Svět motorsportu zasáhla nečekaná novinka, když se na internetu objevilo prohlášení FIA, že chce zvýšit množství závodních víkendů F1 konaných na městských okruzích. Po vzoru například toho nejznámějšího, tedy trati v ulicích Monte Carla, by mohly vzniknout další. Z třiceti potenciálních pořadatelů je polovina evropská, v níž figuruje také zástupce České republiky. Olomouc, která nemá s organizací podobné globální motoristické akce zkušenosti, by tak mohla přivítat světovou závodnickou špičku.
Už vznikl první strohý návrh podoby závodiště, jež by zavedlo piloty na silnice v okolí historického centra města. Délka plánované trati je 4,2 km. Dráha nemá být tolik technicky náročná jako v Monaku, nýbrž má naopak prověřit rychlostní kvality pilotů i samotných vozů. Prostor startu a cíle se má nacházet na třídě Svobody, kam by se soustředila také největší masa diváků nebo zázemí pro televize a novináře.
FIA uvádí, že vedení všech navrhovaných měst se bude v nejbližších týdnech radit o svých postojích k případnému pořadatelství. Federace tvrdí, že nechce na města příliš tlačit, aby si svá pro a proti mohla pečlivě prodiskutovat. Ze tří desítek navrhovaných míst FIA vybere čtyři, která se v budoucnu, pravděpodobně od roku 2025, stanou součástí kalendáře F1.
Na sociálních sítích již vzniklo několik anket, ve kterých se obyvatelé Olomouce i sportovní fanoušci mohou k tématu vyjádřit. Mezi hlavní pozitiva lidé řadí možnost ukázat hanáckou metropoli světu, zisky z cestovního ruchu, přispění k rozvoji českého motorsportu nebo využití vysokoškolských kolejí jako ubytování pro turisty i samotné týmy. Posledně jmenovaná záležitost by však byla možná pouze v létě, kdy jsou ubytovací kapacity pro studenty volné.
Plánuje se také zapojení místních do organizace závodu. „Studentky a studenti se zapojí do organizace jako traťoví maršálové a maršálky. Vzhledem k tomu, že se závod pojede v létě, nafasují nehořlavé bikinové stejnokroje v barvách univerzity,“ informoval rektor olomoucké univerzity Martin „Putter“ Procházka.
Mnozí diskutující se ale obávají velkého zahlcení města lidmi, výrazného hluku a především finančních dopadů, jelikož by se jednalo o nákladnou investici. Problémy by zaznamenala také doprava. Ztížila by se totiž obslužnost v centru a vozovka by musela projít výraznou úpravou, tak aby vyhovovala standardům F1.
„S dopravou to bude opravdu složité, ale chceme vyjít obyvatelům i návštěvníkům vstříc. Tramvajové tratě zůstanou v provozu i během závodu samotného. Tam, kde dojde ke křížení trasy závodu a tramvajových kolejí budou muset dle platných pravidel silničního provozu dát monoposty prostředu MHD přednost,“ uvedl primátor Olomouce Miroslav Sklenička.
FIA se dlouhodobě netají tím, že chce mistrovství světa vozů Formule 1 přiblížit co největšímu počtu diváků. Tuto snahu dokládá fakt, že chce přinést závody i do méně obvyklých destinací. Mistrovství světa F1 letos zažívá rekordní sezónu, co se počtu zastávek týká. Naplánováno je 23 závodů.
Toto je alegoricko-satirický článek, který vznikl za účelem pobavit při příležitosti 1. apríla. V žádném případě nemá za cíl urážet či dehonestovat osoby či instituce v něm zmíněné.