Google tento nový prvek zprovoznil již v říjnu loňského roku, ale pouze v USA a Velké Británii. Nedávno se však v tiskové zprávě vyjádřil, že po vyhodnocení činnosti systému a dostatečném množství reflexe od uživatelů a médií ve společnosti učinil rozhodnutí rozšířit sféru činnosti fact-checkingu i na požadavky ve vyhledávači Google ve všech jazycích. „Bohužel, ne všechny materiály jsou pravdivé a mají faktický základ, což komplikuje lidem možnost odlišit pravdu od výmyslu.“ Proto byla tato služba zpřístupněna naprosto všem vyhledávajícím, zatím však pouze v omezené míře. Pro zapojení do systému musí být splněna četná kritéria, kterým v současné době vyhovuje pouze několik skupin webů.
Google věří v lepší zítřky
Ověřování zpráv se sama korporace neujme, namísto toho oslovila více než stovku zavedených portálů, jako například PolitiFact, Snopes.com či BBC, které pro ni budou kontrolu provádět. Speciální týmy budou weby hodnotit podle nových směrnic a pravidel. Pracovníci budou brát ohled na články obsahující urážlivý a útočný obsah, a to především na ty s rasovým nebo homofobním podtextem. Tyto nedůvěryhodné stránky sice nezmizí, ale vyhledávač je automaticky zařadí na konec vyhledávání a přednost dá těm prověřeným. U některých dotazů se rovněž může objevit hodnocení pravdivosti jako „převážně pravdivý“ či „nepravdivý“ spolu s názvem subjektu, který ověření prováděl. V případě, že by se různé subjekty neshodly na stejném závěru, uživateli se zkrátka zobrazí vše, k čemu došly. Bude tak pro něj snadnější rozeznat, čemu věřit, na co si udělat vlastní názor a co raději brát s rezervou. Již teď je jasné, že fact-checking je dobrým krokem do budoucna.