st., 9. prosinec 2020 07:29

Co přinese nový jízdní řád na železnici? Nové linky soukromníků, zpoždění i jednotnou jízdenku

Rychlíky v Olomouci Rychlíky v Olomouci Zdroj: SPH
Česká republika - O víkendu začne platit nový jízdní řád na železnici, který přinese mnoho změn. Společnost Arriva získá další rychlíkové linky, RegioJet s Leo Expressem plánují expanzi na Slovensko. Provoz na železnici zkomplikují také výluky na tratích Brno - Česká Třebová, Brandýs nad Orlicí - Ústí nad Orlicí a v Pardubicích. Nejdůležitějším počinem pak bude zavedení jednotné jízdenky OneTicket, která bude sice dražší než jízdné u jednotlivých dopravců, ale bude platit v téměř všech vlacích.

Soukromí dopravci plánují expandovat mimo Českou republiku. RegioJet má v plánu prodloužení svých vlaků z Bratislavy přes Nové Zámky až do Budapešti, posílí také linku do Vídně. S největší pravděpodobností i příští rok vyjede oblíbený spoj Praha - Rijeka, jenž vozí české turisty na Jadran. LeoExpress plánuje nasazení nových jednotek Sirius na spoje z Prahy přes Přerov a Břeclav do Bratislavy. Tyto spoje měly jezdit již v současném jízdním řádu, ale nevyjely jednak z důvodu pandemie koronaviru, a jednak kvůli potížím při testování jednotek Sirius.

S Arrivou nově do Liberce

Společnost Arriva vlaky již před rokem expandovala na motorové rychlíky z Prahy do Tanvaldu a Českých Budějovic a také na linku z Kolína do Šluknova. Nyní získala zakázku na další rychlíkové linky - z Ústí nad Labem do Liberce a z Liberce do Pardubic. Nabídka Arrivy byla o 300 milionů levnější než ta od Českých drah. Dráhy proti rozhodnutí ministerstva podaly námitky kvůli údajným změnám v podmínkách na provoz vlaků, které využila právě Arriva. Tyto námitky ministerstvo zamítlo, a tak ČD podaly další stížnost, tentokrát na Úřad pro ochranu hospodářské soutěže (ÚOHS). Arriva získala smlouvu zatím na dva roky, původní smlouva počítala se sedmi lety.

Cestování na hlavním tahu se protáhne

Cestující musí také počítat s nezvykle vysokým počtem výluk na trati z Prahy do Ostravy. Se zdržením musíme počítat hlavně při průjezdu pardubickým hlavním nádražím, které prochází nákladnou modernizací. Vrcholit budou práce ve výhybně Dluhonice, kde se rozchází tratě na Přerov a Ostravu. Již teď tam spoje nabírají až desetiminutová zpoždění. U dálkových vlaků dojde k úpravě jízdních dob o zhruba pět až deset minut, aby bylo vzniklé zpoždění co nejmenší. Další výluky se pak přidaji během letních měsíců.

Jednotná jízdenka usnadní cestování, ale bude dražší

S nástupem alternativních dopravců na rychlíkové linky v prosinci minulého roku se plánoval zavést jednotný tarif, který by umožňoval cestovat na jednu jízdenku vlaky více dopravců. Ministerstvo dopravy však soutěž na vytvoření systému zadalo pozdě, a tak ho uvede do praxe až teď. Již několik měsíců běží zkušební provoz na tratích Plzeň - Most a Česká Lípa - Rumburk. Od 13. prosince bude možné jednotnou jízdenku OneTicket zakoupit jak v nádražních pokladnách, tak na e-shopu a cestovat s ní napříč celou Českou republikou. Tato jízdenka bude platit ve všech spojích objednávaných kraji či ministerstvem dopravy. V komerčních spojích (expresy ČD Praha - Ostrava, spoje RegioJetu a LeoExpressu) zatím platit nebude, i zde se však počítá s jeho zavedením. Zákazníci si mohou zakoupit i časové jízdenky - od týdenní až po roční. Jedinou nevýhodou tak zůstává cena - OneTicket bude dražší než jednotlivé jízdenky různých dopravců.

 

Zobrazeno 347 krát
Naposledy upraveno: čt., 10. prosinec 2020 22:07
Pro psaní komentářů se přihlaste