út., 3. červen 2008 11:14

Výuka 3.

Hana Šumberová
Zpátky do lavic a přezůvky s sebouPřibývá lidí, kteří se navzdory svému věku vrací k učebnicím a sešitům. Jaké to je?Jednoho nutí zákon, druhého zaměstnavatel a třetí to dělá sám pro sebe. Řeč je o lidech kolem padesátky, kteří znovu usedají do školních lavic. Dodělávají si vzdělání, studují jazyky nebo absolvují rekvalifikační kurzy. Počítat příklady a učit se teorie však už nemusí být tak snadné jako kdysi na střední škole. Jak tedy co nejlépe zvládnout návrat do školních let?

„Člověk je schopen studovat do poměrně vysokého věku, i když třeba za jiných podmínek než ve dvaceti letech. Největší potíže mohou vznikat z toho, že se už dlouhou řadu let neučil a zapomněl, jak na to. Například nemá správnou strategii učení nebo nedodržuje mentální hygienu,“ upozorňuje Hana Koblihová, psycholožka z Ústřední vojenské nemocnice v Praze. Důležité je umět se na učení zkoncentrovat a vypustit ostatní problémy. Najít si na studium čas a klid však není pro zaměstnaného člověka nic jednoduchého. Partner, děti, pracovní mobil – to vše odvádí pozornost od učení a snižuje jeho efektivitu.

Cesta ke studijním úspěchům ale nevede jen přes nastudované učebnice. Podle psychologů hraje svou roli také psychická pohoda. Je potřeba zbavit se podvědomého strachu z nového nebo stresu ze zkoušek. Negativní vliv má například předpovídání si neúspěchu a podceňování se. „Neříkejte si: už jsem na to starý, to se nikdy nenaučím, je to nad mé síly. Věřte si a buďte pozitivní,“ radí Koblihová.

Padesátka není žádná hranice, po které by začínal strmý pokles schopností něco se naučit. Zpočátku se ale opravdu mohou objevit problémy, desítky let ze školy se podepíší na každém. Pomoci může třeba společné učení se spolužákem nebo výpomoc od vlastních dětí. Také netrénovaná paměť se musí znovu rozhýbat. „Zdravý člověk by neměl mít větší potíže s pamětí do poměrně vysokého věku. Co se ale s léty mění je rychlost vybavení si potřebných vzorečků nebo slovíček. Tuto nevýhodu však mohou starší studenti vyrovnat svými zkušenostmi,“ ubezpečuje psycholožka.

Dětem a mladým jde učení snadněji mimo jiné proto, že studují společně ve skupině vrstevníků. Ta je podněcuje k lepším výkonům, mezi kamarády jsou na ně kladeny větší nároky. Dospělý si většinou může vybrat, zda pro něj bude příjemnější skupinová výuka, nebo raději soukromý lektor. Zdravá soutěživost ve třídě může vést k lepším výsledkům nebo k radosti z úspěchu, při individuální výuce se zase člověk nemusí ohlížet na ostatní.
Jakkoli není návrat do školních lavic snadný, padesátiletých studentů přibývá. Dokazuje to také zájem o univerzity třetího věku, které jsou určeny lidem nad padesát pět let. Že i o takové posluchače školy stojí dokazuje upozornění na webových stránkách Karlovy univerzity: Pro seniory - pokud je pro Vás stávající velikost písma nedostatečná, v pravém rohu této stránky zvolte "xx - large". Písmo se zvětší.

Zobrazeno 2472 krát
Naposledy upraveno: út., 2. prosinec 2014 21:35

Související články

Pro psaní komentářů se přihlaste