st., 19. březen 2025 14:14

Od propagandy, přes sexuální ikonu, po imperialistického Mickeyho Mouse: Vývoj vizuálních médií v Severní Koreji

Nástěnná malba z filmového studia v KLDR Nástěnná malba z filmového studia v KLDR Zdroj: John Pavelka, Flickr
Téma vývoje severokorejské kinematografie odkryl Immanuel Kim ve své přednášce Rebranding North Korean Visual Media 12. března. Přednáška zkoumala změny v estetice filmu a televizních seriálů.

Podle Kima se filmová produkce v Severní Koreji rozděluje na období před vlivem režiséra Sin Sang-oka, během jeho tvorby a po ní. Zdůrazňuje přítomnost dvou narativů. Státní narativ oslavuje stranu a vůdce. Individuální narativ je pak samotný příběh, který může být v kontrastu se státním narativem.

Kinematografii v období před tvorbou Sin Sang-oka nazýval Kim Čong-il mistrovskými díly severokorejského filmu. „Pokud chcete pochopit historii severokorejského filmu, musíte znát mistrovská díla,“ říká Immanuel Kim. Uvádí filmy jako The Five Guerrilla Brothers, The Sea of Blood a The Flower Girl. Poslední z filmů měl velký propagandistický i kulturní dopad. „The Flower Girl byla v kultuře tak působivým filmem, že její tvář byla vytištěna na bankovkách. A nejen to, byla známá i mezinárodně, zejména v Číně,“ uvádí. Film dokonce získal v roce 1972 cenu za nejlepší mezinárodní film na 18. ročníku mezinárodního filmového festivalu Karlovy Vary.

Jihokorejský režisér Sin Sang-ok a jeho bývalá žena, herečka Čchoi Eun-hee, byli v Severní Koreji nuceni produkovat filmy po dobu osmi let. V roce 1978 je na rozkaz Kim Čong-ila totiž unesli severokorejští agenti. Kim Čong-il byl velkým fanouškem filmu a také napsal knihu On the Art of the Cinema jako návod ke správné tvorbě filmů. „Je ale rozdíl mezi užíváním si filmů a jejich tvořením. Kim Čong-il si myslel, že když má tolik rád filmy, že by je mohl také točit. Problémem je, že nebyl profesionálně vyškolený, a když vydal tuto knihu, donutil všechny filmaře, aby se řídili jeho pravidly a zásadami v knize,“ vysvětluje Kim a dodává, že toto rozhodnutí limitovalo kreativitu zkušených filmařů.

Sin Sang-ok měl značný vliv na další vývoj kinematografie. Severokorejským trhákem se stal film Hong Kil-dong. „Jde o to, že je tam spousta akce, a bylo to něco úplně nového, nikdy předtím neviděného a v Severní Koreji nedělaného. Na Severokorejce to mělo opravdu kulturní vliv. Hlavní postava, Hong Kil-dong, se stal nejen jedním z nejslavnějších herců v Severní Koreji, ale i sexuální ikonou pro mnoho severokorejských žen,“ zdůrazňuje Kim. Tento film byl populární i ve východním bloku Sovětského svazu.

V devadesátých letech se kvůli hladomoru a smrti Kim Ir-sena filmy skoro neprodukovaly. Na počátku nového tisíciletí se pokusili vrátit do filmového průmyslu s filmem The Schoolgirl's' Diary. „Tady byl jedním z velkých šokujících faktorů úvodní záběr, kde je americký imperialistický reprezentant, ikona Mickey Mouse,“ říká. Kvůli tomuto překvapení se o film zajímalo hodně lidí. Na filmovém festivalu si ale nevedl moc dobře, protože jeho zpracování bylo zastaralé.

Posun je viditelný u filmů produkovaných po roce 2010. Na romantické komedii Comrade Kim Goes Flying spolupracovali britští, belgičtí a severokorejští filmaři. „Je vidět, že filmová produkce je velmi odlišná. Už tam bylo trochu CGI, animace, byly tam jiné úhly filmu, osvětlení, zvuk a hudba v pozadí. Možná si řeknete, že jediný důvod, proč je tento film lepší než ostatní severokorejské filmy, je spolupráce s britským a belgickým režisérem,“ diskutuje. „Ale poté, co se Kim Čong-un ujal vlády a co zemřel jeho otec, se filmový průmysl zcela změnil. Právě zde můžeme vidět novou generaci filmové produkce,“ vysvětluje autor.

Jedním z hlavních symbolů nové generace filmu je změna pozadí. „V minulosti byly v severokorejských filmech nebo televizních pořadech na pozadí obvykle politické památníky, muzea, mosty a věže, které oslavují zemi, vůdce a historii země. To se hodně změnilo. Třeba v televizním seriálu Waiting for father je v pozadí restaurace, obchodní dům a nejbohatší křižovatka v dnešním Pchjongjangu,“ ukazuje Kim. Současná tvorba zdůrazňuje nový konzumní způsob života. „Modernizace sitcomů byla pro televizní průmysl v éře Kim Čong-una nezbytným krokem, aby mohl konkurovat na globálním trhu virtuálních spotřebitelů a rozšířit viditelnost severokorejské značky mimo domácí publikum,“ tvrdí.

Online přednáška Rebranding North Korean Visual Media proběhla 12. března 2025 prostřednictvím platformy Zoom. Pořádala ji Katedra asijských studií olomoucké Palackého univerzity. Přednáška byla také upoutávkou na Kimovu novou knihu Rebranding North Korea: Changes in Consumer Culture and Visual Media. Její vydání se očekává 31. července tohoto roku.

Dr. Immanuel Kim vyučuje na Univerzitě George Washingtona v USA. Je odborníkem na severokorejskou literaturu, kinematografii a kulturu. Mezi jeho další knihy patří Laughing North Koreans: The Culture of Comedy Films nebo Rewriting Revolution: Women, Sexuality, and Memory in North Korean Fiction.

Zobrazeno 111 krát
Naposledy upraveno: út., 25. březen 2025 12:48
Pro psaní komentářů se přihlaste