Mnoho lidí z hudebního průmyslu se věnuje práci navíc, aby se vůbec uživili. Jejich služby totiž po dobu více jak jednoho měsíce nebyly potřeba. Pandemie Covid-19 pro ně byla velkým ohrožením. Nejen, že byly pozastaveny prohlídky a nahrávání, ale dočasně zmizela i zaměstnání jako vystupování ve svatebních kapelách nebo učení hudby. Podle průzkumu Musician‘s Union vidělo 92 % jejích členů již v prvních dvou týdnech pandemie, jaký měl koronavirus dopad na jejich výdělky. Akademie skladatelů a textařů Ivors uvedla, že během šestiměsíčního období očekávala ztrátu 25 000 liber na člena.
Čísla mohou být překvapením, vzhledem k nedávným titulkům o rekordních platbách licenčních poplatků či například jmění Rihanny ve výši 468 milionů liber. Ale bohatství v hudebním průmyslu má tendenci hromadit se na vrcholu. „Průmysl se zastavil," říká Olga FitzRoy, oceněná inženýrka a producentka, mezi jejíž svěřence patří Coldplay, Foo Fighters nebo The Beatles.
Členem virtuálního orchestru se může stát každý
Někteří umělci hledají způsoby, jak podpořit ostatní v produkci, a doufají, že se jim podaří zvládnout celou situaci po dobu pandemie. Jazzová umělkyně Melody Gardot nově v Paříži nahrává ze svého bytu a zve hudebníky z celého světa, aby vytvořili její „virtuální orchestr“. Kdokoliv se může zaregistrovat, lidé dostanou hudební grafy, doprovodné stopy a pokyny, jak nahrávat sami doma. Důležité však je, že zpěvačka Gardot zaplatí standardní sazbu každému, kdo se objeví v hotovém záznamu.
Její projekt má zatím úspěch. „Chorvatsko, Santa Monica, Francie a Anglie, příspěvky byly od profesionálů na nejvyšší úrovni až po jedenáctiletou dívku, která chce být opravdovou hudebnicí,“ řekla Gardot pro BBC News.
Všechny tyto nápady by mohly být důležitou součástí návratu všech menších hudebníků, textařů a dalších členů celé hudební produkce, kteří přišli o práci. „Musíme dostat na palubu i některé z velkých hvězd, jako je John Mayer nebo Ed Sheeran, a neustále vytvářet příležitosti pro další lidi,“ svěřila se Gardot.