Fotografa, který Havla fotil od svých šestadvaceti let, vyzpovídal lektor Muzea umění v Olomouci, moderátor a spisovatel David Hrbek ve své tradiční talkshow zvané DH v DH. Václav Havel nebyl jediným tématem, moderátor se vyptával i na Němcův přístup k fotografování a taktéž k fotografovaným.
Prezidenta aktivně fotil první tři roky své kariéry. „Nikdo si mě nevybral, já jsem se tam vnutil,“ říká o tom, jak se k práci za nástupní plat 1 750 korun dostal. Plánoval, že to bude focení na čtrnáct dní. Ve svém životopisu píše, že ukončil tuto spolupráci po abdikaci prezidenta, aby se mohl věnovat fotografii ve svobodném povolání.
Němec sám přiznal, že prezident ho napomenul jen třikrát, ať s focením přestane. V talk show se také zmínil, že oproti Havlově první ženě Olze, kterou nazval přirozenou ženou a noblesou samou, měl s jeho druhou ženou neshody. „Nikdy jsem nepodepsal slib mlčenlivosti, ale vždycky jsem mlčel,“ uvádí Němec.
Ikonická fotografie Havla na pobřeží
Sám o sobě říká, že není vykladačem Havlova života. Za prezidentův odkaz považuje to, že si vždy prosadil svým ghándiovským způsobem. „Jít si sednout za to, co si myslím, to je to, co láme mříže,“ říká v souvislosti se svým obdivem k prezidentovi. „Havel nemůže za tvůj ******** život,“ dodává směrem k prezidentovým kritikům.
Jeho aktuálním dílem je kniha vydaná vlastními silami a vážící více než dva kilogramy, která obsahuje dvě stě padesát fotografií a mozaik fotografií Václava Havla. Aby kniha vznikla, musel se svými kolegy projít 67 622 kinofilmových políček, ze kterých vybrali nejprve 800 snímků. Nakonec počet ještě snížili a do knihy se dostaly dosud nikdy nepublikované fotografie i ikonické snímky, například fotografie oceněná na World Press Photo 1991, která zobrazuje zaskočeného prezidenta Havla přílivovou vlnou na pobřeží Atlantického oceánu. „Nesmí tam být blbá fotka. Může tam být slabší, ale musí vypovídat příběh,“ osvětlil v rozhovoru Hrbkovi. Kniha Václav Havel – Tomki Němec, Fotografie je k předprodeji na stránkách www.knihahavel.cz.
První fotku publikovat Němec v časopisu Mladý svět v rubrice Táborový oheň, jeho velkým koníčkem bylo totiž trampování, které porovnává s pozdějším ubytováním v císařských palácích a jim podobným. Tématy jeho prací je především otisk nás samých v časoprostoru. „Věci nearanžuju, věci sbírám,“ tvrdí o svých fotografiích.