po., 4. listopad 2024 14:55

Jezdí i senioři, kteří nemají za volantem co dělat, stěžují si mladí

Nebezpečná senior za volantem, Ilustrační obrázek Nebezpečná senior za volantem, Ilustrační obrázek Zdroj: Vygenerováno pomocí DALL-E 3
Jsou pomalí, nebezpeční, nestíhají vnímat rychlé dění na vozovce. To jsou slova mladé generace řidičů, kteří vnímají účastníky silničního provozu v důchodovém věku jako rizikovou skupinu. Po dovršení 65 let musí mít každý senior u sebe oprávnění, že je způsobilý k řízení. Nejdříve však absolvuje lékařskou prohlídku o způsobilosti, kterou opakuje v 68 letech a pak každé dva roky. Klademe si otázku, zda jsou lékařské prohlídky dostatečně přísné a jestli se řidičské průkazy nevydávají i seniorům s rizikovými faktory.

Ačkoliv nám data říkají, že senioři se podílí jen na 13 procentech všech autonehod v Česku, nevylučuje to fakt, že jsou autonehody způsobené právě seniory nejzávažnější. Dění na vozovce bývá často velmi rychlé a je potřeba, aby řidič reagoval v setinách sekundy. Mnozí mladí řidiči mají pocit, že jsou senioři v tomto ohledu již nezpůsobilí k jízdě. Mnohokrát i pro řidiče mladého věku je výzvou sledovat dění ve městě za plného provozu a reagovat na náhlé situace. „Myslím si, že dění ve městě stíhám vnímat jako dřív. Je však pravda, že za mlhy nebo silného deště si nejsem v jízdě tak jistý a jedu raději pomalu,“ říká čtyřiasedmdesátiletý držitel řidičského průkazu Jaroslav Berka.

Pomalá jízda brání plynulému provozu na vozovce a způsobuje potíže dalším řidičům. Právě na to si mladí automobilisté nejvíce stěžují. „V obci jel senior sotva třicítkou a mimo obec padesátkou. Předjel jsem ho dokonce v obci, protože to bylo neskutečné zdržování,“ vypovídá třiadvacetiletý řidič Michal Maryška o své večerní cestě z práce, kdy se držel za tímto seniorem několik desítek kilometrů.

Mladí řidiči okolo 24 let jsou na tom s nehodovostí podobně jako senioři nad 65 let. Zatímco senioři mají mnoholetou praxi, mladí mnohokrát zaviní nehodu z nezkušenosti. U starších lidí se právě jedná o sníženou pozornost, pomalou reakci nebo zhoršený zdravotní stav, kterému mají předejít pravidelné lékařské prohlídky.

Lékařské prohlídky
Každý řidič je po dovršení 65 let povinen chodit na lékařské prohlídky o způsobilosti k řízení. Nejdříve pak po třech letech v 68, a poté pravidelně každé dva roky. Prohlídky mají vyloučit nezpůsobilé seniory k držení řidičského průkazu a pravidelně kontrolovat aktivní řidiče, zdali mají v pořádku zrak a sluch. Lékař může nařídit hlubší vyšetření specialistou, jako je například psycholog nebo kardiolog. Podle zprávy těchto odborníků potom praktický lékař posoudí seniorův nárok na potvrzení o způsobilosti k jízdě. Případně omezí jeho možnosti jízdy pouze na určitou vzdálenost. V reakci na zvyšující se věk dožití chce navíc ministerstvo dopravy oddálit první lékařskou prohlídku na sedmdesát let.

Jsou lékařské prohlídky dostatečně přísné? Nevydávají se řidičská povolení i seniorům v horší kondici? „Na prohlídce mě lékař zatím ani jednou nevyšetřoval,“ říká Jaroslav Berka držící řidičský průkaz bez jakéhokoliv omezení, a dodává: „Zná ale můj zdravotní stav velmi dobře z ostatních prohlídek, takže si myslím, že svůj závěr utváří z nich.“ Avšak Jaroslavu se rapidně zhoršuje sluch a jeho reakce se zpomalují. Nabízí se tedy otázka, jestli je správný přístup lékaře na prohlídce seniora důkladně nevyšetřit a spoléhat na jiné prohlídky. A zdali právě tento přístup neovlivňuje množství nezpůsobilých řidičů na vozovce.

Pravidla silničního provozu
Jak poukazují statistiky BESIPu (do roku 2020), nejčastějším důvodem nehod seniorů je nedání přednosti v jízdě. Jako druhý nejčastější důvod uvádí statistiky nesprávný způsob jízdy. Pod tímto označením si můžeme představit všechno, co se za volantem správně nemá dělat. To znamená například telefonování, svačení nebo nastavování klimatizace.

Nedání přednosti v jízdě může zavinit nepozornost řidiče nebo špatné vyhodnocení situace, případně pomalá reakce. Odráží i znalost pravidel silničního provozu, která se v průběhu let měnila. Senior drží řidičský průkaz už desítek let a nemusí být vždy nutně poučen o nových pravidlech. Nabízí se tedy řešení, zdali by se o menší nehodovost mohly postarat nejen pravidelné lékařské prohlídky, ale i přezkoušení z pravidel silničního provozu.

Zobrazeno 48 krát
Naposledy upraveno: po., 30. listopad -0001 00:09
Pro psaní komentářů se přihlaste