út., 16. duben 2019 21:28

Státní maturity odstartovaly

Maturitní sloh Maturitní sloh Zdroj: Radek Cihla, MAFRA
Česká republika - Jaro přineslo kromě oteplení, prvních květin a mnohých alergií ještě jednu, pro většinu studentů čtvrtých ročníků středních škol dosti stresující a nepříjemnou záležitost, a sice státní maturitní zkoušku. Její první část, písemná práce z jazyka českého, začala ve středu 10. dubna a pokračovala o den později slohovou prací v angličtině.

Z údajů CERMATU (Centra pro získávání výsledků vzdělávání) vyplývá, že se letos písemné části maturit zúčastnilo přes 68 tisíc středoškoláků, což je asi o 800 více než tomu bylo loni. Novinkou v rámci slohových prací bylo, že oproti dřívějším zkouškám dostali středoškoláci časovou dotaci 110 minut, v rámci které mohli postupovat jen podle sebe. Oproti tomu v minulých letech byl časově oddělený výběr tématu a následná práce na něm.

Studenti se měli v písemce z českého jazyka na výběr ze šesti témat, mezi kterými bylo například vypravování s hororovými prvky, článek na téma fake news nebo líčení zimní krajiny a dle reakcí si velké množství z nich vybralo právě vypravování.

„Vybral jsem si vypravování, protože mi bylo blízké zadaným tématem. Jinak si myslím, že se z témat dalo vybrat docela slušně, pro každého tam bylo něco," uvedl Pavel Hanák, student z Kroměříže.

„Dělalo mi problém si z témat vybrat. V první chvíli jsem se hrozně lekla a nevěděla, co psát. Připadá mi, že oproti minulým rokům nebylo žádné vyloženě únikové téma pro lidi, kteří nemají takový jazykový cit a jsou spíše technicky zaměření jako třeba já. Nakonec jsem psala úřední dopis," řekla Adéla Mlejnková, studentka gymnázia ze Zlína.

Změna do tří let

Do tří let by ale státní maturity měly nabrat jinou podobu. Aktuálně si studenti mohou volit mezi cizím jazykem a matematikou, letošní prváci by však měli mít všechny tyto tři předměty povinné. Značnou část  z nich to ale děsí, jelikož procento neúspěšných maturantů z matematiky bývá každoročně vysoké. V loňském roce to bylo přes 22 procent. Ministr školství Robert Plaga má ovšem za cíl do roku 2022 změnit jejich charakter. „Mou ambicí je, aby maturitní test nebyl strašákem, který zkouší teoretické znalosti, ale aby šlo o zkoušku praktických dovedností. Nemyslím tím zjednodušení, ale zaměření na úlohy, které jsou využitelné v reálném životě,“ vysvětlil Plaga pro iDNES.cz

Kromě toho by ministr také rád prosadil, aby se sloh a ústní část maturity dostal opět do kompetence škol. „Hlavní problém vidím v tom, že hrozně dlouho čekáme na výsledky, jinak na hodnocení mimo školu nevidím takový problém, protože vždycky bude subjektivní, záleží na názorech a postojích každého,“ řekla studentka gymnázia v Kroměříži Jana Šimková.

Zobrazeno 1210 krát
Naposledy upraveno: st., 17. duben 2019 11:03
Pro psaní komentářů se přihlaste