Hezky od začátku
Multi-level marketing je pojem označující strategii pro prodej produktu. Účastníci schématu se přímo podílejí na prodeji produktu a následně za zprostředkovaný prodej získávají provize. Tato strategie je ovšem kontroverzní právě proto, že její účastníci se na prodeji produktu přímo podílí. Bývá tak často zaměňována s neetickým Ponziho schématem.
Ponziho schéma
Ponziho schéma (lidově pyramida či letadlo) je podvodná investiční operace, kdy firma od svých členů vybírá peníze, jedná se o tzv. „členský příspěvek“. Tyto peníze náleží zakladateli firmy, který zastává pozici na vršku pyramidy. Členské příspěvky se vybírají od všech lidí, nacházejících se v nižších patrech pyramidy. Po tom, co se všechny peníze dostanou k zakladateli, část z nich si nechá a zbytek přerozdělí mezi lidi z pater pod sebou. Zároveň mají všichni členové firmy jednoduchý hlavní úkol – přivést do firmy co nejvíce lidí. Takto vznikají další (nižší) patra pyramidy. Pravděpodobně netřeba říkat, že čím výše se ve schématu nacházíte, tím více peněz vám to přináší. Takovéto firmy byly schopny fungovat bez jakýchkoliv produktů – peníze firmy nepocházely ze zisku, ale od členů a ve výsledku nešly do investic, ale zpět ke členům. Dnes ovšem firmy užívající Ponziho schéma a maskující ho za multi-level marketing nějaký produkt mají. Protože logicky nemůžete používat marketingovou strategii na prodej produktu, když nemáte produkt. Nabízet mohou prakticky cokoliv – od doplňků stravy přes produkty péče o tělo až po nákup zlata či dostupné bydlení. Jenže se často jedná o produkty předražené, na trhu o ně není zájem, takže členství bývá část krom členského poplatku podmíněno také pravidelným nákupem (předražených) produktů.
Štědrý pan Ponzi nebo neškodný „mulťák“
Mnoho Ponziho schémat využívá těžké rozlišitelnosti mezi pyramidovým schématem a multi-level marketingem. Pro obě strategie je typický silný důraz na nábor nových členů, z nichž plynou finanční odměny (ať přímé nebo nepřímé). Ačkoliv by se „čistý“ multi-level marketing měl zakládat na skutečném produktu či službě, podle zprávy Federal Trade Commission přijde o své peníze 99% lidí, kteří se do něj zapojí. Pyramidové schéma ovšem také umí nalákat – ať už vidinou velkého výdělku za málo práce, nebo odměnou za získání nových členů. Mezi další základní faktory, na kterých je schéma vystavěno také patří vysoký vstupní poplatek či poplatek za členství, povinný nákup nepřiměřeného množství zboží, malé nebo žádné informace o společnosti či nekvalitní nebo rovnou žádný produkt.
Chci investovat, ale kam
Pokud skutečně chcete své peníze někam investovat, zeptejte se ve své bance. Buď vás odkáží na externího finančního poradce, nebo vám pomohou přímo oni. Investovat se dá i přes internet, ovšem vždy přes ověřené platformy jako například Portu. Jakmile byste měli pochyby o vzhledu stránky, o firmě, které chcete své peníze svěřit, věřte svému instinktu a najděte si jiný – pro vás důvěryhodnější- způsob. Přece jen, jedná se o vaše peníze.