Tento nákupní svátek k nám přišel asi před osmi lety ze Spojených států. Určitě už každý z nás viděl video, jak se zákazníci v obchodním centru v USA tlačí jeden na druhého, aby si levnější zbožímohli koupit právě oni. Televize se slevou přes třicet procent nebo vysavače 1+1 zdarma asi už většinou známe. Jeden švédský web s parfémy to trochu přepískl, na svém webu totiž prodával drahý ženský parfém se slevou 95 procent. Což byla samozřejmě chyba, které si ale všimli až po dvou hodinách od spuštění této slevy. Švédský internetový obchod tak nechtěně prodělal přes jeden milióneur. Black Friday byl donedávna jenom na internetu, postupně ale začíná expandovat i do obchodních center. V jednom ostravském nákupním centru se během pátku stal nepříjemný incident. Lidé,nastoupení před obchodem s elektronikou, se po otevření vrhli na akci s televizemi. O pár minut později tam zůstala jenom poslední, o kterou se začali hádat dva starší muži, kteří se nakonec o televizi poprali, nakonec je musel od sebe odedělit až pracovník SBS-ky. Tento případ bohužel začíná připomínat lidi ze Spojených států. Black Friday způsobuje, že každoročně podobných případů přibývá čím dál tím víc.
Slevy na Black Friday někdy lžou
Jak to ale internetový prodejci vlastně dělají? Jsou to doopravdy až takové slevy? Sledováním dvou internetových stránek s elektronikou jsem přišel na šokující fakt. Oba prodejci na Black Friday měli slevy až do padesáti procent, což je na elektro celkem dost. Mě ale zajímalo, jak to je doopravdy, a tak jsem začal sledovat historii cen daných produktů měsíc před nákupním svátkem na Černý pátek. Zůstal jsem ohromen, oba prodejci dělali to samé. Každých 5 dní daný produkt zdražili o tři procenta, což dává do kupy za měsíc skoro dvacet procent. Takže televize, která stála 14 000 Kč na konci října, stála den před Black Friday skoro 17 000 Kč. V pátek si prodejce na ni nachystal třicet procent slevu a výsledná cena je 12 000 Kč. „Ušetříte až 5 000 korun, bombastické slevy na televize!" Většina lidí si řekne, že takovou ponuku nesmí ponechat bez povšimnutí a televizi si koupí. Nikdo ale neví, že bombastická sleva 5 000 korun je podvrh. Některé firmy nebo značky propagují svoje produkty jako bombastické, jedinečné. Všechny tyto slova jsou volené záměrně, aby zněly zkrátka co nejlépe a nalákaly co nejvíc lidí. Hlavně obchodní řetězce s elektronikou se nejvíce zaměřují na věkovou skupinu 60+, tedy skupinu seniorů.