Baletky tančící na špičkách na pohled působí, jako by se vznášely po parketu. Ladně jako peříčko. Za vším ale stojí tvrdá dřina. Tanečnice musejí od velmi útlého věku intenzivně trénovat několik hodin denně, většinou na úkor normálního sociálního života. Přesto se na vrchol dostane jen opravdu málokdo. Konkurence je obrovská. Nejde ale jen o neskutečnou fyzickou zátěž. Balet má mnoho úskalí.
Jedním z nich je boj sám se sebou. Neustálá tendence hnát se za dokonalostí. Baletky jsou totiž již od malička obklopeny zrcadly a srovnávány mezi sebou. Touží po dokonalé flexibilitě, technice, výrazu a dalších aspektech, které je přibližují k dosažení dětského snu. Tvrdá rána přijde ve chvíli, kdy dojde k úrazu. Celý svět se hroutí a zbývá jen pocit vyhoření. Pokud je úraz vážný, může to znamenat dokonce úplný konec taneční kariéry. Pocit, že jste promarnili většinu svého dosavadního života.
Dalším problémem je šikana. Vyučující baletu bývají velmi striktní, bohužel to často přechází do extrémů. Spousta tanečníků sdílí své zkušenosti ohledně krutých učitelů, kvůli kterým museli navštěvovat psychologa, nebo dokonce skončit s tancem. Obrovský psychický nátlak rozhodně nezvládne každý. Na druhou stranu někteří říkají, že je tito učitelé zocelili. Do jisté míry je to určitě pravda, každopádně jakási hranice, kdy jde jen o drsnější zacházení a kdy se již jedná o verbální či dokonce fyzické ubližování, by měla být stanovena. Jinak to může vést i k dalšímu z problémů, kterým jsou poruchy příjmu potravy.
Baletky totiž bývají velmi štíhlé. Z čistě praktického hlediska je to pochopitelné, jelikož by bylo obtížnější provádět veškeré "zvedačky" a další prvky s výrazně silnější postavou. Ovšem důsledkem můžou být právě poruchy příjmu potravy. Člověk se tomu ani nemůže divit, když se najdou učitelé, kteří jsou schopni vás ponižovat za to, že jste si dali oběd. Jak je ale vůbec možné dávat maximum do tréninků, když vaše tělo nemá palivo.
Poslední věc, které bych se chtěla věnovat, jsou důsledky již zmíněné fyzické zátěže. Baletky zapojují celé tělo. Nejviditelnějším problémem jsou však nohy. Strhané nebo černé nehty u nohou, krvácivé puchýře, modřiny, to vše je denním chlebem. Opravdu to není hezký pohled. Balet také způsobuje například potíže s kyčlemi, zády nebo koleny. To je také jedním z důvodů, proč končí kariéra baletky poměrně brzy. Průměrně skončí mezi 35. až 40. rokem.
Bohužel je tento článek pouze nastíněním některých problémů. Mezi další patří například velké výdaje za taneční obuv, která někdy vydrží (podle intenzity tance) jen jeden den, problém s otěhotněním nebo malé finanční ohodnocení.
Možná si teď kladete otázku, proč by se baletu vůbec někdo věnoval, když ho to stojí fyzické i psychické zdraví. Je však věc, která všechny tanečníky spojuje, a tou je vášeň. Není krásnějšího pocitu, než vyvolávat emoce v divácích. Vyprávět příběhy svým tělem. Moment, kdy stojíte na pódiu a vychutnáváte si potlesk diváků, je k nezaplacení. Je jako droga.