st., 11. listopad 2009 13:59

Idiot ženskýma očima

Další reprízu dramatizace slavného románu Fjodora Michajloviče Dostojevského Idiot uvedlo v neděli od 18.00 h. Moravské divadlo v Olomouci.

Světoznámý román ruského klasika se odehrává v době carského Ruska na konci 19. století. Děj se točí kolem postavy knížete Myškina, který se vrací do Petrohradu z pobytu ve švýcarském sanatoriu, kde se léčil se záchvaty epilepsie. Hlavní hrdina, vyznačující se svou ochotou, upřímností a naivitou, se ocitne v prostředí morálně upadlé vysoké společnosti. Ta si ho právě pro jeho vlastnosti neváží a často ho zesměšňuje. Dostojevskij, který vytvořil postavu ideálního, vnitřně krásného člověka, tak ukazuje, že svět, ve kterém vládnou peníze a moc, dobrého člověka nedocení.

Inscenaci připravila herečka, pedagožka a režisérka Jana Janěková ve spolupráci s dramaturgyní Slezského divadla Opava Blankou Fišerovou. Premiéra se konala 13. února 2009. Dostojevského Idiot se tak na prknech, která znamenají svět, v Moravském divadle objevil po třiceti letech- poprvé se na scéně divadla představil v roce 1979 v dramatizaci Jaroslava Vostrého.

Na realizaci hry se podílely především ženy. Již zmíněné dámy Jana Janěková a Blanka Fišerová spolupracovaly s kostýmní výtvarnicí Alenou Schäferovou a choreografkou Hanou Litterovou. Ženské pojetí Idiota tak bylo patrné zejména v zaměření se na hlavní hrdinku Nastasju Filippovnu. Její jedinečnost se snažily podtrhnout velkým plátnem s její fotografií, ale i vytvořením tanečního alter ega představujícího duši této postavy. Přesto to byla právě Nastasja v podání hostující Kateřiny Horáčkové, které jsem nedokázala její osudovost uvěřit. Poněkud trpící výraz na fotografii nekorespondoval s rázným vystupováním Nastasji. Záměr režisérky tak zřejmě spočíval v tom, že divák nahlédne pod povrch hrdinčiny skořápky právě díky alter egu.

Překvapením se pro mě stala i minimalizace scény. Jednoduchá lavice s několika polštáři, která v průběhu hry střídavě sloužila jako postel, pohovka či jako lavička na nádraží nebo v parku, a velký zavěšený portrét Nastasji provázely téměř celým představením. O to větší důraz však režisérka kladla na tanec, světlo a hudbu, které bych ohodnotila jako silnou stránku inscenace.

Kostýmy měly odkazovat k určité univerzálnosti a nadčasovosti. Přesto jsem se pozastavila nad Myškinem v riflích a Nastasjou v kalhotovém kostýmu, kteří se mi tak do doby 19. století zkrátka nehodili.

Příští reprízu Idiota můžete shlédnout v neděli 6. prosince od 14.30 h. Pro zájemce bych měla snad jen jednu radu, a to, aby se dopředu alespoň trochu seznámili s tímto románem. Lépe tak pochopí příčiny jednání postav a vzájemné vztahy mezi nimi, kterým není v inscenaci věnována taková pozornost.

Více informací, recenze i možnost rezervace lístků: http://www.moravskedivadlo.cz/

Foto: Roman Vencl, Moravské divadlo Olomouc

Zobrazeno 2687 krát
Naposledy upraveno: út., 2. prosinec 2014 21:36

Související články

Pro psaní komentářů se přihlaste