Post muzikanta je tak trochu protipólem produkčního světa, ale mnohdy se tato odvětví mohou propojovat i navzájem doplňovat. Jako muzikant a člen kapely jsi přešel na druhou stranu do zákulisí natáčení. Vidíš jako přínos při jednotlivých natáčeních tvou znalost hudební branže?
Určitě. Můj cit k hudbě mi pomáhá v několika směrech. Například u režírování jsou moje znalosti z branže zásadní. Jako muzikant vnímám jednotlivé části hudby i jednotlivé nástroje. Nejdůležitější je dynamika, která se musí promítnout na kamerách. Při klidné části skladby jsou kamery spíše statické, naopak při gradaci hudby jsou záběry živější. Jednoduše řečeno tu dynamiku samotné muziky musím dostat do vizuální podoby. To je přesně ta situace, kdy mám jako režisér natáčení výhodu mé muzikantské profese.
Co všechno obnáší natáčení live session a čím se liší od natáčení videoklipu?
Natáčení live session je vždy technicky stejné. Několik kamer nahrává živý záznam koncertu a zvuk. Zvukový záznam je při tomto typu natáčení specifický v tom, že většinou neprochází žádnou úpravou ve studiu na rozdíl od hudby ve videoklipech, kde se zvuk častěji nahrává zvlášť a následně upravuje. Videoklip je volnější žánr, kde hraje velkou roli spíše grafika, herecké obsazení nebo scénář. Víceméně záleží na kreativitě samotné kapely. Někdy je videoklip pojatý jako live session.
Dá se říct, že se s prostředím natáčení live session teprve seznamuješ. I přes to jsi už byl součástí několika natáčení. Už jsi se za tu dobu naučil pohybovat v zákulisí live session a pracovat s technikou?
Zezačátku jsme se učili pracovat s technikou sami nebo nám radili starší kolegové, kteří za sebou již nějaká ta natáčení měli. Trvalo mi tak dvě až tři natáčení naučit se základy, jak se v tomto prostředí pohybovat. Mohu říct, že se s každým dalším natáčením zlepšujeme a posouvá nás také práce v postprodukci, kterou si zajišťujeme většinou sami. To, co se nepovedlo, se u následujících prací snažíme eliminovat. Při režírování tak můžu ostatní kolegy ve štábu směřovat tou správnou cestou, aby se nám všem pracovalo efektivněji.
Tvrdý oříšek je práce s kamerou. Můžeš být skvělý kameraman, ale při natáčení živého koncertu je hlavní vědět co v danou chvíli zabírat. Nestačí mít jen kamery na stativech a dělat záběry zleva doprava. Cit pro hudbu, jak jsem již zmiňoval, je důležitý i pro samotné kameramany. Přestože jsi dobrý kameraman, neznamená to, že umíš natáčet live session.
Natáčení Live session kapel nejde jistě vždy podle představ. Jako hudebník o tom víš své. V čem si myslíš, že je tento typ natáčení nejtěžší?
Nejtěžší na natáčení kapely naživo je malý prostor pro přípravu a chyby. Když bych to měl srovnat s natáčením filmů, kde příprava a scénář zaberou spoustu času, u live session je to jiné. Je komplikované natáčet mezi davem lidí, kteří nás berou jako otravný hmyz a nemají tolik úcty ke kamerám. Z toho důvodu se musíme vypořádat i s potížemi při natáčení. Dalo by se říct, že prostředí koncertů je nepřátelské vůči naší práci. Máme také ztíženou komunikaci mezi sebou, kdy nám ani vysílačky nepomohou, a my se tak musíme domlouvat různými gesty.
Když se vypnou kamery, získaný materiál se musí zpracovat v postprodukci. Jak je celé jedno natáčení časově náročné?
Samotná příprava natáčení trvá někdy i pět hodin. Než se nastaví kamery, mikrofony a světla, nějakou dobu to zabere. Proces natáčení je pokaždé jiný. Záleží, jestli nahráváme jen jednu skladbu nebo celý koncert kapely. Kdybych to měl pojmout obecněji dvě hodiny v terénu se rovnají i šesti hodinám práce ve střižně a postprodukci. Roli hraje i kvalita získaného materiálu. Pokud nejsou záběry dostačující nebo máme špatný zvukový záznam, o to víc času musím věnovat úpravám v postprodukci.
Musí se určitě počítat i s nějakými nečekanými událostmi, například při poruše techniky. Jak se v tomto směru postupuje?
S nějakými potížemi se vždy počítá. Proto máme na place více kamer, kdyby nám nějaká technika zkolabovala. Když máme prostor natáčíme i s pěti kamerami pro dosažení kvalitního vizuálního záznamu. Nejvíce se však musí hlídat záznam zvukové linky, která je zásadní. I kdybych měl sebelepší záběry, bez zvuku se neobejdeme. Zvuk je při natáčení live session alfa a omega. Na zvukovou linku se lepí jednotlivé záběry z kamer. Jednoduše není zvuk, nebude nic k poslechu.
Výsledný produkt funguje jako forma propagace, se kterou kapely nakládají dle vlastního uvážení. Natáčí se live session i za nějakým dalším účelem?
Hlavním účelem je nějaká ta promo akce pro fanoušky. Nicméně pro skalní fanoušky vydání nového live session může být i náplň radosti. Já jako konzument hudby si pouštím live session mých oblíbených kapel i několikrát ročně. Já osobně preferuji sledování live session než videoklipu. Když narazím na novou kapelu jejich live session mi pomůže se s kapelou sblížit a více se s ní seznámit. Je to taková velká kultura pro mě jako muzikanta.
Je nějaký rozdíl v tom, pro jakou kapelu live session natáčíte?
Ano. Každá kapela je něčím osobitá a zaměřuje se na určitý žánr. Je rozdíl, když natáčíme funkovou nebo lyrickou kapelu. U začínajících a ambiciózních kapel slouží natočený live session jako propagace a reklama. V tomto případě mají i určité požadavky a více se angažují do samotného natáčení. Když jsme natáčeli live session mé kapely The middle of the sandwich, pohráli jsme si se světelnými efekty.
Máš za sebou natáčení live session kapely Buty, která se ve své branži pohybuje přes 30 let. Měli členové nějaké speciální požadavky, které jste museli splnit?
Právě naopak. Při natáčení jejich koncertu jsme dostali volnou ruku. Jejich cílem nebylo videem přilákat fanoušky, ale užít si to samotné natáčení. Obecně ty kapely, které už mají za sebou bohatou kariéru nepotřebují moc reklamu a live session natáčí spíše pro sebe.
Minulý týden ses podílel na natáčení kapely Monkey Business. Tato kapela je zaměřená na funk. Jakým způsobem lze dostat tu akčnost jejich hudby do videa?
Přímo na place se natáčení nijak moc neliší od těch ostatních. Tu autentičnost samotnému videu dá až práce v postprodukci. Při střihu se klade důraz na svižnost, která tu akčnost do videa promítne.
Čím bylo tohle natáčení specifické? Brali členové kapely ohled na to, že jste studenti a nemáte tolik zkušeností?
Jelikož to jsou profesionálové, tak i to očekávali i z naší strany. Museli jsme se pohybovat po studiu jako duchové a snažili jsme se jim moc nepřekážet. Jako na studenty na nás nebrali vůbec ohled, očekávali od nás hladký průběh bez komplikací. Režisérského postu se ujal náš učitel, který dohlížel na profesionalitu celého štábu.