Aerodynamika = věda o tečení a proudění vzduchu přes objekty. Aerodynamika je nesmírně důležitá, nejvíce ve Formuli 1. Týmy královny motorsportu zaměstnávají desítky lidí, kteří hledají perfektní vyvážení proudění vzduchu kolem auta. Čím je lepší aerodynamika vozu, tím dokáže monopost projet zatáčku rychleji, a tím pádem dochází k rychlejším časům na kolo.
Apex = vrchol zatáčky. Je to bod na vnitřní části zatáčky, kterému se snaží jezdci co nejvíce přiblížit, aby projeli danou zatáčku co nejrychleji. Ideální apex se liší od schopností auta/motocyklu či od preferencí jezdce. Apex může být brzký, tzn. závodník přijíždí do zatáčky na jejím počátku. Jezdec je sice dříve v zatáčce, ale jeho výjezdová rychlost je nižší, což není vůbec výhodné, pokud následuje po této zatáčce rovinka. Ideální brzký apex se tedy vyskytuje poskrovnu. Vrchol zatáčky se může vyskytovat na přesném středu jejího vnitřního okraje, a to nejčastěji v zatáčkách s 90° poloměrem. Nejvíce je závodníky upřednostňován tzv. pozdní apex. Jezdec zatočí do zatáčky později, a tím maximalizuje výjezdovou rychlost. Některé zatáčky, většinou ty s velkým poloměrem, mohou mít apexy dva či více. Vždy je však nejvíce důležitý výjezd za zatáčky, nezáleže na počtu vrcholů.
Aquaplaning = moment, kdy pneumatiky na velkém množství vody ztratí kontakt s vozovku. Dochází k němu nejčastěji v situaci, kdy jede jezdec na mokré trati na suchých gumách. Pneumatiky nestíhají odvádět vodu, stroj se stává neovladatelným a jezdec se ocitá mimo trať, v kačírku či v bariérách. Aquaplaning může nastat neočekávaně i v případě, kdy jezdec má nasazené pneu do mokra. Na části trati se vlivem nedostatečného odvádění vody mohou vytvořit kaluže, do kterých závodník ve vysoké rychlosti najede, okamžitě ztratí kontrolu nad strojem a celá situace končí velkou havárií.
Backmarker = jezdci jedoucí na chvostu startovního pole, většinou v nejpomalejších vozech. Tito jezdci po závodě končí mnoho sekund či až několik kol za vítězem závodu. Pokud jsou dojeti o kolo rychlejším závodníkem, ve Formuli 1 a v mnoho evropských soutěží musejí uhnout a pustit tyto jezdce před sebe. Avšak v Americe, příkladem budiž IndyCar, závodníci o kolo vzadu mohou bojovat o svou pozici a nemusejí před sebe pouštět rychlejší jezdce.
Box = pokyn jezdci, aby zamířil ke svým mechanikům za účelem výměny pneumatik nebo doplnění paliva. (boxy = viz boxová ulička)
Boxová ulička = místo na okruhu, nejčastěji rovnoběžné k cílové rovince, kde se nacházejí mechanici, vedení týmu a stání pro všechny týmy a jejich vozidla. Dochází zde k výše zmíněným aktivitám, tedy k výměně pneumatik, doplnění paliva, ale během závodu může také touto uličkou projet celý vláček aut, pokud se na cílové rovince stala nehoda či po jejích stranách nějaké auto odstavilo z technických důvodů. Boxová ulička je také synonymně nazýváná z anglického "pit lane".
DRS = anglická zkratka "drag reduction system". Ve Formuli 1 a v jejích doprovodných sériích je možné na rovinkách stiskem tlačítka otevřít klapku zadního křídla, tím se sníží odpor vzduchu a auto dosahuje vyšších maximálních rychlostí. Jezdec může v závodě využít DRS tehdy, pokud se nachází v bodě těsně před rovinkou nachází do jedné sekundy za druhým jezdcem. DRS bylo zavedeno v roce 2011 za účelem snazšího předjíždění.
Erzeta = akronym, označují v rallye rychlostní zkoušku (RZ -> "erzet" -> erzeta). Závody v rallye probíhají formou erzet, které musejí jezdci a jejich spolujezdci splnit za co nejkratší časový úsek.
Flag-to-flag = označení pro jakýkoliv závod MotoGP, který začal za deště a v jeho průběhu trať vyschla, nebo naopak. Flag-to-flag může tedy nastat ještě před začátkem závodu, pokud je již trať mokrá. Jestliže déšť ustává a trať začíná vysychat, jezdci si mohou zajet do boxů pro motocykl nastavený do suchých podmínek. Avšak pokud závod začal na suchu a přijde déšť, jsou vyvěšeny bílé vlajky, indikující vodu na trati, a jezdci dostávají možnost si v boxech dojet pro stroj do mokra.
Kvalifikace = proces, kdy se rozhoduje o postavení aut na startovním roštu před závodem. V drtivé většině jezdci musejí zajet v předem daném časovém úseku co nejrychlejší čas na jedno kolo. Vítěz kvalifikace získá pole position.
Long lap = forma penalizace v závodech MotoGP. Je to rozšířená část trati, nejčastěji umístěná na vnějšku pomalé zatáčky. Pokud se proviní jezdec v závodě překročením povolených výjezdů mimo trať, je potrestán tím, že musí nejčastěji do třech kol projet long lap. Tím ztratí několik sekund, může však potom dále pokračovat v rychlé jízdě. Ulitý start je trestán dvěma long lapy.
Maršál = pomocník na okruhu. Někteří maršálové jsou zodpovědní dávat vědět jezdcům aktuální kondici na trati máváním vlajek, jiný odklízejí poškozená auta či úlomky z trati pryč. Ve většině případů se jedná o dobrovolníky.
Overcut = strategický tah v automobilových závodech, zvláště ve Formuli 1. Jde o moment, kdy dva jezdci bojují o pozici a druhý v pořadí zajede do boxů pro nové gumy a první v pořadí zůstává na trati. Overcut většinou vyžaduje více než jednu plánovanou zastávku v boxech a má větší šanci na úspěch v druhé části závodu. Opakem je undercut.
Padok = je prostor za boxy vyhrazený pro kamiony jednotlivých týmů. Nacházejí se zde prostory pro hosty, pracovníky týmů a novináře.
Parc fermé = uzavřený prostor na okruhu pro auta po kvalifikaci. Mechanici na autech nesmějí mezi kvalifikací a závodem pracovat, tj. měnit nastavení auta či jeho důležité komponenty (motor, šasi atd.). Jinými slovy, auto, které se kvalifikovalo do závodu, je zaparkováno do parc fermé a v relativně stejném stavu musí být vysláno do samotného závodu (je povoleno vyměnit pneumatiky nebo provést malé změny na předním křídlem).
Pit stop = samotná zastávka auta v boxové uličce, kde mechanici provádějí výměnu pneumatik, doplňují palivo nebo opravují jakékoliv menší poškození na autě.
Pole position = první místo na startu. Pole position se nachází nejblíže startovní čáře a zároveň první zatáčce. Získá jej jezdec, který zajel nejrychlejší čas v kvalifikaci, pokud však neobdržel penalizaci odsunu o několik míst na startu. Je rozdíl vnímání pojmu pole position ve Formuli 1 a MotoGP. F1 připisuje pole position jezdci, který vystartoval do závodu jako první. Avšak MotoGP dedikuje pole position tomu, kdo zvítězil v kvalifikaci, nezáleže poté, jestli byl ten samý jezdec kvůli penalizaci odsunut na startu a jeho místo obsadil jiný jezdec.
Push to pass = systém, který krátkodobě navyšuje výkonnost auta v IndyCar. Závodník má na celý závod daný počet sekund, během kterých může tohoto systému využít, nejčastěji je to 200 sekund. Je to principiální obdoba DRS ve Formuli 1, avšak zde si může jezdec sám kontrolovat využití push to pass a může jej použít jak na předjíždění, tak na obranu před jiným jezdcem.
Safety car = česky zpomalovací vůz, v Americe je využíván obdobný výraz "pace car". V případě nehody, hustého deště či odstaveného vozu na nebezpečném místě je na trať vyslán safety car, jenž má za cíl zpomalit auta, které se musejí za něj zařadit. Jakmile je trať čistá, safety car zajíždí do boxů a závod je restartován. Safety car nejenže vytváří prostor pro maršály bezpečně uklidit trať, ale také dramatizuje průběh závodu.
Shakedown = čtvrteční testovací zkouška v rallye, které se účastní všechny posádky. Nepočítá se do celkového času dané soutěže.
Slipstream = česky "vzduchový pytel". Rychle jedoucí vozidlo rozráží před sebou vzduch. Jakmile se těsně za tímto vozidlem nachází další vozidlo, díky tomu, že nemusí rozrážet tolik vzduchu, jako vozidlo před ním, dosahuje nižšího odporu vzduchu, tedy vyšší maximální rychlosti. To umožňuje druhému vozidlu se přiblížit prvnímu vozidlu a zvyšuje šance na předjetí.
Stage = část závodu NASCAR. Americký seriál NASCAR hostí závody o délce od 300 do 600 mil. Jelikož takto dlouhé závody mohou trvat až čtyři hodiny, pro zvýšení dramatičnosti a akce na trati byly zavedeny stage. Každý závod je tak rozdělen na předem daný počet stagí, většinou tři. Na konci stage je vyslán na trať pace car, který zhustí celé startovní pole. Po pár kolech se pace car odebere do boxů a začíná nová stage.
Škana = pojem, který nemá nic společného s fyzickým či psychickým násilím nejčastěji ve školách. Jde na okruhu o dvě zatáčky, pravá a levá či naopak, umístěné těsně za sebou. Šikany se hojně začaly objevovat na konci 60. a začátku 70. let, kdy bylo potřeba zpomalit stále se zrychlující vozy a tím zvýšit bezpečnost závodění.
Undercut = strategický tah v automobilových závodech, zvláště ve Formuli 1. Jde o moment, kdy dva jezdci bojují o pozici a druhý v pořadí zajede do boxů pro nové gumy. Po výjezdu z boxů jede na čerstvé sadě, která umožní jet po okruhu rychleji než před zastávkou. První v pořadí je tímto tahem přinucen zastavit také, aby neztratil pozici vůči svému soupeři. Undercut je úspěšný, pokud dojde k výměně pozic mezi těmito dvěma jezdci.
Zahřívací kolo = přípravné kolo těsně před startem závodu. Jakmile se všechen personál týmu vytratí ze startovního roštu, jezdci vyrážejí na zahřívací kolo, které slouží pro zahřátí pneumatik a pro poslední objížďku okruhu před startem závodu. Závodníci najíždí na startovní rošt, zařazují se na svá místa a připravují se na start. Může se však ale stát, že nějaký jezdec se potká s technickým problémem, přestože všichni už stojí na startovním roštu. Tento jezdec dá znamení, že není schopen bezpečně vystartovat a je vyhlášeno další zahřívací kolo. Jelikož monoposty Formule 1 či prototypy MotoGP jsou natankovány na předepsanou vzdálenost, je odebráno jedno kolo z celkového počtu kol pro daný závod.