Není pochyb o tom, že nouzový stav obchodu příliš neprospěl, spíše naopak. Úřady pracovaly a stále pracují v omezeném režimu, prohlídky byly možné pouze u nemovitostí, které momentálně nikdo neobývá, a to za podmínek vyplývajících z aktuálních vládních opatření. Flexibilní makléři však okamžitě přispěchali s možností videoprohlídek, které se setkaly převážně s pozitivním ohlasem. Trh s nemovitostmi tak paradoxně nezamrzl, jak předvídali mnozí odborníci.
„Ačkoliv ceny nemovitostí od začátku roku 2020 kontinuálně rostly, ti, kteří si to mohli dovolit, své peníze do nemovitostí investovali. Zájem o koupi ovlivnilo mimo jiné také zrušení daně z nabytí nemovitosti (pozn. red. 4 % z ceny nemovitosti) nebo pokles sazby hypoték,“ uvedla makléřka Eliška Čížková z realitní kanceláře REMAX. Zároveň však jedním dechem dodává, jak nejistota, která provázela především první vlnu pandemie, donutila nejednoho potenciálního obchodníka k pozastavení prodeje, což mělo za následek výrazný dopad na finanční situaci jednotlivých realitních společností po celé České republice.
Statistika pomíjí individualismus a zdaleka nezahrnuje veškeré typy klientů a obchodů, proto je v této souvislosti potřeba zmínit všechny ty, kteří se vinou nastalých bezprecedentních událostí ocitli v téměř bezvýchodné životní situaci. Nejčastějším případem, s nímž se museli makléři potýkat, bylo zastupování klientů, kteří přišli o zaměstnání v důsledku krize a nebyli tak nadále schopni splácet svůj nájem. Podle slov zástupců realitních kanceláří se však téměř ve všech těchto případech projevila lidskost a schovívavost, když byli vlastníci ohleduplní a nelpěli na dodržení standardního data splacení celkové pohledávky. Celá řada realitních makléřů navíc přiznává, jak je chaos, který v březnu 2020 zavládl, přinutil přehodnotit své hodnotové preference a zvolit tak klienty, kteří dostanou prioritu v rámci pořadníku. Jednalo se především o klienty, kteří se z jakéhokoliv důvodu dostali do časové tísně. Sociální (ne)rovnost tak mohlo například způsobit stěhování do jiného města za prací nebo složitá osobní či rodinná situace.
„Pokud víte, že kupujícímu brzy končí nájem ve starém bydlení, ale zároveň ho z důvodu prodlevy při přepisu vlastnického práva stále nemůžete nastěhovat do nového a současně klient (prodávající), kterého rovněž zastupujete, netrpělivě čeká na své peníze, nezbývá vám nic jiného než neustále s napětím kontrolovat katastr nemovitostí a doufat, že budete brzy moci oběma stranám zvěstovat pozitivní zprávy,“ popsala detailněji problémy spojené s (ne)fungováním úřadů v době pandemie realitní makléřka Eliška Čížková.
Airbnb v úpadku čeká na restart cestovního ruchu
Realitní trh s rezidenčními nemovitostmi zcela pohltil nový fenomén tzv. Airbnb. Celá myšlenka Airbnb spočívá ve sdílení vlastního bytu či domu s jinými osobami, které za tuto službu platí. Na internetových portálech, mobilních aplikacích a jiných platformách je díky této službě možné nabídnout ubytování návštěvníkům z celého světa u sebe doma, respektive nechat se ubytovat u kohokoliv na světě, kdo rovněž využívá tuto službu. Tato aktiva se krátce po svém celosvětovém zpopularizování stala lukrativním byznysem pro každého, kdo je majitelem více bytových jednotek. Řada lidí si tak koupila jednu či více nemovitostí pouze za tímto účelem – krátkodobé pronajímání turistům.
Podle domény vprazedoma.cz se zhruba z osmi milionů návštěvníků, kteří v roce 2019 přijeli do Prahy, více než milion neubytoval v hotelích nebo penzionech, ale v soukromých bytech pronajímaných přes Airbnb. Bytů, které v Praze slouží výhradně k těmto účelům je podle údajů z počátku roku 2020 přibližně 14 tisíc. Propad poptávky klientů po pronájmu rezidenčních nemovitostí (nejen v Praze) potvrzují údaje zveřejněné v analyzující zprávě Realitní komory, pod kterou spadá celá řada realitních kanceláří i jednotlivých makléřů. Tento odliv cizinců s sebou samozřejmě přináší celou řadu negativních sociálních aspektů. Tím, že je teď prakticky nemožné sdílet dočasné sousedství s cizinci se dost výrazně omezuje možnost rozvoje multikulturalismu. Samotná socializace, budování vztahů s cizinci, poznávání jiných kultur a mentalit je mnohdy jedinou motivací k provozování Airbnb.
Praha je podle mnohých uznávaných žebříčků mezi evropskými městy řazena na 4. místo v kategorii návštěvnosti, z čehož těží celá řada prodejců a provozoven v centru města. Úbytek rezervací Airbnb o téměř 140 % v meziročním srovnání tak jen pro obchodníky znamenal pokles tržeb v řádech milionů korun.
Zájem o rekreačních nemovitosti výrazně vzrostl
Nejistota zahraničních dovolených a pobytů v odlehlých destinacích v kombinaci se strachem z dalšího celostátního lockdownu měla velký podíl na tom, proč se začala projevovat zvýšená poptávka po rekreačních objektech. Představa absolutního klidu při totálním odizolování se od zbytku společnosti je nyní velice populární. Pokud jste tedy vlastníkem nemovitosti, která splňuje tento požadavek a sami plně nevyužíváte jejích výhod, určitě byste měli zvážit její výhodný odprodej. Poptávka je enormní, a vy si tak můžete klidně dovolit cenu vyšroubovat do nebeských výšin.
Při srovnání počtu nabídek k prodeji, které byly ukončené, v závislosti na čase (šest týdnů roku 2020 ve srovnání se stejným obdobím v roce předešlém), dojdeme k závěru, že poptávka po chatách a chalupách v polovině dubna 2020 (oproti stejnému období v roce 2019) vzrostla na více než dvojnásobek. V rozmezí vyhraněných šesti týdnů pak zájem o rekreační nemovitosti stoupl celkem o 13 %. Na rozdíl od hodnot bytů a rodinných domů, v jejichž souvislosti můžeme hovořit o propadu poptávky do záporných čísel. Větší nárůst zájmu zejména o chalupy a roubenky je proto zcela zřejmý – být v této „temné době“ o něco blíž přírodě, která poskytuje nejen možnost myšlenkového úniku od reality, ale především pravidelný přísun čerstvého vzduchu.
Aktuální trend nám napovídá, že počty zájemců budou nadále přibývat, a to i přes vysoké ceny. Nejatraktivnějšími lokalitami rekreačních objektů jsou pro Čechy dlouhodobě hory, chráněné krajinné oblasti, a především pak chaty v (ideální) dojezdové vzdálenosti od turisticky zajímavých míst a větších měst, což jasně vychází z životního stylu české populace.