Aktuálně nejmodernější soupravy Českých drah brázdí naše koleje již od roku 2014. Tyto vlaky nasazované na trasu mezi Prahou, Brnem, Vídní a Grazem výrazně zkrátily cestovní dobu a zvýšily pohodlí cestujících. Railjety u nás jezdily už dříve, šlo ovšem o jednotky rakouské železniční společnosti Österreichische Bundesbahnen. Oproti rakouským railjetům mají ty české méně sedadel business třídy a více sedadel druhé třídy.
V dnešní době vlastní ČD už sedm stejných souprav tohoto typu. Šest je každodenně nasazováno na trasu z Prahy do Vídně, sedmá jednotka je záložní. Průměrně každý z railjetů ujede přes tisíc kilometrů denně a to rychlostí sto šedesát kilometrů za hodinu. Jsou sice schopné jet i rychlostí přes dvě stě padesát kilometrů za hodinu, podmínky tratě bohužel nikde neumožňují tak vysoké rychlosti. „Tyto vlaky patří z flotily Českých drah mezi nejspolehlivější. Za více než dva roky jejich provozu pod hlavičkou národního dopravce se ještě nestalo, že by nějaký z railjetů nebyl přistaven na svůj vlak a bylo ho tak nutno nahradit jinou soupravou,“ chválí vozy Miroslav Kupec, člen představenstva Českých drah zodpovědný za úsek techniky, servis a majetek.
Těmito soupravami se úroveň českých vlaků o hodný kus přiblížila západoevropským standardům. Jsou srovnatelné s německými a švýcarskými rychlovlaky. Poprvé také přináší novou Business třídu, ještě o stupeň vyšší než je obvyklá první třída. Jsou vybaveny i pro vlaky neobvyklou bezbariérovou toaletou. Cestující ocení i zásuvky dostupné ve všech třech třídách pro napájení drobné elektroniky, práci na notebooku usnadní stolky. Jednotky národního dopravce mají navíc tichý oddíl a oddíl pro rodiny s dětmi do deseti let. Soupravy poskytují i Wi-Fi připojení, a to jak u nás, tak v Rakousku. Výhodné jsou obzvláště pro cestující jedoucí až do Grazu, poprvé totiž mohou jet bez přestupu každé dvě hodiny.
Zdroje: ČD