Pár týdnů před volbami tak máme možnost sledovat volební kampaně všech předních politických stran v jejich finální fázi a nabízí se nám zajímavé srovnání. Mají malé strany vůbec šanci zaujmout ve srovnání s politickými kolosy jako jsou ODS, či ČSSD? A zajímáme se my, voliči těchto stran, skutečně o politiku a volební programy, nebo jenom o to, kdo má působivější kampaň?
Věci veřejné mají po celé Praze rozvěšené plachty mnohdy zakrývající celé budovy. Působivé…nicméně nájemníků zmíněných budov se nikdo o svolení neprosil. A tak každý den až do konce voleb vidí z oken svých bytů pouze modrou plachtu. ČSSD vsadila na stovky billboardů pro ,,Obyčejné lidi", ze kterých se na nás usmívají důchodci ze Skandinávie, jejichž fotky si ČSSD koupila u mezinárodních fotobank. Dalším trhákem jsou pak klobásy za 9 korun, které jdou při volebních mítincích na dračku. Opravdu stojíme o prázdná slova a populismus? Zdá se, že ano a volební program je v lepším případě až na druhém místě.
V době, kdy na nás z každého rohu vykukují mnohdy nevkusné gigantické plakáty, které většinou mají za cíl pouze pošpinění svých oponentů, Zelení předvedli alternativní a zajímavou kampaň, která má hlavu a patu. Na rozdíl od větších stran mají Zelení pouze omezené finanční možnosti a o to více musí být kreativní. Před již zmiňovaným volebním mítinkem Strany Zelených se odehrála takzvaná 24 hodinová kampaň, při které hlavní představitelé Zelených objížděli pražské kluby a rozdávali v nich například zelený čaj, či prezervativy stejné barvy, které nesly názvy jako ,,Politika s nasazením", nebo ,,Odpovědnost v každé pozici". Předseda strany toto komentoval slovy, že Zelení představují osobní ochranu pro každého.
Zajímavé také bylo představení jednoho z mála billboardů, které Zelení mají. Nejedná se o klasický billboard, ale jde o velkoformátovou plachtu s tvářemi podporovatelů, mezi kterými je i Václav Havel. Je to tak poprvé od revoluce, kdy se na billboardu objevuje tvář bývalého prezidenta ČR. Ondřej Liška se vybavil horolezeckými nástroji a do davu přihlížejících se spustil přímo z billboardu. Chtěl tak demonstrovat výstup Zelených nad pětiprocentní hranici, nutnou pro vstup do Parlamentu. V rámci kampaně Zelení také rozjeli svůj e-shop, kde dominují především trička mladých a nadějných českých designérů. Představili i Zelenou síť, elektronickou alternativu kampaně a zelená elektrokola, se kterými budou objíždět česká města.
Závěrem mi tedy nezbývá než si postesknout nad průběžnými volebními průzkumy, které Zeleným nedávají příliš velkou šanci na úspěch. A to i přes fakt, že se jako jediní nenechali v minulosti nikým uplatit, dokázali se pod novým vedením znovu sjednotit a nyní představují moderní politický program sestavovaný s předními českými ekonomy. Přesto se nedomnívám, že hlas pro Zelené je hlasem ztraceným. Dle slov Ondřeje Lišky si dobrá a kvalitní politika na procenta nehraje a je také potřeba zmínit, že průzkumy mají často až dvouprocentní toleranci, takže výsledek může být zcela jiný.
Zdá se, že čeká společnost ještě není na myšlenkovou kampaň nezatěžující státní rozpočet, ani životní prostředí zkrátka připravená. Drtivá většina voličů půjde vždycky radši tam, kde mají levnější pivo.
fotozdroj: www.zeleni.cz