odkaz na blog: https://avjournals.blogspot.com
Dvacátá léta 20. století přinesly mnoho změn, jednou ze zásadních bylo volební právo žen v mnoha zemích. A právě emancipace žen se promítla i do vnímání ideálu krásy. Štíhlá „chlapecká“ postava, plochý hrudník a krátké vlasy vyzařovali sílu, energii a nezávislost. Zahodily se korzety a do kurzu přišel sport, s ním první sportovní kolekce a postupné odhalování těla.
S rozvojem masových médií a filmu vznikají první sex symboly. 30. a 40. léta přišly s návratem ke starším ideálům. Největší filmovou hvězdou byla Jean Harlow přezdívaná také „Blond Bombshell“ a její postava, velké poprsí a plné boky, které ještě více zvýrazňoval úzký pas, se stala ikonickou.
Od 20. let ale můžeme pozorovat i změny v mentalitě a pohledu na ženské tělo. Masová média pomohly vytvořit stereotypní homogenní ideál krásy, který ztvárňovaly hollywoodské hvězdy. V tomto období můžeme vidět první reklamy na hubnutí. Od této doby výzkumy dokumentují první případy negativní body image a snahy žen získat menší velikost oblečení.
Symbolem 50. let je nezpochybnitelně americká herečka a modelka Marilyn Monroe a její postava přesýpacích hodin. Se stala cílem, který se opět objeví o pár let později.
Kdy krása hraničí se zdravím
Po éře Marilyn ale přichází skutečná revoluce. V modelingovém světě se uchytává oblíbené trojčíslí 90-60-90cm, které je strašákem do dnes a na scénu přichází Twiggy. Velmi štíhlá modelka s dlouhýma nohama, úzkými boky a plochým hrudníkem posouvá laťku, která je pro mnoho žen nedosažitelná. Co jako modelka musím zmínit, jsou míry Twiggy, vlastním jménem Lesley Lawson. Lesley udala s mírami 78-58-81cm parametry pro současný modeling, její výška 167cm by ale dnes ve světě modelingu neobstála.
V 60. letech stále pokračuje trend extrémně hubených postav, s tím také bohužel začíná éra diet a hladovek. Na základě toho byly v 70. letech poprvé popsány pojmy anorexie a bulimie, jako nosologické jednotky, tedy onemocnění, které lze jasně definovat a vymezit oproti jiným onemocněním. V 90. letech výzkumníci dokonce přichází se studií, ve které je mentální anorexie spojována s nejvyšší úmrtností ze všech duševních poruch.
Hubený ideál i nadále zůstává v 80. letech, nese se ale v duchu atletické postavy. Supermodelky se chlubí vysportovanou postavou a fitka zažívají boom. Ženy pravidelně sportují a zabývají se zdravým životním stylem.
Období Heroin chic v devadesátkách opět přináší zvrat. Typický je nezdravý vzhled modelek, bledá pleť, tmavé kruhy pod očima a vyhublé rysy. Tyto charakteristiky jsou spojené s užíváním heroinu, který byl v 90. letech velmi populární a dostupný. Základem tohoto vzhledu byla reklama Calvin Klein v roce 1993 na parfém Obsession s Kate Moss. Trend Heroin chic utichl po kampaních proti užívání heroinu, některé z nich byly přímo cílené na módní průmysl.
V roce 1999 popsal Vogue brazilskou supermodelku Gisele Bündchen jako "The Return of the Sexy Model" čímž definitivně skončila éra Heroin chic. Navrací se tak zdravější typ postavy, který je sice stále hubený, ale nežene se do extrémů.
21. století redefinuje krásu
Za velký obrat „vděčíme“ sestrám Kardashian. Ty se vzestupem sociálních sítí a popularitou reality show Keeping Up with the Kardashians přichází doslova s revolucí. Jsou jí extrémně tvarované boky a pozadí, velká prsa, úzký pas a zvětšování rtů. Plastickým chirurgiím po celém světě, začaly klepat na dveře ženy, které chtěly tvary jako Kim Kardashian. Zadky se začaly vyplňovat pomocí silikonových implantátů, injekčních výplní a také vlastním tukem odebraným z jiných částí těla. Vzniká tak trend Brazilian butt lift (BBL). Mnohým ženám se ulevilo, BBL trend oslavuje křivky.
Momentálně je BBL na ústupu a v kurzu začíná být opět hubená postava, kterou po vzoru Hailey Bieber vytvarujete ideálně pilates. Dostáváme se tak na rozhraní více trendů. Sice ustupující, ale stále trvající BBL, modelkovská, hubená a lehce vysportovaná postava Hailey Bieber a trend zvaný Body pozitivity.
Jsme svědky redefinice krásy, která zahrnuje inkluzivitu, pozitivitu těla a sebepřijetí. Značky jako Savage x Fenty od Rihanny nebo Kim Kardashian's SKIMS vyvolaly vlnu tím, že ve svých kampaních představovaly modely různých velikostí, odstínů pleti, národností, pohlaví a věku. Módní průmysl definuje nové standardy, oslavuje rozmanitost a umožňuje milovat sebe sama, nebo se o to alespoň pokouší. S podobnou kampaní se totiž například snažila přijít i značka Victoria's Secret, která se setkala spíše s kritikou. Může tomu být proto, že s kampaní přišli příliš pozdě, nebo že se v ní neobjevilo něco jako “normální“ velikost.
Body pozitivity je bezesporu hnutí, které přináší mezilidskou toleranci, přijetí vlastního těla, respekt k jeho částem bez ohledu na tvar či velikost, zdravý životní styl a mentální zdraví. Důležité však je rozlišovat mezi body pozitivity a špatným životním stylem, nebezpečným pro zdraví, který se obhajuje tímto termínem.