Když v roce 1888 viděl sám Čajkovskij v Praze první nastudovaní tohoto díla, prožil si prý během druhého jednání minutu absolutního štěstí. Národní divadlo tento nesmrtelný kus předvedl již ve 13. nastudování pod vedením Birgit Deharde, Andria Hall, Filipa Barankiewicze.
Tato nová pražská inscenace přináší choreografii Johna Cranka a stává se tak po Německu druhým souborem, který získal povolení pro nastudování této verze, kterou Cranko tvořil s úctou k původnímu dílu, ale obohatil ji o některé specifické Crankovy prvky, jako je odstranění některých skladatelských nánosů od autorů, kteří dílo upravovali po Čajkovském, a vrací jej zpět k romantismu.
„Labutí jezero Johna Cranka mělo světovou premiéru v roce 1963. Myslím si, že postava Odetty a Odilie je v dané choreografii stále velkou výzvou a postava prince nabývá výrazně lidských rozměrů. Kontrast mezi skutečným světem a světem fantazie v tomto díle zobrazují opravdu velmi dobře.. Crnakovi nešlo jen o dokonalou techniku, ale zajímal ho vždy člověk se všemi přednostmi i slabostmi. A právě tuto lidskost Cranko ve svém baletu zobrazuje. Nové nastudování Labutího jezera obohatíme o lokální prvky, protože autorem výpravy k této inscenaci bude Josef Jelínek,“ řekl Filip Barankiewicz, umělecký šéf baletu Národního divadla.
Balet se stal inspirací i pro Vogue
Kostýmy Josefa Jelínka vzbudily velký rozruch již před premiérou. Ikonický lifestylový časopis Vogue například věnoval premiéře baletu a kostýmům celé dubnové vydání, které vzbudilo velký úspěch u čtenářů i na sociálních sítích. Spoustu čtenářů dokonce namotivovalo k jeho navštívení.
V hlavních rolích účinkují například Nikola Márová nebo Adam Zvonař a o hudební nastudování se postaral Václav Zahradník.
Příběh líčí lásku prince Siegfrieda a princezny Odetty, kterou zakleje zlý černokněžník Rudovous a následně ho lstí ožení se svou dcerou Odilií, které přičaroval Odettinu podobu. Závěr má v rámci velkého počtu světových nastudování různé varianty, buďto končí princezninou smrtí, utonutím obou milenců, nebo také happyendem.