Osobně si myslím, že kdyby snímek změnil jméno a ubral odkazů na originál, měl by podstatně lepší hodnocení, protože takto je neustále srovnáván s originálem, na který upřímně nemá. Jen mi není jasné, proč se režisér původního filmu rozhodl stát producentem, když má sám v plánu natočit další pokračování původní série.
Děj je, jako u každého mainstreamového hororu, jednoduchý, přímý a snadno pochopitelný. Přiznejme si, že většina dnešních diváků nechodí do kina na horory kvůli příběhu, ale pro pořádnou nálož napětí a brutality. Příběh začíná krátkým pohledem do minulosti, který nám osvětlí původ zla a osudy knihy se zaklínadlem vyvolávajícím lesního ducha a osud jeho poslední oběti. Po tomto nahlédnutí se vracíme zpět do přítomnosti a děj již pokračuje kontinuálně. Parta mladých lidí přijíždí do opuštěné chaty hluboko v lesích, kde chtějí pomoci jedné z nich od závislosti na drogách. Dojede také její bratr, se kterým se dlouho neviděla a se kterým nemá nejlepší vztahy. Vše začíná zcela nenápadně a ke zvratu dochází v momentě, kdy skupina objeví ve sklepě spoustu mrtvých koček a tajemnou knihu vázanou v lidské kůži, která je navíc ovázaná ostnatým drátem. Všechna logika jde k čertu a jeden ze členů party knihu přečte a tím probudí starodávného démona. Teď děj víceméně končí a následuje masakr na sto způsobů.
Herecké výkony nelze pořádně hodnotit, protože pro film byly důležitější jiné věci, jako například kolik litrů krve z herců může vytéct, jak moc dokáží křičet a kolik toho kdo vydrží. Logiku v tomto snímku taky nehledejte, bylo by to marné, protože musela ustoupit do pozadí. Zato na efektech se nešetřilo. Celková stylizace vypadá povedeně a hlavně v rámci možností uvěřitelně, což ve snímku, který si na tom zakládá, jistě oceníte. Stejně tak masky a volba prostředí tajemného lesa s močály pomáhají budovat atmosféru místa, kde se film odehrává.
Nedostatků má tento film víc než dost, ale i tak by se daly shrnout do tří kategorií: scénář, střih a spojení s originálem. Takže to vezmeme popořadě. Scénář má vice děr než ementál a scénáristé slova jako logika a návaznost vůbec neznají, nebo jim jen pro tu chvíli nepřišla důležitá. Žádnou inovaci taky nečekejte, hlavní postavy dělají stejné chyby jako v každém hororu a jejich hlášky až na výjimky taky nestojí za nic. Navíc to vypadá, že víc než děsit chtěl film šokovat. S tím souvisí i střih filmu. I přes strašidelné prostředí opuštěné chaty a lesa se díky špatnému střihu nedaří budovat děsivou a napínavou atmosféru. O každém příchodu čehokoliv děsivého, až na jednu či dvě výjimky, ví člověk už dlouho dopředu a místo toho, aby střih podtrhnul děsivost filmu, klade důraz na jeho brutální stránku, takže vidíme, jak z uříznuté ruky vyteče i ta poslední kapička krve, ale jak k tomu došlo už ne. Posledním z problémů je spojení s originálem. Jak jsem uvedl už v úvodu, spíš než k užitku, mu bylo na škodu. Jediné jeho pozitivum byla známá značka, díky které na film přišlo do kina více diváků. Lidem, kteří neviděli originál, možná na filmu nepřijde nic špatného, ale těm ostatním něco určitě nesedí. Vše, co dělalo původní snímek tolik oblíbeným, je pryč. Veškerá amatéřina, nedostatek financí, Raimiho specifický styl režie a humor, i když možná nechtěný, chybí. Tím, že se film snaží být něčím víc, se připravuje o všechno.
Jako u většiny nových hororových remaků jsou pro producenty a filmová studia důležité jen peníze. Nikoho nezajímá, nakolik zneuctí originál a nikoho nepřekvapuje, že je všechny točí neznámí a tudíž levní režiséři a ani Lední duch není výjimkou. Plakáty hlásaly, že je to nejděsivější film, jaký kdy uvidíme, ale pletly se. Skoro nic děsivého na něm nebylo. Kdyby tvrdily nejbrutálnější, dalo by se nad tím polemizovat, ale nejděsivější určitě není. Ale i přes všechny výše uvedené nedostatky a nenaplněná očekávání je film poutavý a pro otrlejší publikum v určitém slova smyslu jistě i zábavný. A o to jde u komerčního filmu především, takže si myslím, že režisér zvládl svou úlohu obstojně a relativní spokojenost může být jak na straně studia, tak i na straně diváků.