Česká republika - Bezesporu největším přínosem nového jízdního řádu je nasazení netrakčních vozů pro dálkovou dopravu, které konstrukčně vychází ze známých vlaků Railjet. S jejich nasazením se počítá na rychlících Krušnohor (Praha hl.n. - Ústí nad Labem - Cheb) a také na Západních expresech (Praha - Plzeň - Cheb). Tyto spoje ponesou napříště pojmenování InterJet a bude v nich poskytována široká paleta služeb - wi-fi připojení, občerstvení nebo oddíly první třídy. Vozy uvolněné z těchto výkonů přejdou na jiné linky, kde doposud jezdily staré východoněmecké vozy, známé pod přezdívkou ,,koženky". Jedná se o rychlíky Praha - Děčín, Praha - České Budějovice / České Velenice, Plzeň - Jihlava - Brno a také Brno - Olomouc - Šumperk / Jeseník.
Výrazné zvýšení kvality se očekává i u rychlíků z Kolína přes Mělník do Ústí nad Labem, kde České dráhy vystřídá společnost RegioJet. Tato společnost také plánuje zavést zimní sezónní vlaky z Prahy a Varšavy do rakouských lyžařských středisek ve spolkových zemích Salcbursko a Tyrolsko.
Nové vlaky i do regionů
České dráhy zainsvestovaly i do souprav pro regionální dopravu. Na osobních vlacích z Klatov přes Plzeň do Berouna se objeví nově dodané jednotky RegioPanter z dílny Škoda Transportation. Z výrobních hal této firmy pochází i patrové soupravy typu push-pull, které mají jezdit na podhorské trati z Ostravy do Frýdlantu nad Ostravicí (o víkendech až do Frenštátu pod Radhoštěm). U těchto souprav se však očekává, že budou nasazovány postupně, několik měsíců se tak budou potkávat s původními vozy ze sedmdesátých a devadesátých let minulého století.
Zánovní soupravy vyjedou i v Olomouckém kraji. Již v roce 2020 vyrazily na trať z Olomouce do Drahanovic jednotky Stadler GTW. Jejich nasazení do provozu se však zkomplikovalo kvůli složitému výběru firmy, která by tyto jednotky zmodernizovala. Očekává se, že v průběhu roku 2022 budou tyto zánovní vlaky nasazeny na osobní vlaky Olomouc - Hrubá Voda, Šumperk - Jeseník nebo Lipová Lázně - Javorník ve Slezsku.
Provoz na středočeských lokálkách se utlumí
Z rozhodnutí Rady Středočeského kraje na několika lokálních tratích skončí nebo se výrazně utlumí provoz osobních vlaků. Podle radního Petra Boreckého (STAN) se tímto ušetří 52 milionů korun, kraj tyto prostředky využije na modernizaci autobusových zastávek. Motoráčky již dojezdily například na lokálce z Čelákovic do Mochova, která v posledních letech trpěla obrovským nedostatkem cestujících. 11. prosince pak naposledy vyjedou vlaky na trať z Březnice do Rožmitálu pod Třemšínem, z Vraňan do Lužce nad Vltavou, z Rakovníka do Kralovic a provoz skončí i mezi Vlašimí a Trhovým Štěpánovem. K výraznému omezení provozu v pracovních dnech pak dojde na trati z Mělníka do Mladé Boleslavi nebo z Mníšku pod Brdy do Dobříše. Na lokálce z Křince do Městce Králové budou vlaky jezdit pouze o víkendech. Středočeský kraj navíc nevyloučil, že rozhodne v průběhu roku 2022 o zrušení dalších spojů.