ne., 5. leden 2025 16:46

Jaguar, legendární značka automobilů pro gangstery, nově obléká Barbie kostýmek

Ryze elektrický vůz Type 00. Ryze elektrický vůz Type 00. Zdroj: topgear.com
Jaguar, automobilka, o které slyšel snad každý. Britská ikona. E-type. Ale také tradice dlouhá víc než sto let a příběh jak z pera G.R.R. Martina plný vrcholů a pádů. A taky otázka přizpůsobení generacím, kterým tato „značka pro gangestery“ šila auta na míru.

Když sir William Lyons a William Walmsley zakládali v Blackpoolu roku 1922 firmu Swallow Sidecars Company, určitě by si ani jeden z nich nepomyslel na to, že by se jejich podnikání dožilo nového tisíciletí, ba ho dokonce překonalo. Sice na jiném místě, když roku 1928 dali sbohem Blackpoolu a zavítali do Coventry a pod různými názvy od Swallow Sidecar and Coachbuilding Company po SS. A také jiné karoserie od úplného začátku motocyklových sajdkár, přes Austin seven a SS 1 až po všemi známý název Jaguar, automobilku vytvářející sportovní a luxusní vozidla. Jméno po kočkovité šelmě firma zavedla po válce poté, co vypustila ze jména tehdy všemi jinak celosvětově známá písmenka SS.

Poválečný úspěch střídá brzy propad 

Jaguar to za války neměl lehké. Na Coventry často padaly německé pumy, kterým se ani jinak rychlý Jaguar nevyhnul. Přesto Jaguar přežil, ba co více, poválečná léta jsou jedním z nablyštěných pohárů v jeho sto let trvající historii. To vše skončilo roku 1966, kdy nad ušlechtilým a nezkrotným Jaguarem, který stvořil legendy typu C, D a E – type sklapla klec, tedy jinými slovy nastala fúze s koncernem British Motor Corporation (BMC), kde již byly zaparkované automobily značek Austin a Morris.

K tomu všemu připojte po dvou letech výrobce nákladních automobilů Leyland a máte British Leyland Motor Corporation, který se po několika letech zkrátil na British Layland. Toto partnerství pro všechny (sporťáky, klasická auta a náklaďáky) nebylo výhodné. Jaguar slábl, chřadnul, a to se samo sebou projevilo na spokojenosti zákazníků. Jaguar jednoduše přestal být zárukou kvality. Kdo za to mohl? Vedení British Leyland.

Jaguar vstává z popela

A tady přichází lék. V roce 1980 se vedení Jaguaru ujímá John Egan, který po pár ústupcích (propouštění) vytahuje automobilku z vrakoviště. Pomyslnou korunu mu podala Margaret Thatcherová v roce 1984, kdy se šelma z Coventry utrhla z obojku a utekla do privatizovaného sektoru. Začíná se tak navazovat na úspěšná léta před rokem 1966 a na předválečné období. Vznikl také sesterský podnik JaguarSport, který produkoval supersportovní modely.

Spolupráce s Fordem

Nezávislost si Jaguar užíval do roku 1989. Někdo v tomhle roce získal svobodu, někdo byl uvězněn. A někdo si mastil kapsy. Třeba nadnárodní koncern Ford. Ten si usmyslel sbírat angličáky, v jeho sbírce se blýskal klenot britských sportovních automobilek, Aston Martin, který americký gigant koupil v roce 1987. Ford do Jaguaru hodně investoval. Montáž v Browns Lane, která pamatovala doby Williama Lyonse, nahradil moderní jednocestný systém a zaměstnanců začalo ubývat. Po tisících. V roce 1990 se to dotklo také Johna Egana. Pod Fordem Jaguar často spolupracoval na velmi zajímavých vozech, hlavně ve spolupráci s bratrancem Aston Martinem, přesto se s Fordem po osmnácti letech loučí. Ten jej spolu s Land Roverem prodává do daleké Indie, a to pod křídla společnosti Tata Motors.

Jagur pod vedením Tata Motors

V hnízdě indické značky je dodnes a nutno dodat, že dlouho měl Jaguar na kahánku, aby vůbec přežil. Po dlouhé tragické stagnaci prodejů v roce 2024 oznámil, že se dočasně stahuje z trhu. Že by konec? Ne. S možným posledním vzepětím sil se stará šelma zkouší zvednout na nohy a mění design a směřování značky podle trendů doby ve videu na sociálních sítích.

V prosinci 2024 marketingový tým značky v Miami pořádal představení konceptu nové generace, která pod hesly „Copy nothing“ představuje ryze elektrický vůz Type 00, který úspěšně kopíruje Rolls Royce Spectre a namíchl tak obrovskou většinu nadšenců. Firma, která za dlouhou dobu existence získala pověst automobilky vyrábějící vozy pro gangstery, najednou s novým lookem autíčka pro Barbie jako by ztratila i ty poslední fanoušky.

Z historie ale víme, že Jaguar sem tam padl na zem, ale úspěšně se vždy zvedl a byl připraven skočit na nic netušící kořist. Dokázal tvořit automobily pro kupce z poválečné generace, generace babyboomerů a dokonce i pro generaci X, Y a Z.

Jeho historii můžeme označit za takové připodobnění generačního konfliktu, protože generace poválečných kupců byla ráda za tvary oblé a aerodynamické a naopak odmítala kupovat tvary, kterým babyboomers zase holdovali. Hranatost se nosila a nosit se bude dál, jen generaci Z zase imponuje elektrifikace, která nevoní starším generacím. I přes neblahé výhledy nám historie ukazuje, že podceňovat Jaguara z Coventry se nevyplácí, protože stejně jako každá kočka má i on devět životů.

 

 

Zobrazeno 42 krát
Naposledy upraveno: st., 8. leden 2025 02:03

Související články

Pro psaní komentářů se přihlaste