čt., 24. červen 2010 03:56

Kruhový objezd - fenomén dneška

Kruhové objezdy se v poslední době množí jako houby po dešti, ne všichni jsou tím však nadšeni.

Bývaly doby, krouživý pohyb lidských bytostí v roztodivných prostředcích obstarávaly téměř výhradně kolotočáři a jejich atrakce. V dnešní době jim ovšem směle konkuruje nový hráč na trhu – Ředitelství silnic a dálnic. Dříve populární zařízení této organizace, známé jako křižovatka, jakoby vyšlo z módy a je pozvolna nahrazováno svým populárnějším bratříčkem – kruhovým objezdem.

Nezávisle na jejich životních zkušenostech s kolotoči v dětství, vyvolává v mnohých motoristech odpor. Jeden z argumentů pro jejich stavbu – zrychlení dopravy oproti tradičnímu křížení – se neshoduje s jejich zkušenostmi. „Pokud auta přejíždějí kruhový objezd napřímo a vy přijíždíte z jejich pohledu zprava, vaše šance zařadit se do provozu je úplně stejná jako na klasické křižovatce. Pokud se svede do kruhových objezdů čtyřproudá silnice tak dokonce menší!“ říká dlouholetý motorista Tomáš.

K ještě větší odmítání tohoto dopravního řešení dochází ze strany řidičů velkých vozidel. Zejména v městské zástavbě není mnoho prostoru a poloměr „kruháče“ tak dělá vrásky na čele řidičům kamionů a autobusů. Prvně jmenovaní přiznávají, že v některých případech je po stavbě nutné pozměnit trasu jízdy, protože klády převážející nákladní automobil z přívěsem nedokáže malý kruhový objezd překonat. A ty kamiony, které toho schopné jsou, musí volit nejvyšší opatrnost a nižší rychlost. Pro cestující autobusů pak tato atrakce znamená zvýšené nároky na udržení stability.

Již výše zmíněná nutnost snížit rychlost vozu při průjezdu je dále využívána v případech, kdy kruhový objezd slouží jako prostředek ke snížení rychlosti, například při vjezdech do obcí. To je případ Bohuňovic na Olomoucku, kde nechala obec přestavět křižovatku poté, co několikaměsíční radarové měření odhalilo skutečnost, že více než 70 % řidičů překračuje v těchto místech maximální povolenou rychlost. Nejrychlejší z nich se dokonce přiřítil rychlostí 132 km/h. Ani tento kruhový objezd se ovšem netěší valné přízni. Místní tvrdí, že až umístění radaru s informační tabulí způsobilo „závody“ o to, kdo dosáhne vyšší rychlosti samotnou stavbu považují za „vyhozené peníze“.

Ač mnohými odsuzovaný, má zřejmě budoucnost jistou. Další z jeho sester – mimoúrovňová křižovatka – mu totiž mimo víceproudé komunikace není soupeřem.

Zobrazeno 3106 krát
Naposledy upraveno: út., 2. prosinec 2014 21:39
Pro psaní komentářů se přihlaste