Vzbuzování určitých pocitů, odrážení společenských nálad a vyjadřování názorů autorů jsou jen hrstkou vlastností uměleckých prací. Užitý design má jako hlavní znak funkčnost, kterou opomíjí nejen laická veřejnost, ale i tvůrci samotní. Za logo Účtenkovky Ministerstvo financí zaplatilo 80 000 korun bez DPH. Samotná cena není nikterak alarmující, za dobře fungující značku se platí mnohonásobně vyšší částky (viz logo Ostravy za 2 miliony), v tomto případě má v sobě vizuál účtenkové loterie několik úskalí, které pobuřují grafickou obec.
Logo účtenkové loterie
Deset písmen, osm barev a zakoupené písmo Futura EF ExtraBold za 35 USD (přibližně 765 korun), které je nastavené tak, aby se daný text překrýval. Takto by se dala shrnout práce na zakázce za necelých sto tisíc korun. „Zadání loga Účtenkovka znělo: Účtenkovka je veselá a zábavná hra pro širokou veřejnost. Proto jsem volila pevná písmena, výrazné a veselé barvy, kompaktnost a hravost. Tak jsem to cítila já, a toto řešení si vybral i klient. Zadání jsem splnila a věřím, že pro danou cílovou skupinu bude logo atraktivní a bude skvěle fungovat,“ vysvětlila autorka loga Hana Kolbe jeho výklad serveru designportal.cz. Jiní grafici ale nadšení Kolbe nesdílejí. „To mi trochu připomíná porevoluční plakátky. Lidi dostali barevné tiskárny, tak plakátek musel hrát všemi barvami,“ vyjádřil se výtvarník Jan Truneček, „Grafik level Malování, money level Expert,“ dodává další grafický designer Pavel Eraf Šrot.
Barevnost ovšem není jediným vytýkaným prvkem vizuálu Účtenkovky. Grafické prvky, u kterých se počítá s tištěnou verzí, jsou koncipované tak, aby fungovaly v černobílé i barevné verzi stejně. V tomto případě výrazné barvy čitelnost zachraňují, na což upozorňují další grafici na sociálních sítích.
Účtenkovka v černobílé verzi
Osekané mezery zapříčinily, že z jinak výrazného loga se stal nečitelný shluk písmen, ve kterém se těžko pohledá hravost vyžadovaná v zadání. Dle smlouvy Ministerstva financí měl dodavatel pět dní na zhotovení tří různých návrhů a po vybrání jednoho z nich do týdne vypracovat kompletní manuál. „Výsledku se už ani nedivím. Za šibeniční termín se nedá vypracovat logo pro loterii takového rázu, které je plně funkční a splňuje všechny požadavky moderního loga,“ sdělil na facebookové skupině Grafici logotvůrce Tomáš Vachuda.
Tato státní zakázka, ve které se vyinkasovaly desítky tisíc za podivné zpracování, ovšem není ojedinělým případem. Výraznou kritiku sklidily i vizuály měst Náchod, Jaroměř, a dále se internet bavil i na účet nového znaku Pardubického kraje.
Šablonový Náchod
Jaroslav Hainzel, autor nového loga Náchoda, inkasoval od města 150 000 korun za své grafické zpracování. Ihned po jeho zveřejnění (25. listopadu 2016) se rozpoutala bohatá debata mezi grafickými profesionály i širokou veřejností.
Logo města Náchod
Společnost Adobe ve své internetové obrázkové bance Fotolia prodává šablonu loga, která stojí v přepočtu necelých sto třicet korun (5 USD), a na první pohled je kromě barev výrazně podobný grafice Hainzela. Další lidé narážejí na podobnost s logem kávy Nespresso. Pod prezentací loga je na facebookovém profilu města řada satirických poznámek k jeho vzhledu: „Možná jen dodat, že už mají vyřešený i slogan: Náchod, What else," píše uživatel Mára Vlček, „A přijede i Clooney?“ ptá se Josef Habr.
Šablona loga z fotobanky Fotolia.com
Porovnání náchodského loga a Nespressa
Autor loga i město samotné se však vůči kritice vyhrazují. „Za sebe mohu říct, že jsem se Nespressem neinspiroval. Nedělám v tomto byznysu týden, abych na sebe nechal poslat právníky,“ sdělil autor loga Hainzel. Radnice uznává, že město symbol z fotobanky nakoupilo, aby se vyvarovalo jakéhokoli právního napadení výše uvedené značky kávy. Zároveň také odmítá kritiku kvůli podobnému vzhledu. „Podobností v logotypech bychom našly stovky. Není to tak dlouho, kdy bylo zveřejněno logo Českého rozhlasu, kritici hlasitě protestovali, že je to okopírované logo ČEZ. Kritika odezněla a logo velmi dobře funguje,“ argumentuje mluvčí náchodské radnice Nina Adlof.
Odborníci nemají problém s cenou loga ani s jeho nápadnou inspirací. Hlavním terčem kritiky u nich jsou nedotažené křivky v písmeně N, které nepůsobí dle grafika Jana Vítka nesourodě, „Za tohle se vyhazuje už od zkoušky,“ dodal Tomáš Zadák. Dále grafičtí designéři logu vytýkají nesourodost písmene N a černého písma pod ním.
Grafická obec se také zarážela nad absencí výběrového řízení či veřejné soutěže, která města pořádají běžně, jde-li o sumu překračující pěticifernou částku. „Graficky ta úroveň výstupu není na cenu 150 tisíc korun. Na druhou stranu je to skvělá zpráva pro profesionály v oblasti grafického designu, že by si mohli za zpracování velmi průměrného loga účtovat 150 tisíc korun,“ dodává v nadsázce Simon Anfilov, autor grafické značky Rádia Impuls.
Logo téměř zadarmo
Po Náchodu se rozhodla vyměnit své staré logo za nové i obec Jaroměř, která však za něj zaplatila třiatřicetkrát méně, tedy pět tisíc korun. Návrh mohl poslat kdokoli a vedení obce ani nelpělo na počítačovém formátu, značka jim stačila nakreslená i na papíře o velikosti A4. Soutěž měla dvě kola a komise jednohlasně vybrala návrh se zlatou korunou namísto písmena M.
Vybraná loga obce Jaroměř z prvního kola. Vítězné je druhé zprava.
Na nové logo upozornila facebooková skupina bavící se grafickými nešvary Grafický odpad, ve které se komentující shodli na amatérském provedení. „Nejsem odborník, ale tohle dělala paní na podatelně o pauze na oběd, ne?“ napsal například uživatel Lukáš Classic. Starosta obce Jiří Klepsa logu nepřisuzuje výjimečnost, zároveň však trvá na tom, že hodnocení je vždy subjektivní. „Mně se taky spousta věcí nelíbí a vnímám to jako součást demokracie,“ reaguje na kritiku.
Pardubický kraj skandinávskou zemí
Ani lednová změna grafické značky Pardubického kraje nezůstala bez reakce. Po patnáctileté dominanci glóbu s ilustrací hradu Kunětická hora se radní rozhodli výrazně proměnit vizuální styl. Pro mnohé kritiky ale o dekádu let zpátky v čase kvůli jeho 3D provedení, které se v dnešní době už využívá minimálně. Další rozhořčení veřejnosti plyne z podobnosti vlajky souostroví Ålandy. Tvůrci přikládají význam zvolených barev dopravním trasám vedoucí přes celý kraj; červenou železničním, žlutou pak silničním drahám. Autorovi loga Přemyslu Kokešovi zaplatil kraj 50 000 korun.
Nové logo Pardubického kraje a vlajka souostroví Ålandy
Výsměch od veřejnosti hejtman Pardubického kraje Martin Netolický nebere tak vážně: „Všichni věděli, proč spadla českotřebovská hala, teď zase všichni rozumějí logům,“ říká.
Statisícové tečky na závěr
Logo Jihlavy a Třebíče
Pozoruhodné zakázky jsou snadno dohledatelné i několik let dozadu. V roce 2011 město Třebíč přidalo do původního loga pět teček, aby se lišilo od loga Jihlavy. Cena jedné tečky vyšla obec na 39 000 korun, dohromady tedy 195 000, což je dvojnásobně vyšší částka než za duhová písmena Účtenkovky.