbů dostávají ven a rychlostí blesku se šíří po světě. To prý Čínu ztrapňuje. Byl jsem připraven hodit článek za hlavu a pokračovat na jiné nabízené perly. Tu jsem si ale všiml, z jakého zdroje Novinky článek převzaly. A zde začíná mé krátké a vzrušující pátrání.

Agentura Famous

Text o čínských prostitutkách je nejspíše na zakázku vytvořená novinářská kachna. Server Novinky.cz uvádí jako zdroj agenturu Famous. Není velký problém si dohledat webovou adresu agentury. Na úvodní stránce nám den prosluní obrázek nějaké kytičky. Uměleckou duši zaujme celkově minimalistické zpracování. Když si přečteme, jak se Famous profiluje, zjistíme, že máme co do činění s firmou, "která si klade za úkol od letošního roku rozvířit stojaté vody českého showbyznysu."  Dále se chlubí, že pro agenturu pracují zkušení novináři, kteří vyplňují nějaké díry. Podstatná pro nás je však hlavní náplň jejich práce.

 „Víme to, po čem ostatní teprve pátrají“ přinášíme našim klientům exkluzivní informace, vytváříme pro ně na zakázku speciální články a tiskové zprávy,“ píše se na webu agentury Famous.

Zde se vlastně agentura přiznává k tomu, že pokud máme dost peněz, tak pro nás napíše i sebevětší kravinu. Pomyslnou třešničkou na dortu je pak novátorský produkt „Hvězdné recepty“, což jsou recepty podle slavných osobností. Agentura Famous se chlubí, že takových receptů vlastní celou databázi.

Nejsem první, ale jsem krásný

Novinářské kachny jsou zřejmě na vzestupu. Poslední článek k tomuto tématu publikoval Michal Zlatkovský v Respektu. Autor poukazuje na činnost jiné zpravodajské agentury  s názvem Central European News. Její zprávy přebírá většina velkých domácích titulů. Zlatkovský upozorňuje, že novináři, kteří si neověří informace, chybují.

To ovšem nemusí být vždycky pravda. Když si uvědomíme, v jakých rubrikách se podobné články objevují.

Je také možné, že média si podobné články nechávají psát na zakázku, aby jednoduše zaplnila prostor. Jediná zpráva se pak ale často objeví na více serverech najednou. Například článek o ženě, která svému muži dvakrát usekla penis, zveřejnil Reflex i Blesk, oba patřící pod CNC. Hlavní devizou bizarních článků je jejich intelektuální nenáročnost. Proč je vůbec čtenáři tak hltají? Buď jejich intelekt nesahá zrovna do závratných výšin, nebo si čtením článků krátí čas v práci. Podobné články informující o pokleslých tématech jako jsou prostitutky na pohřbu, nebo dvakrát ufiknutý penis, se mohou snadno z informačního odpadu proměnit v lákavou četbu.

 

Zobrazeno 2247 krát
Naposledy upraveno: st., 29. duben 2015 17:16
Pro psaní komentářů se přihlaste