Vzrůst zákazu knih začal v Americe ve státech, kde se zavedl zákon, který informuje o tom, co se ve školách může učit v rámci etnicity, sexu a genderu. Ve školním roce 2023 až 2024 napočítala PEN America přes 10 000 zákazů knih ve veřejných školách a ve státních knihovnách v různých státech. Pokud k tomu přičteme zakázané knihy v letech 2021 až 2022, činí celkový počet podle PENu okolo 15 000 zakázaných titulů. Podle organizace ALA, The American Library Association, se od roku 2022 pokusy o zákazy knih zvedly o 38 % než to bylo v předchozím roce.
Počet knih, které mohou být omezeny či zakázány ve veřejných knihovnách a školách, se ve Spojených státech zvedl o 92 % za minulý rok. Z toho 47 % tvoří knihy, které reprezentují LGBTQ+ komunitu a etnické menšiny. Mezi státy, kde se podle statistik PEN America z října tohoto roku zakázalo nejvíce titulů, patří Texas, Iowa a Florida. Na Floridě mohou od roku 2022 rodiče zažádat školu k přezkoumání výukových materiálů a knih v knihovnách. Pokud si myslí, že je obsah nevhodný, mohou podat oficiální stížnost. Kniha pak bude přezkoumána, a pokud bude shledána nevhodnou, může být přístup k ní omezen, či může být ve školních prostorech zakázána úplně.
Mezi díla, která byla v posledních letech na Floridě zakázána, patří The Hate U Give od Angie Thomasové, kniha o rasové nespravedlnosti a policejní brutalitě. Dále Maus od Arta Spiegelmana, graficky zpracované dílo zobrazující holocaust prostřednictvím zvířecí metafory. A nakonec také dílo Johna Steinbecka Of Mice and Men, která byla zakázána ve školách i v jiných státech než jen na Floridě.
V poslední době se mimo úplných zákazů objevuje i "lehká cenzura". Což znamená neúplný zákaz knih, ale limitování přístupu k nim. Některé školní distrikty například oddělí knihy od ostatních a označí je za knihy s citlivým či nevhodným obsahem. Podle kritiků to jde ale přímo proti Prvnímu dodatku v ústavě Amerických spojených států, konkrétně tedy svobody projevu. „Právě teď se děje to, že pár hlasitých lidí v každém distriktu může diktovat to, co je přístupné, přestože je to opak toho, co chce většina rodičů,“ komentuje situaci ředitelka Projektu za svobodu čtení na Floridě (Florida Freedom to Read Project) Stephana Ferellová.
Situace na Floridě podle odborníků otvírá dveře širší diskusi o svobodě projevu a roli rodičů ve vzdělávacím systému. Knihy, které končí na seznamu zakázaných titulů, nebo je k nim ve školách přístup omezen, často vyobrazují diverzitu a inkluzi, což by podle odborníků mohlo mít dopad na budoucí generace.